Dvärghamsterfråga

indian-charlie

Trådstartare
Hur ser man att en dvärghamster väntar ungar ?

Dottern har parat sina hamstrar vid ett flertal tillfällen och jag är lite nyfiken på om man kan se om det "tagit" sig.
Jag vet att dom går runt tre veckor innan ungarna kommer.

Sv: Dvärghamsterfråga

Jag tycker det är svårt att se med blotta ögat förrän det börjar närma sig födsel. De vill ju inte para sig när de är dräktiga, det är väl ett tecken, sedan kan man ju väga honan varje dag och se om hon går upp i vikt. Våra rasade iväg i vikt när de var dräktiga och det hade gått halva tiden ungefär, de kunde gå upp flera gram per dag. Sedan svällde de ut och såg ut som små sumosar när det närmade sig födsel.
Man kan ibland även se att de boar och samlar mat mer än vanligt.

:bow:

Det var det med kroppens förändringar jag mest var ute efter, våran hona har fått en "bula" under magen och jag vet ju inte om hon bär på ungar eller om det är något annat som är fel.

Är hon bullig åt sidorna med? Det blev våra, men det kanske inte har gått så långt ännu?

Hamstar kan ju få cancer med, men är hon parad flera ggr är det väl troligare att hon är dräktig.
Mår hon som vanligt annars?

Ja hon äter som vanligt, springer i sitt hjul och busar runt på golvet så det märks inget annat på henne.

Det är lite jobbigt med hamstrarna just nu ( vi har tre st) en hade smitit ut genom ett rör som tydligen inte satt fast ordentligt, lilla dotterna hittade hamstern hängande upp o ner i går morse, tassen är lite sårig o lite svullen men han är vid gott mod.

Annars så är det mysiga djur, gulliga o snälla och tar lagom med plats..

indian-charlie skrev:
Ja hon äter som vanligt, springer i sitt hjul och busar runt på golvet så det märks inget annat på henne.

Det är lite jobbigt med hamstrarna just nu ( vi har tre st) en hade smitit ut genom ett rör som tydligen inte satt fast ordentligt, lilla dotterna hittade hamstern hängande upp o ner i går morse, tassen är lite sårig o lite svullen men han är vid gott mod.

Annars så är det mysiga djur, gulliga o snälla och tar lagom med plats..

Ja, så länge hon mår bra så skulle jag nog inte oroa mig för nåt annat i alla fall. En av våra blev lite trött på slutet, men det förstod jag för hon var stor som ett hus och klämde ut 9 friska stora ungar! :)

Aj aj, stackars lille hamstern! Vilken otur! :crazy: Hoppas tassen blir frisk snart!

Och visst är de mysiga? :love: Och lättskötta! Och så himla roligt när de får ungar också, kunde sitta och titta på dem i timmar när de precis kommit ur boet! De larvade runt och snavade och hade sig och en del smet ju innan de hade öppnat ögonen ordentligt så de kunde larva rätt in i väggen med nosen före och inte fatta varför det tog stopp... :D
Och när de blev ännu större och hittade hjulet, jösses alltså vad jag skrattade! De hoppade ju in flera på samma gång och försökte springa åt varsitt håll, och tillsist kom ju mamma med och skulle in och springa lite.... Hon sket ju i att hjulet var upptaget och började springa av alla krafter och de små stackars ungarna for ut som popcorn ur en kastrull när det började gå för fort! En del följde ju med runt flera varv innan de trillade ut, yra och eländiga! :rofl:

Nä, det var tider det! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 776
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 454
Senast: Blyger
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt