Dynavena foder!

S

Satterstina

Någon här som provat detta foder? Några märkbara skillnader? Bra eller dåligt? :)

Sv: Dynavena foder!

Jag har provat Dynavena och den främsta skillnaden jag märkte var att hästen jag hade då blev ovanligt glansig i pälsen samt tyckte fodret var väldigt gott.
Jag behövde inte heller köpa till några extra mineraler (vilket visserligen beror på värdena på höet). Sparade alltså en del pengar genom det.

Hej!

satt just o läste på deras sida om referenser...Ser ju bra ut. jag puttar denna tråd lite så om nån använder det så skriv!

Jag använder just nu Eggersmann Struktur Equichamp som är lite örtigt blandannat....Undrar om detta Dynavena är bättre:::??? Läste om gaskolik o sånt att det hade hjälpt på en häst. Majsan är rätt gasig o uppblåst...

Hmm, finns bara 2 återförsäljare i sörmland o ganska långt ifrån mig....Det vore ju kul o testa..

Kramkram!

Jag tycker det verkar vettigt, sammansatt och så..naturliga råvaror eller rätta mig om jag har fel?
Jag har inte någon återförsäljare i närheten heller men man kan väl hitta någon som vill bli?:idea: Eller så får man väl ta bilen på en tur!:D

Ett bra hö eller ensilage innehåller allt som hästen behöver.

Så vad är det som saknas i ditt hö eller ensilage?

Jovisst gör det det!:) Men när man sätter igång hästen i arbete så krävs det väl att ersätta energin som man använder?

Energin kan man fylla på med mera hö eller ensilage.
Så du kan liksom bara öka mängden.
Det behövs protein också för arbete.
Och definitivt för igångsättning och uppbyggnad.

Vad har du för värden på ditt hö/ensilage?

Jag ska se om jag hittar fram pappret, men jag vet att det är mer än bra värden på höet även om jag just nu inte har exakta värden!:D Det var ett tag sen jag kikade på det..

Men mina pållar har nästan helt fri tillgång på hö... Så mer kan jag inte ge dem...

Hittade det!
råprot. 89g/kg torr
smältbart rå prot.52 g/kg torr(44g/kg foder)
energi 9.7 mj/kg torr(8,1mj/kg foder)
kalcium 4.8 g/kg torr(4.0 g/kg foder)
fosfor 2.2g/kg torr(1.9g/kg foder)
mg 1.8g/kg torr(1.5g/kg foder)
Kalium 12.8 g/kg torr(10.8g/kg foder)

Vad tror du?:)

Ett jättebra hö för en sporthäst.
Kör det där genom Hippocampus för att få hjälp med att balansera upp mineralerna.
Jag tror att det behövs litet mera fosfor.
Det är precis i nedre kanten att proteinerna klarar sig med bara hö.
Så jag skulle komplettera med havre som är fosforrikt och ett mineral med selen i.

Tack för att du tog dig tid!:bow: Men om man har hästar som reagerar negativt på havre vad kan man sätta till annars?

Korn?
Eller måste det vara helt utan spannmål?
Betfor och lusern är också bra, men de innehåller också mycket kalk så då måste du tillsätta ett fosforrikt mineralfoder.
Hur du väljer här beror litet på hurdan hästen är.
Vissa hästar bli jättepigga på betfor och då så lämpar sig lusern bättre.
Lusern innehåller mycket protein och brukar behöva balanseras upp med olja eller halm.

Hejsan jag använder dynavena active 100 till alla mina hästar.(tävlingshästar,unghästar,hingstar,etc)Delst för att det blir billigare o ha ett foder som har allt vad en häst behöver enligt mina åsikter samt att hästen tycker det är gott och det ger en extra glansig päls.Fodret har tagits fram av en proff.veterinär.Har du ett bra hö ihop med dynavena behöver du ej tänka så mycket mer på vad du har glömt å köpa hem.Då fodret har mineraler,salt,svarthavre,müslie etc.Jag ser verkligen skillnad hästarna är fina i kropp och muskel massa.Jag har då inget dåligt att berätta om dynavena bara posetiva saker!.Man kan alltid prova resultat syns ganska omgående. Lycka till :d

Fodret har tagits fram av en proff.veterinär.

Är inte alla Veterinärer proffessionella?

Ett fullfoder kan inte passa till alla sorters hö.

Om höet har för litet av kalk eller av fosfor så kräver det olika tillskott av mineraler för att få balansen rätt.
Samma sak gäller mellan protein och energi.
Ett hö med 70g smpr och 6MJ behöver ett annat tillskott än ett med 20g smrp och 8MJ.

Det är bara simpel matematik som behövs för att inse det.

Om det är viktigt med en glansig päls så kan man ge hästen linfröolja och B-vitaminer.

Tack men jag är själv tävlingsryttare och tycker enligt mina erfarenheter av fodret att det är det bästa för mina hästar(HAR GIVIT DET SEN DOM VAR FÖL).Bättre och ge kvalitet än kvantitet.Självklart kan du tycka att alla veterinärer är proffs inte enligt mina erfarenheter det krävs år och inte bara en kurs av hästhållning!Men alla har rätt att tycka vad dom själva vill.inte sant?Kul att du ger dina hästar halm analyserat hö,mineraler etc.Yes u name it.Listan är säkert lång,därför håller jag mig till ett mycket bra grundfoder som har tagis fram för att passa olika hästar.Inte enbart för glansen skull som jag skrev.Utan för smaken och alla posetiva saker som framgår i fodret!Men som sagt det är en smaksak,upp till var och en att prova eller ej.Resultatet blir bra i slutändan men den delen avgör ej du eller jag utan snarare hästens ägare.;)

Bara för att du kan rida så betyder ju inte det att du är expert på att räkna foderstater.

Mina hästar får en uträknad foderstat som består av 4kg ensilage, 3kg halm och saltsten med selentillskott.
Det ger dem precis allt som de behöver ner på minsta micromineral.

Och så blir det om man har ett bra grovfoder.
Man behöver inget kraftfoder alls.

håller jag mig till ett mycket bra grundfoder som har tagis fram för att passa olika hästar.

Hästens grundfoder är grovfoder.
Hur ska tillverkarna veta vad jag har för grovfoder? Dessutom utländska som inte har samma jordmån som i Sverige.
Nä, säljer du detta foder eller?

Sen hade jag inte käftat imot Inte_Ung.

// Linda

Det här var verkligen inte min mening med tråden!
Jag frågade om erfarenheter om fodret dynavena inte en massa tjafs om vad man ska ge hästarna, det e upp till var och en tycker jag att göra det bästa man kan för hästarna!
Jag håller med om att hålla utfodringen så naturlig som möjligt.
Om Ni kikar in på dynavenas sida så får ni se vad det är för foder innan Ni blir emot det!
Alla har rätt till åsikter men lyssna till frågan?:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka