Dvärgpincher??

Smurfoff

Trådstartare
någon som har en dvärgpincher?

har hört att dom är duktiga brukshundar, duktiga på agility och lydnad och spår..

funderar på en sån.. men våra grannar har 3 stycken, jätteaggressiva som hugger allt och alla.. är dom flesta så tuffa och aggresiva??

Sv: Dvärgpincher??

Jag har jobbat på en gård där det bodde en dvärg pincher uppfödare och jag har inget negativt att säga om rasen mer än att visst kunde man bli utskälld när man kom. Annars var alla hennes positiva och kontaktsökande, mycket lätta att hantera

De dvärgpinchrar jag träffat har alla varit trevliga.
vad jag har förstått så behöver de både hjärngympa och motion. Inte som min soffliggare till hund med andra ord ;)

det är med hundar som med hästar och barn!!! i fel familjer,och med okunnig uppfostran från början så blir det mer eller mindre vsåra individer!!!
Dvärgpinchern är varken mer eller mindre "värre" än ngn annnan

Klart det är som du skriver men samtidigt finns det ju hundar som kräver mer stimulering än andra.

Vad jag har hört/förstått det som så skulle pincrarna vara lite "tuffare" i psyket. Men jag kan ha fel då jag inte är så insatt i rasen.
Absolut inget negativt om rasen ifråga.

Diabetikern skrev:
Vad jag har hört/förstått det som så skulle pincrarna vara lite "tuffare" i psyket. Men jag kan ha fel då jag inte är så insatt i rasen.QUOTE]

Såklart att det är så, men dvärgpinchern tillhör väl ändå en ras som skall ses som relativt enkel...fast det är klart det finns folk som säger att dvärgschnauzrar är jättetuffa, och mina vovvisar de ligger och sover jämte Aldentes bebis så fort han är här, helst i hans stol oxå:angel:

För mig är det en självklarhet när man köper en ny,okänd ras att man tar reda på så mkt som möjligt om den, att man gör upp en uppfostringsplan, och att man sedan följer den noga!!!

Jag menar...hur farlig kan en liten pincher egentligen vara...en människa "bryter lätt nacken" av en sådan, Om den mot förmodan skulle bli livsfarlig och börja attackera människor...:eek:

Vet att du frågade om dvärgpincher, jag har bara erfarenhet av (mellan)pincher. Och de flesta kräver sin förare för att inte bli understimulerade och "olydiga". Vår hund kräver minst lika mycket aktivering som en "vanlig" brukshund för att både vi och han skall må bra. Han är perverst intresserad av spår/ sök och måste få utlopp för detta för att inte ge sig iväg på egen hand, bli stissig och överdrivet vaktig. Men pincher (och även dvärg?) betraktas fortfarande som en sällskapshund.

Bland dvärgpinschrar precis som alla andra raser finns individer.
Jag har en väldigt vek liten tjej. Det märktes redan som valp när vi hämtade henne. Alla andra hundar var glada och otroligt kontaktsökande medan hon höll sig på avstånd och höll ett vakande öga på oss.
Men till slut kom hon fram och så låg hon i min famn resten av tiden vi var där.. Sen satt hon i min famn hela vägen hem (ca 8 h att köra) och efter det var jag hennes beskyddare och enda vän. Jag har aldrig haft några som helst problem i kontakten med henne men alla andra får jobba på det.
Mot mig är hon världens gladaste och trevligaste lilla hund som älskar att jobba. Men som sagt.. Andra får jobba på det. Hon har väldigt lätt att känna sig trängd och det kan utmynna i ett aggressivt beteende mot främlingar. Jag har fått uppfostra min omgivning lika mycket som jag uppfostrat hunden för att dom ska fungera tillsammans. ;)

Men ändå skulle jag aldrig byta min hund mot någon annan hund i hela världen. Hon är min bästa kompis och jag har aldrig haft en sån kontakt med en hund förut. Sen att vi varje dag måste jobba och att det ofta går med två steg framåt och ett steg bakåt är helt enkelt någonting man får ta. Jag ser framsteg hela tiden. Man får ta det som det kommer. Jag skulle ändå rekomendera rasen då det är en otroligt lättlärd ras som är sååå rolig att jobba med. :love: Och de allra flesta är inte lika komplicerade som mitt lilla hjärta. ;):D

Håller med Aningsfull!

Lilla Arne är ganska lik din lilla tik. Förutom att han är en hane då...:D
Han var VÄLDIGT mammig de gånger vi hälsade på honom på kenneln, ville INTE hälsa, men sen gick vi ut, på gräsmattan, med valparna. Då vägrade han gå ifrån min varma famn:love: , så det ändras fort.

Arne är ju i en ganska utvecklande ålder, så allt är i förändring. Han kräver en del stimulans, men nu när graderna går mor nollstrecket, är det vi som får övertala honom att gå ut:angel: ;)

Arne är väldigt lättlärd, ÄLSKAR att lära sig saker. Hans största "problem" för tillfället är att han inte riktigt accepterar att bli behandlad av främlingar, även om han har fått mitt godkännande:cool:

Men som jag ser det; vi jobbar på det hela tiden, inte FÖR mkt tvång, positiv förstärkning. Sen är han ju 9 månader, vad kan man kräva av en hund som inte vågade gå i parken när han var 10 veckor, för det fanns andra hundar och människor :D

Älskar lilla A, och önskar ingen annan hund än honom!:love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 580
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 563
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar