Dynavena foder!

Sv: Dynavena foder!

Ja jag har ju en förkärlek till Hestekraft, det fodret stämmer snudd på in överallt.

Jag kör originalet, varken extra eller islandsfoder hos mig.
Beror ju på vad man menar med dyrt, visst är Edel något aningen billigare, men har i gengäld lägre värden och genom det så sparar man inget alls.

För mig så landar det på avdelningen tillgänglighet.
Jag hamnar helt enkelt oftare på Hanssons än hos någon återförsäljare till Hestekraft.
Hade jag valt utan att tänka på det så hade nog Åsebros sortiment legat nära tillhands.
För där så har jag sett hästar som tagit sig mycket bra på det havrefria pelletset.

Fördelen med dynavena är att de har tex Mixt (ca 13 mj och 130 smrp)som har skyhöga värden. Toppen när man har ett svårfött fullblod och dåligt hö.

Nu har jag inte dåligt hö så behöver inga skyhöga värden, då funkar mustang jättefint.

Det finns helt likvärdiga alternativ.

KRAFFT PLUSS Grön (per kg)
Smältbart Rp 200 g
Energi 10,0 MJ

KRAFFT MÜSLI GRÖN
Smältbart Rp 135 g/kg
Energi 11,0 MJ/kg

EDEL Avel
Smältbart Rp 135 g/kg
Energi 10,3 MJ/kg

Ja fast med båda värdena höga är det få som matchar.
Krafft musli fanns inte när jag undersökte marknaden.

Dynavena är ett bra müslie foder men priset :eek:

Körde detta på min unghäst när hon stog borta (för det var lättare för de som skötte henne att bara ta en skopa ur en säck)

Idag kör jag en blandning av:
müslie
Havre
Luzern
Soja

med samma resultat men mycket billigare!

Man kan ju även tänka på miljön och köpa närprodocerat.
(ja ja inte sojan men svårt att hitta annat)

kl

Min medryttarhäst fick fram tom i somras Dynavena. Hon är en korsförlamningshäst (f.04) och dynavenan var väldigt bra för henne. Hon fick 1-2 anfall på ett år medans hon åt det. I slutet av sommaren började vi ge havre/race ways istället just för att testa något annat och tillföra lite energi + att Dynavenan som sagt är ganska dyr. Både jag och ägaren är överens om att hästen inte är lika välmusklad längre. Hon har även fått fler småanfall på sistone vilket jag tror är foderrelaterat, så jag tycker att dynavena verkar vara ett väldigt bra foder ur den aspekten.

Men Dynavena har ju inget stärkelsefritt foder vad jag vet så det är inte optimalt för korsförlamningshästar heller. Även om den nya foderstaten kanske innehåller mer stärkelse.
”Mina” korsförlamningsadepter går jättebra i sina lopp utan ett uns spannmål och små mängder socker. Men mkt, mkt oljehaltig mat. HH

Korn. äpplen och majs är huvudingredierna i det. Sen innehåller det också melass o kli men i mindre mgd. Alltså ett foder jag skulle avråda från att ge en Xhäst.

HH

Ja men nu är det ju så att fodret fungerar väldigt bra på denna häst, så varför ändra på ett vinnande koncept.

Nej visst, om den bara får 2 korsförlamningar per år på det och fler på ett annat foder så är väl Dynavena bättre än den andra varianten. Men med lägre doser stärkelse och socker än vad som finns i Dynavena kanske hon skulle få 0 anfall per år. Jag förstår inte tanken med att ge ett stärkelserikt foder öht till en Xhäst. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka