Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Jag skulle gärna vilja veta vad du menar med att får rivs i onödan? bristande stängslig?
PL

UUU... the big dreamer..
Tamdjur rivs i onödan när olyckan sker. Om orsaken är bristande stängsel eller om det beror på att djurens ägare inte finns på plats, där kan de lärde tvista. Men med 100% säkerhet så finns det varg på plats när fåren rivs av varg. Så vill du med 100% säkerhet undvika att fåren rivs av varg ,får du se till att det inte finns varg där.:rofl:

Så det är personangrepp om man inte delar din åsikt.
Ursäkta men jag vill ju inte vara elak men i det fallet så:rofl::rofl:

Jag tog meningen från ett av mina tidigare inlägg ang hur du brukar argumentera;)

Du har ju iof gått över till:

Ha! Nu fick jag rätt! Jag fått er att byta åsikt

Vilket ju går väldigt bra ihop med att du trots hundratals antivarginlägg påstår dig inte vara en varghatare i påstår dig inte vilja utrota vargen!
PL

Eftersom jag inte dagligdags arbetar med vargspårning så tar jag mina uppgifter från dem som jobbar med just detta.
"Men för att kunna söva och flytta vargen behöver den lokaliseras.
Det sker främst genom spårning - både i terrängen och i luften.
Enligt myndigheterna kostar spårningen cirka 200 000 kronor – per gång.
– Kostnaden för en flytt av varg tas från Naturvårdsverkets ordinarie anslag. Vi har inte fått utökade resurser för detta, men regeringen har gett oss uppdraget att arbeta med genetisk förstärkning av vargstammen på olika sätt, kommenterar Ruona Burman vid Naturvårdsverket."

Eftersom en del vargar redan har sändare så halverade jag denna kostnad

Var det hela tydligt nock?:D

Detta är saxat från....vad? En artikel om tiken? Är denna försedd med sändare? Någon flytt av hela stammen är ju inte aktuellt så det faller ju bort.

Märkning och chippning av vargstammen kanske kräver större anslag, det är det helt klart värt.

GPS är ett billigt sätt att hålla reda på saker, finns i snart sagt allt. Tänk va smidigt! Kan berörda personer få in vargarna i en app!:idea:

Detta är saxat från....vad? En artikel om tiken? Är denna försedd med sändare? Någon flytt av hela stammen är ju inte aktuellt så det faller ju bort.

Märkning och chippning av vargstammen kanske kräver större anslag, det är det helt klart värt.

GPS är ett billigt sätt att hålla reda på saker, finns i snart sagt allt. Tänk va smidigt! Kan berörda personer få in vargarna i en app!:idea:

Det är Ruona Burman på naturvårdsverket som står för uppgifterna.
sedan finns det nog flera tidningar som dessa uppgifter i div. articklar.

Och det rörde sig inte om den specifika tiken utan kostnaden att spåra, fånga, söva och märka en varg.

Så fortsätt gärna räkna på vad vad hela paketet kostar.
Jag skrev 100 000 per varg eftersom en del, inte alla, inte ens majoriteten av vargarna har sändarhalsband.
Hon sa faktiskt 200 000:-/varg

Så med en flock om 7, 8 individer som inte har krage rör det sig om 1,5 miljon. per gång.......

Senast ändrad av en moderator:

Vilket ju går väldigt bra ihop med att du trots hundratals antivarginlägg påstår dig inte vara en varghatare i påstår dig inte vilja utrota vargen!
PL

Konstigt, jag trodde man redan i grundskolan ficklära sig att skillja mellan sak o person. dvs hat är en kontraproduktiv känsla. kostar bara energi.
Jag hatar inte mina meningsmotståndare, inte ens dig, trots att du rotar i mina drömmar. Jag hatar inte vargen eller älgen.
De ologosika känslorna måste du ha lärt dig på ngt obskyrt universitet:o

Var har du lärt dig din totalt urflippade argumentation, definitivt inte i ngn som helst skola.
I min värld är den som ser utrotandet av vargen som enda lösningen en varghatare.
PL

Det är Ruona Burman på naturvårdsverket som står för uppgifterna.
sedan finns det nog flera tidningar som dessa uppgifter i div. articklar.

Och det rörde sig inte om den specifika tiken utan kostnaden att spåra, fånga, söva och märka en varg.

Så fortsätt gärna räkna på vad vad hela paketet kostar.
Jag skrev 100 000 per varg eftersom en del, inte alla, inte ens majoriteten av vargarna har sändarhalsband.
Hon sa faktiskt 200 000:-/varg

Så med en flock om 7, 8 individer som inte har krage rör det sig om 1,5 miljon. per gång.......

Jo jag såg att hon var från Naturvårdsverket, men var har du tagit citatet från? Eller har du ringt upp och intervjuat henne?

Min åsikt är att det är värt det, och eftersom majoriteten av svenska folket vill ha en livskraftig vargstam håller de nog med mig.

Jag tog meningen från ett av mina tidigare inlägg ang hur du brukar argumentera;)

Du har ju iof gått över till:

Ha! Nu fick jag rätt! Jag fått er att byta åsikt

Hat ni / Du bytt åsikt,,,det hävdade du ju nyligen att du inte gjort.
Och jag tror dig, ergo så är ditt påstående här upp rätt så grundlöst...som van,....:grin:

Var har du lärt dig din totalt urflippade argumentation, definitivt inte i ngn som helst skola.
I min värld är den som ser utrotandet av vargen som enda lösningen en varghatare.
PL

Men vad trevligt, det anser jag med. Och eftersom jag INTE vill utrota vargen så.....:rofl:

Och du ska snacka om utflippad, du med dina fantasier om mina våta drömmar.........

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag såg att hon var från Naturvårdsverket, men var har du tagit citatet från? Eller har du ringt upp och intervjuat henne?

Min åsikt är att det är värt det, och eftersom majoriteten av svenska folket vill ha en livskraftig vargstam håller de nog med mig.

Du kan läsa hela här
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4562382-vargflytt-har-kostat-tva-miljoner

Den handlar huvudsakligen om den aktuella tiken men kostnaden för att spåra och märka en varg är generell.

Men förklara då vad du menar med onödiga vargangrepp.
PL

varje gång en varg river tamboskap/ren/hund eller ex häst som någon äger är en onödig sakskada som ngn måsta hålla dit plånboken för + de ev känslomässiga förlusterna

så, de var väl inte svårt att förstå?

jo frågar du så får du nog en majoritet för en stor livskraftig vargstam.
Men förklarar du samtidigt vad det kostar och vad det innebär på ett sakligt o neutralt vis så skulle det inte förvåna mig om balansen tippar över.

därför är det intressant att kostnaden att märka och förse EN varg med sändare förvånar...200 000 :-/varg:grin:

Hat ni / Du bytt åsikt,,,det hävdade du ju nyligen att du inte gjort.
Och jag tror dig, ergo så är ditt påstående här upp rätt så grundlöst...som van,....:grin:

Alltså....
Jag skojar med dig, det kursiva är det du som säger, det är så du uppfattas, jag är ironisk. Men jag ska genast sluta, för humor kräver ett visst mått av självdistans och självinsikt. Sorry

Ja eftersom jag inte är varghatare så är jag, liksom majoriteten av skattebetalare, beredd att bidra.
Obs jag är även fårägare, men tänker inte använda fåren till levnde åtel.
PL

Senast ändrad:

jo frågar du så får du nog en majoritet för en stor livskraftig vargstam.
Men förklarar du samtidigt vad det kostar och vad det innebär på ett sakligt o neutralt vis så skulle det inte förvåna mig om balansen tippar över.

därför är det intressant att kostnaden att märka och förse EN varg med sändare förvånar...200 000 :-/varg:grin:

Tror du? Är tveksam...."projekt varg" har ju funnits länge, var det på 70talet som det endast fanns 10(?) vargar kvar i Sverige. Då började man sätta sändare etc.

Vad har lo, Björn, ekoxe, pilgrimsfalk, havsörn, myskoxe, utter, bäver och torsk projekten kostat? Är det ens relevant? Svenska folket vill ha mångfald och en levande fauna

Alltså....
Jag skojar med dig, det kursiva är det du som säger, det är så du uppfattas, jag är ironisk. Men jag ska genast sluta, för humor kräver ett visst mått av självdistans och självinsikt. Sorry

Jag ska genast sluta med att skoja eftersom det verkar kunna missförstås ursäkta:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka