Dynavena foder!

Sv: Dynavena foder!

Såvitt jag kan se är nog ingen mot fodret i sig, det man invänder emot är nog mer fabrikanternas korkade påstående att just deras foder är ett måste för att få den allsmäktiga foderstaten att stämma.

Sanningen är den att att balanserat grovfoder räcker gott och väl om näringsinnehållet är tillräckligt, under sådana premisser behövs inget kraftfoder alls. MEN då gäller det att ha just ett sådant grovfoder, och ffa att man har en analys så man VET vad grovfodret innehåller.

När man läser på säckarna oavsett märke, så inser man att säckarna och dess innehåll i mångt och mycket är mer för människan än hästen. Vad vi som hästägare egentligen borde kräva är ett så bra grovfoder som möjligt av vallbönder, det är hästens grundfoder allt annat är oviktigt.

Jo bättre/balanserat grovfoder hästen kan få, desto mindre krävs det av dessa xtra foder och således billigare för hästägaren och hästen mår bättre.

Som det ser ut nu så har nog de flesta tillverkarna en plats någonstans, men inte pga att just deras märke är det bättre utan beroende på vad grovfodret har för näringsinnehåll och hur väl respektive fodersort kan balansera upp foderstaten till hästen.

Man väljer alltså inte kraftfoder efter vem som skriker högst eller längst. Man grundar ej heller sitt val på vem som har den klatschigaste hemsidan, man kan ju naturligtvis göra det men det är inte de mest naturliga alla gånger för hästen utan det mest naturlig för tillverkaren som oftast gärna vill åt plånboken och dess innehåll.;)

Om Ni kikar in på dynavenas sida så får ni se vad det är för foder innan Ni blir emot det!

Jag har läst noga på hemsidan - tro mig.

Och jag har samma sak emot det som jag har mot alla foderkoncentrat som påstås vara "allt hästen behöver".
Eftersom att hästar över huvud taget inte behöver något mera än ett bra grovfoder kompletterat med mineraler.

Om grovfodret inte är bra nog så måste man komplettera precis efter vad som saknas.
Och där så finns det inget universalfoder som löser alla problem.
Utan det måste man räkna på.

Dynavena kan vara lika fel eller rätt som vilket annat foder som helst i det läget.
Men alltid bra mycket dyrare.

Jag håller med om det mesta du säger men min fråga var enkel om någon hade provat detta foder.. Inte om foderstater eller vad man ska ge hästen utan bara simpelt ett specifikt foder! Många ger nog sina hästar alldeles för mkt av tillägg mm och att hästen mår bäst att hållas till en så naturlig "foderhållning" som möjligt!
Men blev nyfiken på Dynavena och tänkte bara lägga ut en tråd om någon som provat det...
Mina hästar lever nästan bara på hö men Friesern går även på krafftgroov för att han växer fortfarande.. Fått hjälp av foderrådgivare att sätta ihop hans behov!:)

Bara för att du kan rida så betyder ju inte det att du är expert på att räkna foderstater.

Läs mitt svar!!!!!!! :devil:INNAN DU ATTACKERAR NÅGON.KONSTIGT ATT DU TROR DIG VETA SÅ MYCKET.TJEJEN FRÅGADE OM DYNAVENA JAG CITERAR ATT JAG TYCKER HON BORDE PROVA DYNAVENA DÅ DET ÄR ETT MYCKET BRA FODER!!! KONSTIGT ATT ALLTID FOLK SOM EJ VET SÅ MYCKET ALLTID SKA LEKA LÄRARE I SAKER O TING! SOM SAGT UPP TILL HÄSTENS ÄGARE OM VAD OCH VILKET FODER HON PROVAR INTE VI SOM AVGÖR DET.MÄRKS ATT DU ALDRIG HAR HAFT MOTHUGG MOTT EN SOM TYCKS VETA HUR FODRET BIDRAR TILL EN SUNDARE HÄST.:cool:

Sen hade jag inte käftat imot Inte_Ung.
KÄFFTA IMOT INTE UNG!!! HE HE ABSOLUT EJ DET HANDLAR OM GUMMAN,JAG GER MINA ÅSIKTER OM FODRET DET ÄR VÄL DENNA SIDA TILL FÖR.KAN HON EJ TA IMOT KRITIK SKA HON EJ GE DET TILL ANDRA SOM HON EJ KÄNNER ÄR DET INTE SÅ? JAG SÄLJER EJ DYNAVENA MEN HAR VÄNNER RUNT OM I LANDET BÅDE UTOMLANDS OCH I SVERIGE SOM GÖR DET.:p

Just nu ser det mest ut som att du inte klarar av att andra har en helt annan åsikt och kännedom än vad du har. Just med tanke på hur du skriver, och vad du skriver.

Det blir bara svårt att läsa när du SKRIKER i inläggen.

KAN HON EJ TA IMOT KRITIK SKA HON EJ GE DET TILL ANDRA SOM HON EJ KÄNNER ÄR DET INTE SÅ?

Det handlar inte om kritik utan om resultat av forskning, analyser och annat som man kan läsa ur en bok.
Samt mina egna 20 års erfarenhet som uppfödare.

Jag kritiserar inte åsikter.
Utan jag presenterar fakta.
På riktigt.

Utfodring handlar inte om vad man tycker utan är faktiskt en ganska så exakt vetenskap som man kan räkna på.

Inte Ung skriver en viktig sak som tål att tänka på.

” Om grovfodret inte är bra nog så måste man komplettera precis efter vad som saknas.
Och där så finns det inget universalfoder som löser alla problem.
Utan det måste man räkna på.” Inlägg 22

Ett Dynavenafoder kan säkert passa in i många foderstater men vara väldigt fel i andra.

Själv blir jag också väldigt avog till den reklam som påstår att ett visst foder passar alla hästar av en viss typ eller egenskap. Det finns dock värre exempel på märkliga påståenden än Dynavena. St Hippolyt är min favorit på området oseriösa hälsopåståenden. Deras hemsida ger upphov till många skratt i vår familj.
HH

kl

Jag har använt dynavena och tycker fodret var bra.
Dock inget mirakelfoder och priset och miljöaspekten av hur långt fodret transporteras fick mig att byta foder.

kl

Har hört "ryktas" om att Dynavena skulle vara bra till hästar med allergier. Någon som har erfarenhet av detta? Min häst är överkänslig mot något o men jag kan för allt i världen inte klura ut mot vad. Funderar på att prova Dynavena, men skulle gärna vilja höra era erfarenheter om detta foder och allergier först.

Hm, min spontana tanke när jag läste innehållsförteckningen var faktiskt en helt annan. Det var så väldigt många olika ingredienser i det att det måste vara svårt att veta vad en häst reagerar mot om det skulle få symptom på allergi medan den åt Dynavena!
För foderallergiska individer är det ju bra med så få råvaror i fodermedlen som möjligt
HH

Ok, tack för svar! Min häst får (förutom hö) bara havre, betfor och mineraler. Men eftersom jag hört att allergihästar blivit bättre av Dynavena funderade jag om det kunde vara just sammansättningen av fodret som var gynnsam. Eller nå´t??? Börjar bli desperat...

Ok, tack för svar! Min häst får (förutom hö) bara havre, betfor och mineraler. Men eftersom jag hört att allergihästar blivit bättre av Dynavena funderade jag om det kunde vara just sammansättningen av fodret som var gynnsam. Eller nå´t??? Börjar bli desperat...

Hur visar sig allergin?

många hästar med problem med diarré har blivit mycket bättre av dynavenan. Min var också kanonfin i magen under dynavenaperioden.

Nix! Kan säga att jag klurat på detta i många år.. Får knölarna endast vintertid. Har provat att helt ta bort allt protein, förutom det i höt (som hade låga värden) utan bättring.. Har laborerat med fodret till vansinne, det var därför jag var nyfiken på Dynavena eftersom det verkar ha hjälpt andra hästar med allergier. Problemet är ju att jag inte vet vad min häst reagerar mot. Därför var jag intresserad av att höra vad andra har för erfarenhet av Dynavena och allergier.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka