Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dyr verksamhet, hålla varg med mat.

Ja både den ekonomiska och en skada i form av djurens lidande kan nog jämföras. Orsaken dvs en sjuk människas drifter har naturligtvis inget med vargens jakt på tam djur att göra, men det trodde jag nog de flesta förstod. Eftersom det tydligen inte var fallet ber jag om ursäkt och tar tillbaka.
:cool:
Jämför gärna:
vargriven-ren-416px.jpg

Ehhh, jag fattar inte hur du tänker? Ska jag nu reagera och "tycka synd" om renkalven? Herregud

Blir lite märkligt att jämföra ett hunddjur där moral, konsekvenstänkande eller mänskliga sociala regler inte existerar i dess värld med en människa som utför medvetna, kalkylerade gärningar för sin egna njutnings skull på bekostnad av ett djur som står i människans vård.

Ehhh, jag fattar inte hur du tänker? Ska jag nu reagera och "tycka synd" om renkalven? Herregud

Nej den biten hör naturen till men skadorna och djurens lidande liknar varandra.

Men chansen fanns att du skulle varför man tidigare tagit besluten om att inte tillåta varg i renbetesland.

Jag har jobbat med flockdjur,jag kan i alla fall tänka mig det merarbete och de kostnader det innebär att få hjord efter hjord spräng då en ensam varg försöker skaffa sig mat.
Då hon är ensam så blir ju antalet jaktförsök många fler och stressen för bytesdjuren ökar.

Exempelvis skippa tågen och skita i samhällskostnaden?

Varför ska tågen skippas när miljontals kronor läggs enbart på några blommor hos oss?, vad tror du då blommor kostar i hela landet?

Summan för varghonan är en spott i havet om du ser till blommor o blad som ska fredas o bevaras.Varför svider inte det? Varför tycker du inte blompengar ska gå till gamlas blöjor?

Jämföra med en häst som blivit skuren till döds?

Ja varför inte, eller när en fårägare kommer ut och finner ett antal tackor rivna.
Helt i onödan.

Och som jag tidigare sa, jag misstog mig på att alla här skulle förstå, att jag INTE insåg att inte alla skulle förstå "-Orsaken dvs en sjuk människas drifter har naturligtvis inget med vargens jakt på tam djur att göra,"

Men nu har jag upprepat det en andra gång så man kan ju hoppas att det tränger in...

Nej den biten hör naturen till men skadorna och djurens lidande liknar varandra.

Men chansen fanns att du skulle varför man tidigare tagit besluten om att inte tillåta varg i renbetesland.

Jag har jobbat med flockdjur,jag kan i alla fall tänka mig det merarbete och de kostnader det innebär att få hjord efter hjord spräng då en ensam varg försöker skaffa sig mat.
Då hon är ensam så blir ju antalet jaktförsök många fler och stressen för bytesdjuren ökar.

Liknar skadorna varandra? Tveksamt va? En varg gör väl ganska lika varje gång. Vad gäller människor har de sällan ett instinktivt mönster de följer.

Tillåta? Ja, jag ifrågasätter det beslutet. Vill varg bo i renbetesland so be it.

Varför ska tågen skippas när miljontals kronor läggs enbart på några blommor hos oss?, vad tror du då blommor kostar i hela landet?

Summan för varghonan är en spott i havet om du ser till blommor o blad som ska fredas o bevaras.Varför svider inte det? Varför tycker du inte blompengar ska gå till gamlas blöjor?

Exempelvis skippa tågen och skita i samhällskostnaden?

För det är väl vad förvaltningsrätten gör nu.
Om du läser hela så inser du det orimliga!
Naturligtvis ska vi inte stoppa tågen.

Samhällets intresse måste gå före.
Men det får inte göra det på den enskilldes bekostnad.
ty det ligger en djup sanning i att man kan bedömma ett samhälle
på hur det hanterar sina minoriteter.

Vad det gäller att lägga ner kostnader o resurser för naturvård.
Jag sätter av ca 15% av min skogsmark till mark som inte ska brukas.
Det skulle kunna vara produktiv skogsmark men istället växer där månghundraåriga ekar.

Skulle vi inte röja kring dem såinom 20 år skulle de dö och sly och gran tar över marken.

Senast ändrad av en moderator:

Liknar skadorna varandra? Tveksamt va? En varg gör väl ganska lika varje gång. Vad gäller människor har de sällan ett instinktivt mönster de följer.

Tillåta? Ja, jag ifrågasätter det beslutet. Vill varg bo i renbetesland so be it.

Ja visst, men det ger ju djurägaren rätt att fäörsvara sina djur.

Jag misstänker starkt att frågan löser sig innan nästa vinter.....

Hon har återvänt tillområdet ett par ggr.Hon har lärt sig var det finns mat.
Så hon kommer att stanna.
kan ju kompliceras om hon är dräktig, då tvingas hon ju jaga ännu mer forcerat och exponera sig för ett akut agerande för att skydda tamboskap.

Hon har återvänt tillområdet ett par ggr.Hon har lärt sig var det finns mat.
Så hon kommer att stanna.
kan ju kompliceras om hon är dräktig, då tvingas hon ju jaga ännu mer forcerat och exponera sig för ett akut agerande för att skydda tamboskap.

Ja, men det är ju inte mycket att spekulera i.

Blir hon skjuten så blir det en utredning och då förutsätter jag att skottet som dödade var väl underbyggt

Ja, men det är ju inte mycket att spekulera i.

Blir hon skjuten så blir det en utredning och då förutsätter jag att skottet som dödade var väl underbyggt

Ja , jag tror knappast ngn riskerar hus o krage i samband med en tjyvjakt.
men hon har ju slagit över 25 renar de senaste månaderna så hon har ju funnit sin metod att skaffa föda. Det innebär ju att det räcker om hon påträffas i anslutning till hjorden . eftersom hon tidigare slagit ett så stort antal tamdjur....

Ja , jag tror knappast ngn riskerar hus o krage i samband med en tjyvjakt.
men hon har ju slagit över 25 renar de senaste månaderna så hon har ju funnit sin metod att skaffa föda. Det innebär ju att det räcker om hon påträffas i anslutning till hjorden . eftersom hon tidigare slagit ett så stort antal tamdjur....

Hur tolkar du "i anslutning till"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar