Dynavena...

Sv: Dynavena...

jodå det fick jag.
trodde dock att det skulle vara lite "blötare", det ser lite torrt ut.

Är det någon som fodrar dynavena med lite betfor blötlagt blandat??
Eller finns det ingen risk för att det skall bli för torrt för pållen?
 
Sv: Dynavena...

doris skrev:
jodå det fick jag.
trodde dock att det skulle vara lite "blötare", det ser lite torrt ut.

Är det någon som fodrar dynavena med lite betfor blötlagt blandat??
Eller finns det ingen risk för att det skall bli för torrt för pållen?

Nej då det är inte torrt, det känns snarare lite fett då man öser upp med skopa.
Mashen är lite torrare i konsistens men det ska du hälla på kokt vatten lika delar müsli och lika delar vatten, röra om och låta svalna till ättemperatur. Det blir lite "slajmigt" i komsistensen och det är det som är bra för derasmagar då de har problem. Mashen är ett "sjukfoder"
Min häst och alla som jag vet som fodrar med Dynavena älskar detta foder, det är MYCKET smakligt för dom.
Självklart kan du använda betfor oxå om din häst behöver det, jag ger det inte p.g.a hans känsliga mage utan för hans del enligt uträknad foderstat så räcker det med enbart Dynavenan och hö + lite salt.
 
Sv: Dynavena...

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite?

Ni som ger dynavena active 100, hur mycket fodrar ni med? Jag menar, jag blev rekommenderad att fodra med ca 3> kg fastän jag har ett bra hö. Tyckte detta lät knäppt. Frågar därför er som använder det om man verkligen behöver ge dom givorna eller om man kan basera foderstaten på ett bra hö (som jag föredrar) = först och främst ge hö och sen balansera upp med kraftfoder?
 
Sv: Dynavena...

Klart du kan. Beror på vad ditt hö innehåller och vad din häst kräver.
Du kan även använda 50´ och blanda med havre/korn.
 
Sv: Dynavena...

snofflan skrev:
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite?

Ni som ger dynavena active 100, hur mycket fodrar ni med? Jag menar, jag blev rekommenderad att fodra med ca 3> kg fastän jag har ett bra hö. Tyckte detta lät knäppt. Frågar därför er som använder det om man verkligen behöver ge dom givorna eller om man kan basera foderstaten på ett bra hö (som jag föredrar) = först och främst ge hö och sen balansera upp med kraftfoder?

Gör din egen föderstat, tex i hippocampus. Då kan du själv se hur mycket kraftfoder du behöver. Innehållsförteckning för dynavenas olika fodermedel finns på deras hemsida.
Den enda man kan lita till fullo på är sig själv! ;)
 
Sv: Dynavena...

Min häst är lite känslig mot vanlig havre så det blir active 100 om jag nu ska välja dynavena. :-)
 
Sv: Dynavena...

Jo, jag har ett eget foderstatsprogram i excel och där har jag även lagt in dynavena. Hade nämligen räknat ut en bra foderstat med (kommer inte exakt ihåg) ca 8-9 kg hö och 0,5-1 kg dynavena. Rådfrågade tjejen som saluför dynavena här i sverige och hon tyckte absolut inte att jag skulle ge så lite utan minst 3 kg för att det skulle fungera. Fastän hon hade fått reda på vad mitt höi nnehåller (8,1 MJ, 50 g smbrp). Hon sa att dynavenan funkade på alla hennes kunders hästar utom en och det var enbart för att denne inte följde hennes utfodringsråd. Hon menade på att jag inte kunde ge så liten mängd. Försäljarsnack enligt mig men man vet ju aldrig. Därför ville jag höra med er. Blev ganska skeptisk till henne tyvärr.
 
Sv: Dynavena...

Förlåt om jag ställer en fråga som inte rör ämnet riktigt; men vart köper ni loppfrön? Har letat på varenda matvarubutik i min närhet... ingenstans:(
 
Sv: Dynavena...

Prova på granngården eller em du har någon lokalförening i närheten. Annars kan du alltid söka på stenebergs hästeri. Dom säljer loppfrön. Du kan ju alltid höra med dom vem deras återförsäljare är.
 
Sv: Dynavena...

snofflan skrev:
Jo, jag har ett eget foderstatsprogram i excel och där har jag även lagt in dynavena. Hade nämligen räknat ut en bra foderstat med (kommer inte exakt ihåg) ca 8-9 kg hö och 0,5-1 kg dynavena. Rådfrågade tjejen som saluför dynavena här i sverige och hon tyckte absolut inte att jag skulle ge så lite utan minst 3 kg för att det skulle fungera. Fastän hon hade fått reda på vad mitt höi nnehåller (8,1 MJ, 50 g smbrp). Hon sa att dynavenan funkade på alla hennes kunders hästar utom en och det var enbart för att denne inte följde hennes utfodringsråd. Hon menade på att jag inte kunde ge så liten mängd. Försäljarsnack enligt mig men man vet ju aldrig. Därför ville jag höra med er. Blev ganska skeptisk till henne tyvärr.

Vad jag tycker, så fungerar Dynavena som ett vanligt kraftfoder, förutom Mash, som är ett sjukfoder. Gå du på dina egna beräkningar, det blir säkert bra.
En exakt uträknad foderstat, är ju alltid exakt.
Det viktiga måste väl ändå vara, att hästen får så mycket grovfoder den nånsin kan trycka i sig, och sedan kompletterar man med kraftfoder och övriga tillskott som behövs i foderstaten?
 
Sv: Dynavena...

Gronda skrev:
Förlåt om jag ställer en fråga som inte rör ämnet riktigt; men vart köper ni loppfrön? Har letat på varenda matvarubutik i min närhet... ingenstans:(

Köper det på Willys. Psylliumfrön från Risenta. Står bland hälsokosten.
 
Sv: Dynavena...

Vore kul att veta om du bytt, eller när du skall prova Dynavena..Vad du tycker och hur pållen reagerat.

För jag har också ett bra hö, bra kvot men rätt låga värden, och tänkte ge ca 12-13 kg hö och runt 1k dynavena Active´100, men fick också höra att 2-4 kg skulle man iaf ge. (Men så står det ju på alla säckar kraftfoder som finns, och det vill jag inte ge)
 
Sv: Dynavena...

Hejsan hallå

Jag ska börja ge min Frieser Dynavena nu hon har fått i några dar & jag vart oxså rekommenderad olika givor som var enorma ansåg jag.
Men prata med några av dynavena återförsäljarna & folk som haft Dynavena så min tös kommer få MAX 1 till 1.5k då vi är framme i Juli, har toppen silage till min tjej som kommer gå ute dygnet runt from Juni.Vart rekommenderad från början ca 3 - 3.5k....Hon ska byggas upp från ingenting i muskelväg alltså muskeluppbygnad & uppbyggands träning samt se om det kan påverka andra saker hos henne som hovar, mage mm.....
Jag kommer nog på min sida skriva ut hur det funkar & hur jag tycker det går...beroende på om intresse finns ...

Bara hålla tummarna att det funkar nu !
 
Sv: Dynavena...

Jag har valt efter rekommedationer Dynavena Active 100 :) & jag ska börja om från början med min tjej i muskler & träning ( du ser henne här brevid på bilden bla) .... det e en lång historia bakom henne med saker som hänt nämligen .... men nu hoppas vi att detta funkar !
 
Sv: Dynavena...

Min ponny åt dynavena activ 50 för en himla massa år sen och han tyckte det var väldigt gott, enda problemet var att alla stal min Dynavena så jag utvecklade världens hat mot det då.
Men nu när min nuv. häst har börjat peta i sin krafft (han får all mat blöt, spec pelleterad och det är det enda han får nu) eftersom den är så geggig så ska vi prova och se om han tycker Dynavenan är mer smaklig, den är ju torr och det tror jag kommer uppskattas. Han har ätit blöt mat i... Oj jag vet inte ett par månader nu.
Kommer använda Activ 100 och Mash till honom, har räknat att så mkt som jag jobbar ner min stallhyra + bensinpengar till/från Granngården hela tiden kommer Dynavenan och krafften kosta mig nästan lika mycket och det är det helt klart värt, har en å.f. jättenära mig så jag kan handla på vägen till stallet.
 
Sv: Dynavena...

Jag har ju också tänkt byta till Dynavena av nästan samma anledning..

Min pålle vill inte äta upp sin krafft nu.
Han har ätit Hippo Alfa uppblött tillsammans med vetekli.

Tänkte testa Active´100, det låter bra för hull och muskler.
 
Sv: Dynavena...

Min pålle fick prova en näve 100 igår och några dl mash och han vart jätteglad, han nosade i hinken och började gnägga. Kastade sig över det i krubban, krafften gick väl ner efter lite tvekan...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 583
Senast: Shaggy
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 250
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp