Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Så trevligt, det har lönat sig, man börjar visst inse att världen inte är svart eller vit, utan i olika nyanser av grått.

Näärå, det är en åsikt jag, Miss , PL m.fl haft långt innan du började skriva här.Så vet du.

Näärå, det är en åsikt jag, Miss , PL m.fl haft långt innan du började skriva här.Så vet du.

Den har många gånger lyst med sin frånvaro.
Men säger du det, så anser du väl det.

Problemet för många kvarstår dock, lyfter man frågan om jakt på varg så går dessa upp i ett warpläge, onåbara för saklig argumentation, blundande för fakta.

då är frågan, vad anser du vi ska göra med vargtiken där uppe?
Jaga o skjuta eller ska hon få fortsätta riva tamdjur?
För flytta henne går ju inte längre enligt de regler vi tillämpar nu.
Jag anser att det billigaste är att skjuta henne.

Hur skjuter man en vargmed finess?

Den aktuella tiken omfattas inte av licensjakten
I det fallet så handlar det ju om skyddsjakt, är det finess?

Man bör givetvis kartlägga stammen och välja ut de djur som inte gynnar en hälsosam tillväxt. Jakten bör ske av ett antal väl utvalda jägare som har vargstammens bästa för ögonen. Inte som det sker idag, kreti o pleti skjuter första bästa varg bara för att.

Jag har aldrig haft problem med skyddsjakt, självklart ska man få freda sina djur. Det jag reagerar emot är när man "provocerar" fram angrepp (levande åtel) eller är allt för vid i sin egen tolkning av lagen

Vad gäller aktuell tik så undrar jag om det inte hjälper att göra det "obekvämt" för henne att vara där. Alt. se till att det finns andra bytesdjur att tillgå

Men jag har inget moraliskt emot att hon avlivas, efter att alla andra åtgärder uttömts.

Om du tror att du fått mig att ändra åsikt är jag allvarligt ororad över din läsförståelse

Den har många gånger lyst med sin frånvaro.
Men säger du det, så anser du väl det.

Problemet för många kvarstår dock, lyfter man frågan om jakt på varg så går dessa upp i ett warpläge, onåbara för saklig argumentation, blundande för fakta.då är frågan, vad anser du vi ska göra med vargtiken där uppe?
Jaga o skjuta eller ska hon få fortsätta riva tamdjur?
För flytta henne går ju inte längre enligt de regler vi tillämpar nu.
Jag anser att det billigaste är att skjuta henne.

:D mmm...du är bra rolig du

Man bör givetvis kartlägga stammen och välja ut de djur som inte gynnar en hälsosam tillväxt. Jakten bör ske av ett antal väl utvalda jägare som har vargstammens bästa för ögonen. Inte som det sker idag, kreti o pleti skjuter första bästa varg bara för att.

Jag har aldrig haft problem med skyddsjakt, självklart ska man få freda sina djur. Det jag reagerar emot är när man "provocerar" fram angrepp (levande åtel) eller är allt för vid i sin egen tolkning av lagen

Vad gäller aktuell tik så undrar jag om det inte hjälper att göra det "obekvämt" för henne att vara där. Alt. se till att det finns andra bytesdjur att tillgå

Men jag har inget moraliskt emot att hon avlivas, efter att alla andra åtgärder uttömts.

Om du tror att du fått mig att ändra åsikt är jag allvarligt ororad över din läsförståelse

Sveriges vargstamm är nog världens mest kartlagda.

Sedan kommer du till en urvalsprocess.

Normalt sett så känner den som jagar (eller ska i alla fall känna) igen de djur som vistas på marken. Du gör ditt urval utefter djurens fysiska form samt i viss mån trofeanlag.

Men detta fungerar inte på vargen i sverige.
Den varg du har i kikaren kan se svag o klen ut bredvid den andra som är i utmärkt fysisk form. Fast det är kaske just den svaga individen som bär de värdefulla gener som stammen behöver.

Så hur, rent praktiskt vill du utföra urvcalsprocessen till en rimlig kostnad.

Vad det gäller skyddsjakt, så visst kan det vara provocerande att ha för vargen atraktiva djur i dess närhet.

Men rätten till skyddsjakt innebär de facto, att du har rätt att försvara dina djur, din egendom. Ovsett om det är getter, hundar eller ungtjurar som vargen möter.

Vad det gäller din åsikt, så har jag ingen åsikt om du ändrat dig eller ej, anser att det bara är bra att diskussionen är en aning mer nyanserad och att det nu framkommer att dödandet av varg kan vara ett alternativ i vissa situationer, som med den nu aktuella tiken.

Senast ändrad av en moderator:

Hittar du på en snabb metod att testa DNA på plats så att man kan testa djuret man ser, får svar och på plats kan avgöra om det är ett avelsdjur eller ett skjutbart?
Undrar om du är medveten om hur mycket det skulle kosta att ha en yrkesjägarkår för vargjakten.
1 yrkesjägare med hund, vapen o bil ligger väl brutto på ca 600 till 1000 spänn i timmen för hela ekipaget.

Sedan måste du lösa problemet med var den här experten får jaga.
På kronans mark är det väl inget problem men när du sedan går ut till bolags, kyrkans eller rent av privatägd mark så krävs rätt radikala lagändringar för att det ska funka.

Och ekonomin för det projektet överstiger vida de 4 mille den aktuella tiken har kostat.

Så ditt alternativ med proffesionella jägare som inte jobbar gratis håller inte...;)

Hittar du på en snabb metod att testa DNA på plats så att man kan testa djuret man ser, får svar och på plats kan avgöra om det är ett avelsdjur eller ett skjutbart?
Undrar om du är medveten om hur mycket det skulle kosta att ha en yrkesjägarkår för vargjakten.
1 yrkesjägare med hund, vapen o bil ligger väl brutto på ca 600 till 1000 spänn i timmen för hela ekipaget.

Sedan måste du lösa problemet med var den här experten får jaga.
På kronans mark är det väl inget problem men när du sedan går ut till bolags, kyrkans eller rent av privatägd mark så krävs rätt radikala lagändringar för att det ska funka.

Och ekonomin för det projektet överstiger vida de 4 mille den aktuella tiken har kostat.

Så ditt alternativ med proffesionella jägare som inte jobbar gratis håller inte...;)

Jag har inte pratat om yrkesjägare. 2010 anmälde sig 10' jägare för att fälla 27 vargar. Det kan inte vara ett problem att ur dessa 10' hitta "lämpliga" människor som inte bara ser det som ett nöje, en kul/ häftig grej. Utan att de gör detta för att de anser att biologisk mångfald är viktigt och att de är rädda om vår svenska vargstam.

Dessa x antal personer får skjuta varg, övriga får det inte. Om det inte rör sig om skyddsjakt (annan femma)

Sändare på individerna? Chippa? Söva, kolla, skjuta?

Om nu stammen är så inavlad som det hävdas, vad jag förstår har man inte kunnat fastslå det utifrån de individer man skjutit, men då kanske man sköt av de "bra" exmplaren

Om nu stammen är så inavlad som det hävdas, vad jag förstår har man inte kunnat fastslå det utifrån de individer man skjutit, men då kanske man sköt av de "bra" exmplaren
Det där med inavel är intressant. Hur många ursprungsdjur kommer bävern från? Rådjuren?

Jag har inte pratat om yrkesjägare. 2010 anmälde sig 10' jägare för att fälla 27 vargar. Det kan inte vara ett problem att ur dessa 10' hitta "lämpliga" människor som inte bara ser det som ett nöje, en kul/ häftig grej. Utan att de gör detta för att de anser att biologisk mångfald är viktigt och att de är rädda om vår svenska vargstam.

Dessa x antal personer får skjuta varg, övriga får det inte. Om det inte rör sig om skyddsjakt (annan femma)

Sändare på individerna? Chippa? Söva, kolla, skjuta?

10 000 jägare registrerade sig...på hur många 100 000 ha?

Så först ska vargen sövas ( en kostnad på något 100 000:-) sedan ska ett prov tas, om inte djuret finns registrerat.För då kan ju en snabb avlivning ske direkt.

Ja jag tackar jag, det är inte hägnet i kolmården vi snackar om, det rör sig om ytor på många hundratuden Ha. Du ser väl hur lätt det är att få tag i den där tiken.

Och på vilka premisser ska du ta ut dina ekvelebristiskt skickliga jägare då?

10 000 jägare registrerade sig...på hur många 100 000 ha?

Så först ska vargen sövas ( en kostnad på något 100 000:-) sedan ska ett prov tas, om inte djuret finns registrerat.För då kan ju en snabb avlivning ske direkt.

Ja jag tackar jag, det är inte hägnet i kolmården vi snackar om, det rör sig om ytor på många hundratuden Ha. Du ser väl hur lätt det är att få tag i den där tiken.

Och på vilka premisser ska du ta ut dina ekvelebristiskt skickliga jägare då?

Kostar det 100 000 att söva en varg? Hur som så har väl vargar haft/ har sändare tidigare, fortsätt på den linjen. Har vargen sändare vet man ju vilken individ det är och det behövs ingen sövning för att fastställa id. En omärkt varg märker man och tar prov. Dessa prover behöver ju inte tas i all evighet.

Jag har tidigare skrivit vad jägarna bör ha för agenda vad gäller vargjakt. De får helt enkelt söka ett obetalt jobb.

Du pratar hela tiden om vad det kostar skattebetalarna, svenskarna vill ha varg, då har man inga problem med att betala heller. Man kan sälja andelar i vargarna till företag, "this wolf is sponsored by Ericsson"

Vad gäller antalet jägare på x antal ha... Du får gärna förtydliga. Man vet väl på ett ungefär vart vargen bor? Eller åker man runt på random i Värmland och Dalarna och hoppas på det bästa ? Detta problem blir mindre m pejling btw :)

Spelar ingen roll vems äran är, bara bra att folk inser fakta och självklarheter;)

Ja, visst vore det skönt om folk gjorde det? Det är ju anledningen till de flesta, inklusive mig själv, skriver i den här tråden, dvs att försöka få "folk" att inse fakta och självklarheter.

Ja, visst vore det skönt om folk gjorde det? Det är ju anledningen till de flesta, inklusive mig själv, skriver i den här tråden, dvs att försöka få "folk" att inse fakta och självklarheter.

Ha! Nu fick jag rätt igen! Ni går tar till personangrepp

:D

Jag skulle gärna vilja veta vad du menar med att får rivs i onödan? bristande stängslig?
PL

Kostar det 100 000 att söva en varg? Hur som så har väl vargar haft/ har sändare tidigare, fortsätt på den linjen. Har vargen sändare vet man ju vilken individ det är och det behövs ingen sövning för att fastställa id. En omärkt varg märker man och tar prov. Dessa prover behöver ju inte tas i all evighet.

Jag har tidigare skrivit vad jägarna bör ha för agenda vad gäller vargjakt. De får helt enkelt söka ett obetalt jobb.

Du pratar hela tiden om vad det kostar skattebetalarna, svenskarna vill ha varg, då har man inga problem med att betala heller. Man kan sälja andelar i vargarna till företag, "this wolf is sponsored by Ericsson"

Vad gäller antalet jägare på x antal ha... Du får gärna förtydliga. Man vet väl på ett ungefär vart vargen bor? Eller åker man runt på random i Värmland och Dalarna och hoppas på det bästa ? Detta problem blir mindre m pejling btw :)
Eftersom jag inte dagligdags arbetar med vargspårning så tar jag mina uppgifter från dem som jobbar med just detta.
"Men för att kunna söva och flytta vargen behöver den lokaliseras.
Det sker främst genom spårning - både i terrängen och i luften.
Enligt myndigheterna kostar spårningen cirka 200 000 kronor – per gång.
– Kostnaden för en flytt av varg tas från Naturvårdsverkets ordinarie anslag. Vi har inte fått utökade resurser för detta, men regeringen har gett oss uppdraget att arbeta med genetisk förstärkning av vargstammen på olika sätt, kommenterar Ruona Burman vid Naturvårdsverket."

Eftersom en del vargar redan har sändare så halverade jag denna kostnad

Var det hela tydligt nock?:D

Då är det ju en sak vi har gemensamt då:D
Du lobbar för din " sanning" och jag för min...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka