Dvärgschnuzer trimmning

Josssefine

Trådstartare
Finns det någon som har bilder på sina dvärgschnauzer hundar?
Hur har ni dem trimmade i huvud och på kropp?

Sv: Dvärgschnuzer trimmning

Här är en huvudbild på Nova 1 år
1004032.jpg

Här är en på Nikita
DSC00483.jpg

Uppställd Leia 10 mån
Leialvudden.jpg

Uppställd Leia 2 år
Leiavalpar.jpg

Nova 1 år
1004035.jpg

Jag trimmar utsidan av öronen och klipper insidan. Trimmar ner till där ögat börjar, formklipper skägget för att få det att se längre ut vilket också ger längre huvud.
Trimmar benhåren, ev kan jag klippa lite i dem om det är utställning. Vill ha lagom långa ben hår och ffa måste de vara pigmenterade, tycker de hel klippta benhåren på p/s är skit fula!
Trimmar även fram på bröstet och under bröstkorgen samt ovansidan av svansen. Självklart trimmas kroppen helt och hållet. Klipper bara i bak och fram med maskin.

De olika färgerna trimmas lite olika så vill du ha trimhjälp kolla på din egen färg!

Åh dina hundar är verkligen helt underbara och verkligen trimmade enligt regelboken. :love:

Själv trimmar jag mina själv, och jag är en glad amatör så med andra ord så är det väl inte riktigt så som det SKA göras, men jag försöker så gott jag kan och tycker iaf. att de fortfarande ser ut som schnauzrar. :D

Stora killen har alltid haft urkass pälskvalité, mjuk och lockig. Men han är för hög och kastrerad så det är ändå inget utsällningsexemplar. Honom rakar vi över hela kroppen men bevarar skägg, ögonbryn och benhår för "schnauzer-looken". Pälskvalitén har givetvis blivit sämre efter rakning och han har därför blivit lite lockig och mer grå än peppar och salt.

Lillkillen är mer rastypisk och har toppenkvalité på sin päls, speciellt med tanke på att han är svart/silver, vilket jag har förtstått ofta har mjukare päls?
Honom underullskammar och trimmar jag på kroppen, bevarar i stort sett allt benhår (trimmar ur det allra mjukaste och det som har tendens att bli grått) rakar bröst och rumpa. Sedan borde jag väl egentligen trimma huvudet också men det tycker min Gibson gör ont, så även på huvudet, kinder, öron och svans rakar jag. Försöker få till någorlunda snygga ögonbryn med delad mitt men till vardags är de mest ett virrvarr då de inte riktigt håller styrseln.

Men titta på falukorws hundar, det är så de SKA se ut! :)

Var beredda nu för här kommer VÄRLDENS bildbomb, ursäkta för det men kunde inte välja ut bilder..:crazy:

Stora killen som klipps med maskin:
Bors3april006.jpg

Bors3april001.jpg

Lånar tråden lite och frågar om ni har några tips hur man på bästa sätt kan ta bort eller hur man gör för att de ska undvika att bli lite röda i skägget?
Även förslag på hur man kan få ögonbrynen att ligga så fint som när man precis har klippt? Som synes på mina kort så räcker det att han skakar på sig så står de åt alla håll även om de är prydligt klippta.

:eek: Åh nej inte klippa luggen/ögonbrynen! ;)

Har man en hund som saknar styrsel i luggen, som min ena, så tycker jag det hjälper att klippa ett litet mellanrum mitt i luggen. På så vis håller sig luggen stadigare och ligger mer som den ska. Det där är en smaksak, vissa vill ha gluggen medan andra absolut inte vill. Vad gäller det bruna i skägget så är det jättesvårt att hålla det borta, tyvärr. Plaque Off (osäker på stavningen, pulver för tandsten) sägs göra skägget renare, och jag kan tycka att det ger en viss nyansskillnad. Vissa fodersorter ger mer bruna/röda fläckar...

Jag har en SS och en PS. Tiken som är svart och silver har vi precis börjat raka då hon fick fruktansvärt dålig pälskvalitet efter div magproblem och dessutom hatar trimning.

Hanen har fantastisk pälskvalitet och trimmas regelbundet för att vara i utställningsskick. Ska se om jag kan få tag på lite bilder, men jag lyckas mest hitta "otrimmade" bilder :angel:

Jag skulle gärna vilja inflika några frågor?

Hur mycket tid lägger ni ner på pälsarbete/trimning på era dvärgschnauzer? Hur mycket tid i veckan lägger ni på den viktiga ullkamningen?

Hur mycket av trimningen gör ni själva?

Jasså inte klippa luggen.. :D Det har jag alltid trott i tron om att det är ok :angel: Ett mellanrum har jag redan men har sedan försökt klippa ögonbrynen som ett V liksom. Men om man inte klipper blir det ju bara buskar rätt ut och då ser man ju inte de underbara ögonen. ;) Är era skäggnissar sträva i luggen med liksom? Vår p/s har bättra styrsel på sina än min lilla s/s som i övrigt har tusen ggr. bättre päls. :confused:

Är det där röda någon svamp-grej som uppstår för att de sällan är helt torra i skägget längre stunder eller vart tusan kommer det ifrån egentligen? Vår p/s kan få lite röda tendenser även på tassar ibland men det är när han blir fanatisk på att slicka sig ren som en katt..:crazy:

Kanske inte till mig som du riktar din fråga då jag är helt okunnig. Men jag underullskammar en gång i veckan ungefär och försöker då ta det allra värsta. Trimmar gör jag kanske var 9.de vecka och då får min stackars lilla grabb stå ut i timmar, brukar göra det framför TV'n och en hel film är inte ovanligt.. Men då underullskammar jag, trimmar och friserar med sax. Klorna brukar klippas minst 2 ggr i månaden och vardaglig genomborstning sker varann dag eller varje om de har hjälpt till att halma..:D

Ytterligare en liten fråga.. Min helklippta kille är mycket mer tålig i kyla och regn än min trimmade. Vad beror det på? Trimmad päls som är sträv bör ju ha ett bättre skydd än en mjuk, eller är det bara så att min kille är en fryslort?

Bilder på dina hundar vill vi se!

Senast ändrad:

Haha jadu det där V:et är inte helt lätt att få till :D Blir lätt att det blir mindre och mindre och mindre... Råkade kapa luggen ett par gånger :angel: Angående styrseln så är det ju tyvärr så att vissa helt enkelt inte har någon, samma sak med skägg. Min fiiiiina p/s hane har ingen styrsel i varken skägg eller lugg så han ser alltid ovårdad ut, trots hans i övrigt så fina pälskvalitet :eek: Han har också problem med missfärgat skägg, kan det vara nåt samband? Min s/s tjej har mycket bättre styrsel på lugg och skägg och är riktigt vit i skägget... kanske är det någon slags skillnad i mjukheten/strävheten även i ansiktshåren och kanske får svampen dessutom lättare fäste på dessa hundar? Bara en tanke...

Det bruna är svamp, men hur lätt är det att hålla skägget torrt :grin:

Kanske inte till mig som du riktar din fråga då jag är helt okunnig. Men jag underullskammar en gång i veckan ungefär och försöker då ta det allra värsta. Trimmar gör jag kanske var 9.de vecka och då får min stackars lilla grabb stå ut i timmar, brukar göra det framför TV'n och en hel film är inte ovanligt.. Men då underullskammar jag, trimmar och friserar med sax. Klorna brukar klippas minst 2 ggr i månaden och vardaglig genomborstning sker varann dag eller varje om de har hjälpt till att halma..:D

Ytterligare en liten fråga.. Min helklippta kille är mycket mer tålig i kyla och regn än min trimmade. Vad beror det på? Trimmad päls som är sträv bör ju ha ett bättre skydd än en mjuk, eller är det bara så att min kille är en fryslort?

Bilder på dina hundar vill vi se!

Ska se om jag kan få fram lite bilder på mina :love: Alla bilder ligger dock i min förra mobil som helt plötsligt sa upp sig en dag utan förvarning så jag hann inte spara dem...

Man säger ju att man inte ska klippa rasen just för att den sträva pälsen ska ge skydd mot kyla, väta och smuts. Men jag upplever precis som du att min klippta klarar sig betydligt bättre i ur och skur. Det måste ju bero på att en rakad hund har så mycket mer ull, och ullen borde ju ge mer värme? Så tänker jag i alla fall :)

Haha var glad om dem bara hjälper till att halma! Jag ångrar mitt skäggiga rasval varje gång mina råkar hjälpa till att mocka :angel:

ojoj vad söta:) är det en fördel att de har mycket "ögonhår" alltså håret ovan ögonbrynen.
tror jag får ta henne till en som kan det så de får visa mig första gången:)
Låter inveckalt.. iallafall med huvudet..

Känndes som om denna tråden kanske behövdes? haha

Och jag känner att jag inte blir mycket klokare haha, blir knas av att inte veta hur huvudet ska trimmas, men visst har detta hjälpt en aning iallafall:)

såhär ser min hårboll ut ungefär.. idag har jag varit framme med trimmkniven..(inte nya bilder efter det)
Menar ni att ni rakar bröst och rumpa på era? blir inte det knas om man vill ställa ut?
30944425.jpg

Bildbomb.. var tvungen att fota henne nu så du/ ni kan berätta vad jag ska ta bort..
inga smickrande bilder.. och hon ser sjukt mycket bättre ut i verkligheten haha

30944497.jpg

30944500.jpg

30944506.jpg

såhär ser min hårboll ut ungefär.. idag har jag varit framme med trimmkniven..(inte nya bilder efter det)
Menar ni att ni rakar bröst och rumpa på era? blir inte det knas om man vill ställa ut?
30944425.jpg

Är just bröst och rumpa man rakar om man ska ställa ut :)

aha tusan det visste jag inte ens, hur högt ska man raka? alltså upp på halsen?
På foxterrier ska man ju ta allt.. förutom ca 5-10 cm på underkäken..Misstänker det INTE är likadant här:S hahah
älskar att raka dem(A) då blir det rakning här i morgon, bort med rump och bröst håret haha

Åh vilken sötnos! :love: Så ljuvligt söt!!

Det är en konst det där att trimma efter konstens alla regler! :) Jag är ganska ny själv på det här, haft rasen i 2 år nu.

Det bästa är att ta hjälp i början med trimningen av en proffessionell trimmare eller uppfödare så det blir rätt. Man får ganska snabbt ett öga för hur det ska se ut men att sen få det att bli rätt och riktigt är en annan sak :D När man har fått hjälp med trimningen så är det mycket lättare att sedan fortsätta hålla efter, börjar man då småplocka täckhåren allt eftersom så får man in känslan i fingrarna.

Jag kan varmt rekommendera dvärgschnauzerringens trimningsbroschyr, och alla ds-ägare MÅSTE bara läsa "Dvärgschnauzerboken" skriver av Maria Landergård!

haha tackar:) än är hon bebis-söt:P
jo jag hittade den boken, ska se om den finns på biblioteket, eller så köper jag den helt enkelt:P

Jo jag har enbart trimmat foxterrier innan, och detta är en helt annan sorts trimmning:p
har pratat med en i närheten om ev hjälp och jag tror faktikst det får bli en dag:P

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
794
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.