Dynavena foder!

Sv: Dynavena foder!

*kl*
Var tvungen att gå in på hemsidan och kika runt lite. Provade också deras foderstatberäkning och la in ett "idealhö" bara för att se vad de skulle säga.
Det fungerade jättebra med 100% hö ända tills hästen behov blev större än 10 kg. Då kommer kommentaren "Obs! Högiva bör ej överstiga motsvarande 10 kg hö/dag". :rofl:
Men att förutom 10 kg hö lägga till 8 kg kraftfoder gick tydligen bra :crazy:.

Jag var också tvungen.
Foderstatsberäkningen fick jag ingen ordning på alls.
Mitt ensilage passade tydligen inte i deras mallar.

Och så hittade jag detta, ursäkta men....
"Korn
Ger energi, och innehåller fettbildande proteiner.

Majs
En av de bästa muskelbyggande proteinkällorna."

Jag känner att jag inte orkar med detta alls.

Jag var också tvungen.
Foderstatsberäkningen fick jag ingen ordning på alls.
Mitt ensilage passade tydligen inte i deras mallar.

Och så hittade jag detta, ursäkta men....
"Korn
Ger energi, och innehåller fettbildande proteiner.
Vad är detta för ny revolutionerande upptäckt :eek:! Fettbildande proteiner, tänka sig... Jag som trodde fett bestod av glycerol och fettsyror. Så fel jag måste ha haft. :angel:
Majs
En av de bästa muskelbyggande proteinkällorna."

Jag känner att jag inte orkar med detta alls.

Ska erkänna att jag inte har stenkoll på proteinkvaliteten i majs, men har svårt att tänka mig att den skulle vara bättre än den i baljväxterna. Dessutom är ju proteininnehållet långt ifrån högt i majs.

Skrämmande att man får tillverka och sälja foder med så dåliga kunskaper! :eek: Finns det inga lagar och regler för sådant? Falsk marknadsföring?

Fina ord verkar kunna sälja det mesta. Kritiskt tänkande är sannerligen en bristvara bland hästfolk. :crazy:

Jag har Dynavena sen ett par år tillbaka.

Är mycket nöjd med fodret, även snart 21 åringen är välmusklad & fin. Har provat sluta fodra med dynavena under ett par månader & det var som att sticka hål på en ballong, allt bara säckade ihop efter ett tag trots annat kraftfoder.

Alla hästarna är täta & glansiga i pälsen. hovkvaliteten är suverän trots hans ålder.
Även minishettisen får en mickroskopisk giva.

Men en säck hos mig räcker i ca 2½ månader till 2 stora hästar, ger bara knappt 1/3 dels giva varannan till var 3:e dag ett mål.
Då dom går på lösdrift & har fri tillgång till hö, gräsfröhalm, mineraler & saltsten.

Nackdelen är att det är rent ut sagt svindyrt :(
Annars är jag otroligt nöjd.

Jag har sett exakt samma fenomen med andra betydligt billigare foder.

Några av nycklarna brukar vara bra fettsyror, B-vitaminer, soja (faktiskt) och en bra mineralbalans.
Om man hittar det som behövs på annat håll så ger det samma effekt.

Vad har du för hästar då? Shettisar? Det lilla du ger hade i princip räknats som vanvård till ett halvblod men kanske är fullt tillräckligt om det är små shettisar.

för att det var för dyrt och jag tycker det är bättre att köpa svensktillverkat foder. Har bytt till mustang som ger lika bra resultat.

Jag provade krafft grund, mustang pellets som dom vägrade att äta & sen hippo (minns inte vilken av dom) under ett par månader, sen gick jag tillbaka till dynavena igen.

Jag skrev ett mejl till Dynavena och beskrev mina hästar och att de hade nästan fri tillgång på hö.. Svaret jag fick tillbaka var att jag inte fick ha det så utan skulle bara ge x antal kilo hö per dag! plus då deras foder..
Märkligt!
Jag tycker att de ska ha tillgång som de skulle ha i naturligt tillstånd, magen e ju konstruerad att äta lite nästan jämnt och inte 3 kg på 15 min några ggr per dag..:o
Knepig foder rådgivning..

Det kan jag förstå.

krafft grund - ungefär samma näringsvärde som ett bra hö.
Så det balanserar inte upp några brister.

mustang pellets - det har jag ingen erfarenhet utav

hippo - inte av det heller.

Men man kan inte jämföra Dynavena med Krafft Grund utan man måste jämföra med något av fodren för de högpresterande hästarna.
T.ex. Krafft Sport.

Annars så blir det som att jämföra hö med halm.

Okey! Det tycker jag låter helt okej, men så har jag ju bara 1 häst också, kan tänka mig att det blir väldigt dyrt om man har flera.

Vad har du för hästar då? Shettisar? Det lilla du ger hade i princip räknats som vanvård till ett halvblod men kanske är fullt tillräckligt om det är små shettisar.

Men de har ju ungefär samma behov för det, tänk lite större proportioner bara. :idea:

Vad har du för hästar då? Shettisar?

Nästan.
Det är Islandshästar på 350kg styck.
Ett stort halvblod skulle väl behöva det dubbla.
Typ 8kg ensilage och 6kg halm.
Och då så är frågan om hästen verkligen skulle få i sig alla dessa 14kg med mat.

Det ger i alla fall runt 600g smrp och 90Mj.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka