Dvt - erfarenheter?

Sv: Dvt - erfarenheter?

Självklart är det enklare med njurvärden en gång i kvartalet/några gånger per år, det var mer som information att om man har njurpåverkan kan man inte äta de nya antikoagulantian :) Sedan verkar det skilja från landsting till landsting hur ofta de tar PK-värden, Norrbotten tar man oftast varje eller varannan vecka, i Blekinge, och jag tror det är samma här i Halland, kan man gå 6-8 veckor mellan provtagningarna om man ligger stabilt.
Man ser också bättre följsamhet hos waranpatienter eftersom de går på kontroller. Hos de som går på de nya antikoagulantia finns inte alltid förståelsen om hur viktig dosen är (detta sagt av en läkare som föreläste om detta på ett koagulationsmöte jag gick på i jan 2013).
Och jag tycker det är tråkigt att du inte fick fortsätta på behandlingen om du anser det hade varit det bästa och framförallt att du ska behöva gå och ha ont.
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Ja, det är ju stor skillnad mellan provtagningarna mellan de två, den ena lite obekvämt för ofta, den andra lite obekvämt för sällan.

Jag kan tycka att jag mött lite för lite förståelse för den ångest man känner efer att ha fått en sån här trombos, vare sig den satt sig i vad, lunga eller som i Alexandras fall ännu värre - i hjärnan. Även om ventrombosen sitter i vaden, sitter den psykiskt även i huvudet. Där saknar jag stöd genom förklaringar jag saknar under behandlingstiden. Nu är jag off liksom från radarn vad det gäller tromboserna, jag är bara lite mycket på och då blev jag dumpad hos sjukgymnasten som absolut gör vad hon kan, men det känns lite nja sådär.
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Det där med lite stöd etc håller jag verkligen med om. Det var liksom "du är utom fara nu, hejdå" ungefär. Och det redan innan jag fått sluta med medicineringen.
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Ja, precis så. Och inte för att förstora i onödan, men det här med att få en trombos är verkligen ingen liten skitsak som går över. Det känns lite som en okontrollerad on/off-switch som man är alldeles förjävla ung för att bära på. :(
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

pinette, jag har varit hos min sjukgymnast idag igen och fått ultraljudsbehandling och bindvävsmassage den här gången. Vi har inte tejpat idag, jag ville se om det var skillnad. Det var stor skillnad, just nu har jag en helt annan känsla i benet. Även om det gjorde ont med bindvävsmassagen och är lite obehagligt med tanke på rädslan för ev kvarstående trombos.
Men just nu, ett par timmar efter massagen - känns det jättebra. Jag tycker absolut att du ska be om att få sjukgymnastik.
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Hej ! Tack för tipset om sjukgymnastik de måste jag prova om det minskar smärtan i vaden. Jag tycker du ska begära ultraljud så att du vet om proppen i vaden har försvunnit eftersom du har värk fortfarande.Det är så konstigt att man inte kan operera bort proppen från vaden.Läkaren sa att det skulle kunna bli sämre om man operera bort proppen från vaden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp