Dynavena...

Sv: Dynavena...

Mina får Dynavena Activ '100. Vi är nöjda!

Har erfarenheter av både Krafft, Haven's m.fl
och jag tycker att Dynavena är så mkt bättre.
(Bara min åsikt utan att ha fodrat regelbundet).

Jag ger ingen betfor, eller andra kraftfoder. Jag
har iofs ett sjukligt bra hö. De får V.S.L, kalk och
salt på sommaren.

Även fast Dynavena är dyrt så har mina foderkostnader
minskat rejält då fodret är så pass komplett!
 
Sv: Dynavena...

Min häst äter 11kg hösilage, 1,5 kg + 1,5 kg dynavena mixt eller 50´ + betfor. TROTS att höet inte var dåligt utan hade vanliga medelvärden.

Men hästen är ett fullblod och äter som ett. För mig gör det stor skillnad att byta till Mustang som kostar halva priset när jag inte märker någon skillnad. Men min häst är heller ingen maghäst.
 
Sv: Dynavena...

TILL ALLA!!!

Tack så jättemycket för alla svar. :bow: Verkar som alla verkar gilla fodret så jag testar med det efter betet.

Men jag tror att jag ska börja med activ 50 för dit jag ska flytta ingår havre. oavsett om jag vill eller inte så betalar jag för det.=/
 
Sv: Dynavena...

Tror du att det är ok att ge Active 100 till en häst som tränas/tävlas medelmåttigt.

Träning hopp 1dag/v
Träning dressyr 1 dag/v
Tävlingar 2 lätta klasser/2v ca (2 tävl, 2 klasser/månad)

Eller skall hästen vara i superkondition, vara "topptränad" så att säga..

Har du pris på Dynavena Active 100 ?
 
Sv: Dynavena...

Det varierar ju säkert, men jag ger ju mina som tränas två ggr i veckan och tävlas ca varannan helg, mellan 1,5 - 2 kg per dag och de håller sig jättefina. De är dock heta hästar som inte behöver ha något kraftfoder för framåtbjudningens skull. Jag har dock ett hö som är nästintill osannolikt bra, och jag är den som står och skriker att hästar ska äta hö, hö och mera hö! Mina är d-ponnyer och under vintern så äter de mellan 10 - 15 kg var (ts 84 %).

Hur menar du med att den ska vara supertränad? Det är väl snarare så att en häst i toppkondis behöver mer foder, med mer energi etc. än vad "medelmåttan" behöver.

Jag betalar 250 kr/säcken på Nibble Gård, Waxholm.
 
Sv: Dynavena...

jag tror inte att de skulle va fel eller dåligt på nått sett. du har ju innehållet på www.dynavena.nu och så hoppas jag att du har analyserat hö? annars blir de svårt att räkna ut foderstaten.
 
Sv: Dynavena...

Jo självklart har jag analyserat vårat hö.

Men det jag funderar på är om det är för mycket energi i Active 100 än vad min häst gör av med under den ridning som jag utövar. Och då menar jag inte energi i MJ utan energi i annan form.
Pållen kan tex inte äta havre då den energin som finns i havre bara sätter sig i huvudet..

Jag vill inte att pållen skall bli het eller tittig, men behöver lite mer hull (är fin i hullet nu = gräs) och skulle även behöva sätta lite mer muskler..
 
Sv: Dynavena...

tror de lättaste sättet att få reda på det är att prova=)
 
Sv: Dynavena...

tack!

Jo, jag kan ju prova, men samtidigt känns det inte bra att köpa hem en dyyyyr säck om pållen inte vill äta det eller om det inte blir önskat resultat.

Men du hade valt bort Dynavena pg priset. Vilket Dynavena foder fodrade du med? Och vilken av mustangs foder bytte du till ?
 
Sv: Dynavena...

Jag fodrade först med Mixt och gick sen över till 50´. Nu går hon på Mustangs musli, den "vanliga" varianten.
Betalar 160 istället för 300 eller nåt sånt har jag för mig.

Alla hästar jag har träffat har älskat båda sorterna, sällan som inte en musli går ner.
 
Sv: Dynavena...

300 kr för en activ 50!?!:eek:
När jag mailade hon på dynavena och frågade vad eb säck mash kostade fick jag till svar att den kostade 160 kr. hur kan activen va så mycket dyrare?:confused:
 
Sv: Dynavena...

Det enklaste är nog att gå in på dynavenas hemsida, och titta på vilken återförsäljare som finns närmast en själv.
Olika återförsäljare har litegrann prisskillnad. Ring och hör med närmaste vad de olika sorterna kostar, så får du riktiga uppgifter.
 
Sv: Dynavena...

doris skrev:
Jo självklart har jag analyserat vårat hö.

Men det jag funderar på är om det är för mycket energi i Active 100 än vad min häst gör av med under den ridning som jag utövar. Och då menar jag inte energi i MJ utan energi i annan form.
Pållen kan tex inte äta havre då den energin som finns i havre bara sätter sig i huvudet..

Jag vill inte att pållen skall bli het eller tittig, men behöver lite mer hull (är fin i hullet nu = gräs) och skulle även behöva sätta lite mer muskler..

Det är det som är finessen med Dynavenan att dom blir inte heta och knasiga av havren som är i för det är ångad havre och det är skillnad mot vanlig havre.
 
Sv: Dynavena...

ok, jag får se hur jag gör..

Ger ju Hippo. Alfa idag och "borde" väl då byta till Active 100 eftersom jag varken ger korn eller havre..

Är väl bara att testa antar jag..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 583
Senast: Shaggy
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 250
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp