Dvt - erfarenheter?

honung

Trådstartare
Efter en muskelruptur i vaden i våras fick jag för en månad sedan en ventrombos i muskel i samma område som rupturen. Jag sprutade innohep i tre veckor och provtagningarna visade ingen apc-resistens eller annat som tydde på något som hade förklaring till trombosen. Jag är inte överviktig, jag röker inte, äter inga hormoner, jag tränar regelbundet, har inte rest/flugit långt på länge. I veckan började det göra satans ont i knäet i 'propp'benet' och jo, det var en 'ny' trombos och nu i djupare venen, och - röntgenläkaren som gjorde ultraljudet måttade upp ca en decimeter från vaden upp mot knäet.
Jaja, jag har nu fått xarelto som jag sa äta i ett halvår. Jevla blö rent ut sagt. Magen har åsikter och jag som inte är van vid något som stavas regelbundet känner mig låst av att äta två små piller om dagen...;)
Stödstrumpor använder jag redan, om än kanske inte varje dag men nu får jag ju lov att göra det. Jag tränar som vanligt, lyhörd för kroppen.

Jag vill bara höra andras erfarenheter av djup ventrombos. Varför har ni fått det, funkade behandlingen i vardagen, och har ni sluppit repriser?
 
Senast ändrad:
Sv: Dvt - erfarenheter?

Om magen reagerar på behandlingen, går det inte att behandla med spruta då?

Jag är ingen hjälp i övrigt, fick ju en dvt i huvudet (sinustrombos) - trolig orsak P-staven, den är kvar än men inkapslad (blodet har hittat ny väg runt). Fick spruta med fragmin i nästan ett år. Inga repriser. Blodundersökningar u.a. (Vet inte allt de tog men en stor utredning)
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Med spruta? Skulle väl tro att det kanske är omeprazol-dags om reaktionen håller i sig kanske. Var det någon speciell spruta du tänkte på?

Är du symptomfri från din trombos? Det låter inget vidare att få en sån.

Edit, du menar spruta istället för tabletter? Nja, tror inte det. Xaarelto är väl en K-vitaminhämmare, inte i samma grupp som de blodförunnande man tar subcutant.
 
Senast ändrad:
Sv: Dvt - erfarenheter?

Ja jag menade spruta istället för tabletter - men precis som du säger blir det ju knepigt när det inte är samma sorts behandling (visste inte det).

Jag får lätt och ofta huvudvärk, och har inte full ytkänsel i hö ben (sinustrombosen sitter i vä sida hjärnan). Fast jag gick med den 8 v innan behandling vilket komplicerade en del. Annars inga besvär
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Gör man ingen kontroll av trombosen alls alltså? Det skulle kännas lite oroande tycker jag. Jag är inte så insatt i kärlkirurgi och kärlsjukdomar, men låter man den sitta kvar trots symptom? Ska den lösas upp av sig själv utan behandling nu alltså?
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Min?

Den är uppföljd under ett drygt år efter upptäckt. Men den är inkapslad, sitter där den sitter och kommer inte lösas upp. Den gick alltså inte lösa upp med behandling heller. Låg med heparindropp på sjukhuset men det var för sent.
 
Senast ändrad:
Sv: Dvt - erfarenheter?

Ja din. :) Ok, och symptomen är inte så grava att man kan bort den mha kirurgi antar jag. Tur iallafall att trombosen blev begränsad, trots att du gick så länge.
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Hej !
Jag är en kvinna som har en djup dvt och har haft den i vänster vad i två år så jag undrar om du har fått bort din blodpropp från vaden?
Mvh
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Hej !

Jag fick en djup ven trombos i vänster vad för två år sedan och fick även i lungan proppar och åt varan i 6 månader och så tog läkaren bort de blodförtunnande medicinen och efter 2 månader fick jag en ny djup dvt i vaden och den går inte att operera bort eller göra något åt så jag får leva med denna blodpropp i vaden. Jag äter varan medicin och använder stödstrumpa och har jätte ont i vaden varje dag. Är det någon som har liknande besvär?
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Jag har fortfarande problem med smärta i vaden där propparna suttit. Jag åt xarelto men var tvungen att avbryta då jag fick störtblödningar vid menstruationen och fick blodtransfusioner. Eftersom ventrombosen var djup vågade man inte låta mig vara utan blodförtunnande så istället för xarelton fick jag börja spruta innohep istället. Dumt tycker ju jag eftersom blödningarna var förklaringsbara även utan det blodförtunnande, men eftersom den medicinen är så pass ny ville man inte chansa. Läkarna säger att proppen är upplöst och borta, men jag har som du, ont fortfarande. Eftersom jag har det trots att proppen/arna inte SKA finnas kvar, så går jag hos sjukgymnast en gång i veckan. Jag är tveksam till om smärtan är på grund av nya blodbanor, jag har bara satans ont i muskeln och även i knäveck med värmekänsla. Jag använder fortfarande stödstrumpor men jag avskyr dem. Jag är väldigt glad att jag slapp äta waran. Det finns fortfarande ingen förklaring till varför jag fick propparna, jag hör inte till målgrupp alls, så det enda rimliga är att propparna tillkommit som komplikation till muskelrupturen eftersom propparna var i den ärrade vävnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Dvt - erfarenheter?

HEJ !
Det var jätte bra att propparna har försvunnit för dig i vaden men har du fått göra ultraljud eller röntgen så att de säkert vet att proppen är borta? Hur länge ska du ta sprutan innohep ?Vad får du för sjukgymnastik som minskar smärtan i vaden? Jag har varje dag värk i vaden och ont i muskeln och även i knävecket och har värmekänsla. Det värsta är att jag kan inte stå still länge eller sitta still i max en timme . Vad arbetar du med och kan du sitta stilla länge utan att få värk?
Mvh Anne
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Nej, inget ul eller röntgen efter. Jag sprutade med innohep i tre månader, från början skulle jag ätit xarelto i 6 månader så tja...det känns lite ovisst, i synnerhet eftersom jag fortfarande har besvär.

Sjukgymnastiken är ffa inriktad på cirkulationsfrämjande övningar, jag får massage och blir tejpad med kinesiotejp. Jag tycker väl att detta inte gör ett smack egentligen, men massagen är avslappnande och skön och eftersom jag har frikort så kör vi ett race nu med många besök. ;)
Jag jobbar inom vården och går ofta mycket och långa sträckor - vilket känns bra just då när jag går för det är obehag att sitta stilla, men efter ett arbetspass med många korridorer och trappor har jag ont efter arbetspasset. Det känns som benet är som en telefonstolpe att släpa på, men jag är inte svullen, det är bara en känsla. Jag kör också mycket bil i jobbet med larmverksamhet och det kan bli mycket bilkörande och det är jobbigt, då får jag myrkryp/kolsyra i vaden. Jag har förresten ett par centimeters omkretsskillnad på vaderna, precis som det var när jag fick propparna. Å andra sidan troooor jag att det benet alltid varit något tjockare, det är ju sånt man under åren märkt med tex ridstövlar eller stövlar överhuvudtaget.

Fick du trombos i lungan i samband med ventrombosen i vaden? Och sen återigen i vaden efter behandling? Visar dina d-dimer fortfarande höga nivåer?
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Hej !

Jag fick trombos i lungan i samband med ven trombosen eftersom jag fick gå för länge med en propp i vaden utan att få behandling så for proppen upp i lungan.
Proppen försvann från lungan men inte från benet eftersom den är inkapslat och
sitter där den sitter och kommer inte att lösas upp så får jag leva med den och läkarna säger att jag kommer att bli bättre med tiden då blodet hittar nya vägar runt proppen. Mitt D-dimmer är ej högt alltså helt normalt. Jag äter varan så att jag inte ska få nya proppar och kommer att äta varan resten av livet om det inte hittar något annat läkemedel som kan förhindra proppar. Det värsta av allt är värken i vaden eftersom jag jobbar som reseadministratör och måste sitta stilla eller stå stilla och det klarar jag bara av 4 timmar per dag. Tack för tipset om sjukgymnastiken ska kolla med läkaren om det kan fixa det.
Mvh Anne
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Hör du till någon av riskgrupperna för att få trombos? Rökare, övervikt, tromboser i släkten, hormonbehandlad? Jag hör inte till något av det.

Det här med inkapslad trombos låter märkligt, men jag har för lite kunskap om kärl på den nivån så det låter jag bli att uttala mig om. Men däremot så är det ju så att när det blivit stopp i en ven, så är klaffarna körda, de reparerar sig inte, och cirkulationen kan förbli störd. Jag själv har inte upplevt att jag haft eller har dålig cirkulation så att benet fått ödemsvullnad, det är bara en känsla av att benet är tyngre och så att det gör ont i muskeln och sockerdrickakänslan. Foten är alltid kallare än den andra. Så visst, jag köper att det är dålig cirkulation, men jag tycker inte att det borde göra ont så lång tid efter. För om blodet stockade sig, borde jag vara mer svullen, och blodet har ju sedan länge hittat sina nya banor så det är ju inte någon process som sker varje dag som orsakar smärta, ändå har jag ont trots att läkaren säger att jag inte ska ha det. Där är jag idag liksom. Min läkare på AK-kliniken har gjort utredningar på mig som säger att jag är fullt frisk på trombsfronten.

waran resten av livet säger du? Det låter jobbigt, jag antar att du inte är så ålderstigen. Den medicin jag åt istället för waran, har inte samma knöliga inställning som waranet har. Den medicinen är godkänd i sverige sedan drygt ett och ett halvt år tillbaka, så det är långt ifrån alla doktorer som förskriver det. Fördelen med xarelto är att man slipper veckovisa provtagningar.
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Det här med inkapslad trombos låter märkligt, men jag har för lite kunskap om kärl på den nivån så det låter jag bli att uttala mig om.

Även min är inkapslad (läkarnas ordval), antagligen av samma skäl som pinettes - det tog tid innan den kom under behandling.

Min sitter ju i huvudet, men det är ingen skillnad mot en DVT någon annanstans som jag begriper det, bara lokalisationen som skiljer. Min är inkapslad som sagt, och kommer aldrig försvinna. Ser exakt likadan ut som när den upptäcktes. Blodet har hittat vägar runt den. Men jag har ganska ofta ont, och enligt läkarna får jag räkna med att ha det så resten av livet, det "kan bli så" och "går inte att göra något åt".
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Som sagt, jag har för lite kunskap om det så jag säger varken bu eller bä, man kan ju tycka att de borde lösas upp med den medicin man får. Det är möjligt att jag har samma problem eftersom jag har ont fortfarande, mina läkare har dock bestämt sagt, att jag inte ska ha ont och därför blev jag remitterad till sjukgymnast då de tror att jag kanske inte belastar benet på rätt sätt, och heller inte har optimal cirkulation. Det känns ju lite hopplöst måste jag säga. :(
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Hej !

Jag undrar om Alexandra_W äter varan eller något annat? Det är inte så vidare trevligt att äta varan ska kolla upp om det går att ta xarelto i stället som du skrev( honung) om den finns här i Norrbotten. Jag är apc resistent men jag röker inte eller är överviktig men jag använde P spruta vid den tiden jag fick proppen men har slutat nu ta den sprutan för två år sedan.
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Läkarna i norrbotten kan förskriva både xarelto och pradaxa (de är båda nya antikoagulantia) fördelen är att du inte behöver ta ditt PK-värde som nu, nackdelen är att det finns inget motgift, om du skulle få en kraftig blödning kan de inte ge något för att koagulationen ska bli "normal" igen. Vid waranbehandling kan man ge K-vitamin för att öka på koagulationsförmågan. Det finns ett visst motstånd (sist jag hörde något i frågan) mot de nya antikoagulantiamedicinerna och man måste regelbundet kolla njurfunktionen då dessa inte ska ätas vid försämrad sådan. Ta upp det med din läkare och se hur hen ställer sig i frågan. Och jag hoppas smärtan ska gå över!
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Hej !

Jag undrar om Alexandra_W äter varan eller något annat? Det är inte så vidare trevligt att äta varan ska kolla upp om det går att ta xarelto i stället som du skrev( honung) om den finns här i Norrbotten. Jag är apc resistent men jag röker inte eller är överviktig men jag använde P spruta vid den tiden jag fick proppen men har slutat nu ta den sprutan för två år sedan.

Nej jag fick sluta med blodförtunnande efter ett år, det gav noll skillnad på trombosen.
 
Sv: Dvt - erfarenheter?

Det finns ett visst motstånd (sist jag hörde något i frågan) mot de nya antikoagulantiamedicinerna och man måste regelbundet kolla njurfunktionen då dessa inte ska ätas vid försämrad sådan.

När jag fck xarelton kollades njurstatus redan på akuten när trombosen konstaterats, xarelton i startdos sattes in och ett par veckor(2?) senare togs nya prover för att kontrollera om påverkan på njurar skett. Sen skulle jag kallats till samma kontroll igen fyra månader senare, men jag fick ju störtblödningar som gjorde att xarelton sattes ut. Jag kan ju tycka att dessa två provtagningstillfällen är betydligt mindre besvärligt än PK-provtagningar varenda vecka under hela behandlingstiden på waran?
Mina blödningar var ett separat problem som förvärrades av blodförtunnande medicinen, jag tror problemet varit lika stort om jag hade varit insatt på waran. Så jag tycker att mina läkare fegade ur där när de satte ut xarelton. Jag hade hellre fortsatt med dem i sex månader än som jag fick göra nu, spruta med innohep i tre månader och känna att jag fortfarande har besvär. Hade jag haft besvär efter sex månader på xarelto tror jag att jag ialla fall skulle fått ett nytt ul eller röntgen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp