BernT

Trådstartare
Om man jobbar till midnatt, måste man vara på plats 07.30 morgonen därpå eller kan man som arbetstagare kräva att börja kl 11 då?

Dvs normalt sett jobbar man inte till midnatt men något har hänt som gör att man måste stanna till midnatt.
 
Om man jobbar till midnatt, måste man vara på plats 07.30 morgonen därpå eller kan man som arbetstagare kräva att börja kl 11 då?

Dvs normalt sett jobbar man inte till midnatt men något har hänt som gör att man måste stanna till midnatt.
Hos oss kan och bör man kräva 11 h nattvila.
 
Om man jobbar till midnatt, måste man vara på plats 07.30 morgonen därpå eller kan man som arbetstagare kräva att börja kl 11 då?

Dvs normalt sett jobbar man inte till midnatt men något har hänt som gör att man måste stanna till midnatt.
Du har enligt lag rätt till 11 timmars dygnsvila. När något sådant hänt har det hållits en dialog med arbetsgivaren, så oftast har personen kommit senare men i vissa fall har personen valt att komma in tidigt men då istället gått hem tidigare istället.
Jag har till exempel en gång valt att jobba ett nattpass och sedan istället för att gå hem och sova direkt gått på dagpasset. Inte tillåtet enligt arbetstidslagen men jag valde det själv och skyddsombudet på arbetsplatsen godkände det under förutsättning att det var en engångshändelse och att jag fick tillräckligt med extra vila efteråt.

Det är ej tillåtet för arbetsgivaren att schemalägga en person kontinuerligt till 00 och sedan 07:30 nästa dag.
 
Men är det verkligen för varenda natt?
Ja det är lag. Ur arbetstidslagen:

13 §​

Alla arbetstagare ska ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet.

I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till ska tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till

dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5. (Paragrafen ändrad genom 2005:165).
 
Om man jobbar till midnatt, måste man vara på plats 07.30 morgonen därpå eller kan man som arbetstagare kräva att börja kl 11 då?

Dvs normalt sett jobbar man inte till midnatt men något har hänt som gör att man måste stanna till midnatt.
Du ska ha 11 timmar obruten vila på rullande 24 timmar. Det vill säga, det kan vara okej att du jobbar till midnatt och börjar 07:30, men då måste du ha ordentligt med vila före och efter.
 
I mitt avtal så är det 11h mellan arbetspassen som gäller förutom vid extrema oförutsedda händelser (ex storm) då det är 8h.
Jag jobbar inom järnvägsbranschen vilket innebär att jag kan jobba
  • 7-15:30 jobb
  • 22-01 urringd på beredskapen för något fel som akut behöver lagas
  • 7-12 betald nattvila (ordinarie schema är 7-15:30)
  • 12-15:30 jobb som vanligt
 
Som andra har skrivit kan 11 h förhandlas bort. Vi har 11 h normalt, men 8 h om vi sover borta (1-2 ggr/v). Säkerhetstjänst. (Lokförare)
 
Jag var ofta schemalagd 16-24 för att sedan börja 07.00 nästa dag (sjuksköterska på akutmottagningen). Arbetsgivaren hade på något sett förhandlat bort dygnsvilan 😤
Hatade ocksp när jag jobbade natt och sen börja 07.00 nästkommande dag!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 884
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 727
Senast: Migo
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 079
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp