Dvärghamstrar

svea

Trådstartare
Nu behöver jag veta lite om dvärghamstrar, för jag är djurvakt åt Alvina och Birgit.

- Är dvärghamstrar flockdjur eller ensamvargar? Om man har två honor ihop, är det normalt att de bitchar lite? Eller ska man sära på dem om de gör det? Var går gränsen?

- Kan de få ont i magen av fuktigt gräs?

- Tål de ost?

Sv: Dvärghamstrar

Hamstrar ska normalt bo en och en. vuxna honor brukar vara ganska aggressiva mot varandra. Så dom ska inte bo i hop alls.

Ja, hamstrar kan äta ost, men det ska ses som ett tillskott till den övriga maten.

Som jag förstått det, efter litteratur och egna erfarenheter kan man ha dvärghamstrar tillsammans två och två eller till och med i liten grupp, däremot guldhamstrar ska bo ensamma. Guldhamstrar kan slåss riktigt ordentligt.

Ska man ha flera hamstrar tillsammans ska buren givetvis vara väl tilltagen, kanske behövs det två vattenflaskor/ matskålar för att båda ska få äta ifred också.

Större bur låter vettigt, det känns som om de här två behöver mer plats. Men frågan är då vad som är bäst för hamstrarna - att köpa en större bur och ha dem ihop, eller att köpa bur och ta isär dem. Köpa bur lär man ju behöva hur som helst, så om de nu trivs bättre isär så finns det ju ingen anledning att ha dem ihop.

Det här är mor och dotter, mamman var oväntat dräktig när hon köptes och alla bebisar utom en har åkt tillbaka till djuraffären. Dottern börjar nog bli könsmogen nu, och mamman är ganska bitchig mot den. I morse satt de tillsammans i sitt hus och sov, men sedan stoppade jag in en extra bokartong och nu har den ena flyttat in där.

/Svea - hamsternovisen

... vilket ger en yta på 0,24 m2, alltså 0,12 m2 per djur, vilket motsvarar tre gånger Jordbruksverkets minimimått vid grupphållning av dvärghamstrar. Hm.

Verkar vara illbattiga små damer, det där. :crazy: Kan ju vara så att de inte är kompatibla med varandra rent personlighetsmässigt och kanske skulle trivas bättre ensamma.

Synd att de inte går ihop då jag tror att en större bur och med tålmodighet, skulle göra att de mår bättre med tanke på att de är flockdjur. De söker skydd hos varandra och gillar att mysa med varandra. Hur gamla är de?
Är de väldigt unga borde man kanske tänka på fler alternativ, antigen försöka sätta ihop dem i större bur, eller kanske till och med utöka "gruppen" med en till hona, och då kanske inte de andra hakar upp sig på varandra.
Visst... honor gnäbbar på varandra, kan göra det MYCKET! Men många gånger handlar det mest om att de låter förj*vligt, och att de bara ska göra upp om vem som styr och ställer.
Även om det verkar så, att de trivs med att vara ensamma, så är de som sagt flockdjur, och kan känna sig ensamma och osäkra även fast vi människor inte ser det med blotta ögat.
Visst skulle det vara bra att förstå alla djurs språk? Då skulle man slippa vara så fundersam hela tiden.... :D

Fast de verkar inte slåss så himla ofta. Nu har de ju bara bott hos mig sedan i söndags, men hittills har de bara bråkat 2-3 gånger/dygn. Och det verkar mest vara när ungen t ex har något gott som mamman vill ha, eller om ungen kommer och tränger sig till någon plats där mamman vill vara. Det är alltså inte så att mamman följer efter och trakasserar ungen. Jag tror inte att hon biter. Och de verkar fortfarande vilja vila nära varandra en del. Så det kanske inte är så farligt?

Däremot tror jag att jag ska säga åt syrran att det kanske är bättre om hamstrarna inte bor i systersonens rum. Han spelar en del dataspel och stojar förstås när han har kompisar hemma, och det kanske leder till stress = större risk för hamsterbråk.

Jordbruksverkets minimimått låter för övrigt snåla, Jag har svårt att föreställa mig de där två damerna i en bur med 1/3 av den aktuella ytan! :eek:

Måtten är snåla när det gäller gnagare. Själva grejen är kanske att det inte ska bli för omständigt och besvärligt (läs: dyrt och platskrävande) att följa djurskyddslagen? :idea:

Senast ändrad:

Jag tycker också minimimått är väldigt små för gnagare.

Tänkte bara ge en liten reflektion över bråken som uppstår. Det är nog inte det att de kemimässigt inte går ihop, det är nog så att ungen vill ha mamma nära, dela mammas mat osv. Mamma måste väl vara lite hård mot sina barn så att de vänjer sig av med mamma.

Har du två hus till hamstrarna? Fler leksaker att gömma sig i?
En matskål eller fler?
När du lägger in mat, lägg hellre lite på flera ställen än all mat på ett ställe.

Dvärghamstrar kan vara tjafsiga i största allmänhet mot varandra men så länge som dom inte biter hål på varandra brukar det mest vara gnabb och då särar man inte på dom.
Hamstrar reagerar inte på oljud heller så det behöver man inte tänka på. Smådjur som är vana vid olika ljud blir inte stressade av det.

Jag har förövrigt låtit bli att ha matskål i bur utan strött ut maten i spånet och tom täckt för lite granna så hamstern får ägna sig åt att samla maten på det sätt som är mest naturligt för dom.

Nu har de ett hus och en avlång chokladkartong som jag gjort ett hål i varje ände på och stoppat lite hushållspapper i så att de kan boa lite. De verkar mest sova tillsammans i huset på dagen. De verkar också mest vara griniga och skrika på varandra när de är lite så där halvvakna på morgonen och kvällen. Då smyger den ena in i chokladkartongen en stund. Mat finns på lite olika ställen, så de behöver inte trängas för att få äta. Det där med att strö maten på golvet ska jag vidarebefordra till syrran!

Men då kan jag kanske sluta oroa mig då? Det verkar ju inte vara värre än när två ston skriker lite på varandra när det blir trångt vid grinden...

Ja strö maten i spånet är en god idé, jag gör också det ibland. Gömmer också tex broccoli på div ställen i mina hamstrars burar, så har de lite att göra :)

Hamstrar är INTE flockdjur varav man kanske ska se till den sidan istället för att promt ha hamstrar i hop. Menas, varför ska man gå emot deras naturliga levnadssätt ? Och honor bråkar mer än hanar, därför bör man inte ha honor i hop.

Men det var tydligen skillnad mellan dvärghamstrar och hamstrar i den frågan?

De här verkar i alla fall trivas bättre och bättre ihop dag för dag. Just nu ligger de och sover tätt intill varandra i sitt hus.

Jag hade en hona i början och fick höra av folk på forum att man tydligenv ar djurplågare som hade dvärgar själva... :confused:

Jag parade henne senare med en hane och hon fick ungar... Det blev en hona och jag bestämde mig för att behålla honan för att min andra skulle få sällskap och folket skulle bli nöjda...

När ungen blev könsmogen så dödade den sin mor... Min lilla My. :cry:
Ungfan ahde slitit ut ögonen på henne och sedan bitit stora jack i huvudet på henne... Vilken chock jag fick... Saknar henne så och ångrar att jag behöll ungen... Hon kommer aldrig bli som My var... :cry:

ALDRIG MER FLER ÄN EN HAMSTER I SAMMA BUR OAVSETT OM DEN ÄR DVÄRG ELELR EJ FÖR MIG! (De hade dessutom stor yta att röra sig på så kan inte ha varit att det var för trångt)

Hamstrar är INTE flockdjur varav man kanske ska se till den sidan istället för att promt ha hamstrar i hop. Menas, varför ska man gå emot deras naturliga levnadssätt ? Och honor bråkar mer än hanar, därför bör man inte ha honor i hop.

Hamstar är inte flockdjur nej... men dvärghamstar är det.

Nu kommer nästa kluriga fråga. Har dvärghamstrar brunstcykler ungefär som hästar?

Vintervit och campbell är brunstig var 18:e dag. Jag antar att det inte är roborovski du har hos dig även om dom är världens sötaste hamsterart enligt mitt tycke :love:
Ett av dom bästa ställena att söka infromation på är hos Hamsterföreningens hemsida :)
http://www.hamsterforeningen.se/

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 479
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar