Dygnsrytm - när och hur?

Sv: Dygnsrytm - när och hur?

Jodå, ca 6 timmar håller sig bröstmjölk i rumstemperatur. Och ca 2 dygn i kylskåp & 3 månader i frys. :)

Jaha, då behöver jag inte hälla ut det jag läckt ut i mjölkuppsamlaren under natten då. Jag vill inte gå upp om han är grinig och precis somnat, med risk att han vaknar + att jag ju är såååå trött. Kan det vara kortare hållbarhet på råmjölken? Det var ju den vi pratade om på bb. Den är ju så fet så det kanske stämmer.

Jag värmer inte färsk utpumpad mjölk. Jag har alltid ett mål eller mer i kylen så det värmer jag och ger honom för när han är hungrig ska maten serveras fort! Pumpar alltid efter att han ätit om jag inte vaknar före honom vill säga.

Vi försökte amma de första 10 dagarna och vi fick hjälp från amningsmottagningen, men det funkade aldrig ändå. Han började inte gå upp i vikt förrän jag började pumpa, han vägde fortfarande 300 g under födelsevikten när han var 10 dagar, och det var definitivt inget roligt att ha en missnöjd bebis han var ju hungrig hela tiden:(. När han väl fick mat i flaska så blev han ännu mer bekväm och då tog han inte bröstet alls. Nu är han i alla fall en nöjd och glad skit på 7 kg:D

Ah ok trist att det inte funkade men tur att det finns pumpar! Jag hade själv inte överlevt utan en!

Men när han ätit, använd då den nyaste mjölken till nästa gång, ställ inte in den i kylskåpet alls, så har du färsk mjölk till nästa gång han vaknar.

För oss har sittande amning aldrig funkat, så i tio månader har jag legat ner och ammat :D Mycket vilopauser för mig kan jag säga, men det är inte helt lätt att få till det alltid. Det tog 2 månader innan det började bli någorlunda bekvämt. Hade jag velat veta något innan jag fick barn skulle det vara att amningen inte är "inbakad" eller nedärvd utan att de flesta blev lärda av kvinnor runt omkring (alltså förr i tiden). Jag hade tur och fick en jättego bm som kom hem till mig varje dag i två veckor och hjälpte mig med amningen. För oss funkar det inte heller att tuta i honom jättemycket mat/ersättning/välling på kvällen, då vaknar han tio gånger mer. Men Sam är nu tio månader och vaknar fortfarande ett par gånger på natten och äter.

Inatt så hade jag med mig nypumpad mjölk i sängen så att jag inte skulle behöva gå upp och värma och det sparade en del tid, skönt! Dock är lillkillen snuvig så han ville inte somna om ändå.

Ja, amning är inte lätt. Vi låg ändå kvar på BB i fem nätter för att få hjälp med den, då det funkade så dåligt. Det jobbiga var dock att vi träffade så mycket personal och ingen säger likadant och alla kom med olika knep och sen stämmer inte personkemin med alla. Vad lyxigt med någon som kommer hem till en i så många dagar, verkligen jättebra :).

Vi låg kvar 2-3 nätter på BB också för att få igång amningen. Alla sa olika till mig också. En satt bara bredvid och berömde för Tuva var så duktig som BÖKADE runt bröstvårtan närmare en timme. Hallå?! Barnet behövde mat. Inte tog hon bröstvårtan då heller. Sen gav de mig en amningsnapp och äntligen kunde hon få i sig maten.

Vi låg kvar 2-3 nätter på BB också för att få igång amningen. Alla sa olika till mig också. En satt bara bredvid och berömde för Tuva var så duktig som BÖKADE runt bröstvårtan närmare en timme. Hallå?! Barnet behövde mat. Inte tog hon bröstvårtan då heller. Sen gav de mig en amningsnapp och äntligen kunde hon få i sig maten.

Jag låg också kvar 3 nätter pga amningen och amningsnappen som TILL SLUT erbjöds blev räddningen. Lillen var dessutom gul vilket satte jättepress att jag skulle få i honom mat var tredje timma, han skulle väckas. Den andra natten (första natten var inte amningen så viktig sa de) var jobbig för mig, många tårar blev det och det var dessutom första natten ensam då pappa inte kunde stanna pga hund- och barnvakter. Sån psykisk press att det ska funka men man har ju ingen aning om nåt runt amning och hela världen är redan helt i obalans efter allt som hänt. Omtumlande dagar verkligen!

Ja, amning är inte lätt. Vi låg ändå kvar på BB i fem nätter för att få hjälp med den, då det funkade så dåligt. Det jobbiga var dock att vi träffade så mycket personal och ingen säger likadant och alla kom med olika knep och sen stämmer inte personkemin med alla. Vad lyxigt med någon som kommer hem till en i så många dagar, verkligen jättebra :).

Jag hade också en barnmorska det inte klickade med alls, hon jobbade dessutom nätterna då man behöver kanske extra stöd för att orka. Det var jättejobbigt vissa stunder, hon lyssnade inte utan avbröt och ville hela tiden prata till punkt. Inte otrevlig men bara oempatisk. Där satt man med gråten i halsen och fick bara höra att det går jättebra och jag är jätteduktig och han kommer visst att amma inatt. Men tryck på knappen om det är nåt! Jag ville ha nån hos mig under hela amningarna egentligen, bara nån som var där och tittade på och hjälpte till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är så sjukt trött. På nivån somna klockan 17 och sova till nästa morgon-trött. Om jag ser till att hålla mig vaken så funkar det...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 572
Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 805
Senast: Migo
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 520
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar