Dynavena...

Sv: Dynavena...

Jag ger Dynavena 100 till min prinsessa, men har lite långt att åka för att köpa det. Ngn i Uppsala-trakten som tänkte ta hem en hel pall och vill sälja lite till mig..?
 
Sv: Dynavena...

snofflan skrev:
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite?

Ni som ger dynavena active 100, hur mycket fodrar ni med? Jag menar, jag blev rekommenderad att fodra med ca 3> kg fastän jag har ett bra hö. Tyckte detta lät knäppt. Frågar därför er som använder det om man verkligen behöver ge dom givorna eller om man kan basera foderstaten på ett bra hö (som jag föredrar) = först och främst ge hö och sen balansera upp med kraftfoder?

Jag fick uträknat att jag skulle ge Zeeke 6,5 liter Active 100 alltså 3,5 kg. Det var alldeles för mycket så jag ger 2 kg/dag och hö och han mår prima på det.
Jag har hört flera säga att det gärna läggs på en del kg:n vid uträknandet av foderstat med Dynavenan så det är bara att beräkna själv och först och främst ge hö och sedan komplettera med kraften.
 
Sv: Dynavena...

själv har jag ju fri tillgång på ett ok hö, och kommer att fodra mer med ögat än rekomendationer.

Jag vill ju att min pålle skall lägga på sig, och bygga upp en del muskler.

Men några 3.5 kg kommer det inte bli tal om iaf.
 
Sv: Dynavena...

Jag ger våran B-ponny 1 liter per dag och C-ponnyn 2 liter. 1 liter väger drygt ett halv kg, och de funkar bra på det. Man märker stor skillnad, pälsen är mycket finare än när de åt annat kraftfoder..B-ponnyn orkar mer men blir inte knasig som han blir av havre...
 
Sv: Dynavena...

Ja B-ponnyn har lätt för att falla ur, men han är jättefin nu och alldeles lagom pigg.
 
Sv: Dynavena...

Nej min tös har lätt att hålla fint hull & muskler har hon inte svårt för men haft fel sorts muskler så hon ska "byggas om" om man kan säga så :) så fodret är en hjälp för oss på det sättet ...
 
Sv: Dynavena...

det låter ju lovande.

Återstår bara att se om min pålle vill äta müslin eller inte. Jag är lite rädd att han pillar ut pelletsen bara...
 
Sv: Dynavena...

Spinner vidare på detta...:smirk:

Vår hopphäst får mustang orginal pellets nu. Stallet vi står på säljer dynavena, funderar på att byta till det, men någon som vet skillnaden mellan dessa foder (förutom att dynavena är MKT dyrare)...??
 
Sv: Dynavena...

Jag har bytt från dynavenan till mustang utan att märka nån som helst skillnad så jag skulle inte byta.

Kollar man innehållsförteckning skiljer det sig vääldigt lite.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 583
Senast: Shaggy
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 250
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp