Dvärggetter!

J

JennyK

Var i Danmark i helgen på ett ställe där dom hade en massa dvärggetter och dom var ju hur söta som helst!! :love:
Jag har länge haft funderingar på att skaffa mej två får mej nu vill jag givetvis ha dvärggetter istället! Till och med sambon tyckte att vi skulle ha några såna och han brukar inte vara så förtjust i mitt djursamlande annars. :angel:
Men till frågan: Ni som har getter, vad behöver dom för stängsel -jag kan anta att det är ganska besvärligt att stänga in dom.. Hur högt behöver man ha? Går det med elstängsel?

Sv: Dvärggetter!

Jag har testat många sorters staket! Köpte i våras ett galvat lammnät kostade ca 1400:- för 10 meter. Det nätet funkar ypperligt bra till mina getter som tidigare rymt från de mesta sorters staket.

Ojdå, då blir det ju svinaktigt dyrt att stänga in dom. 10 meter räcker ju ingenstans. Man får ju ha flera hagar för dom ska ju ha bete på sommaren och så också..
Har du provat att använda elstängsel också?

Jag har provat elstängsel med både trådar och nät. Hade sex trådar tätt men de gick igenom ändå. Elnätet var inte alls bra då den ena geten fastnade i det ett antal x gånger när hon försökte rymma och det är inte alls bra :crazy:

Okej, då känns det ju lite mer överkomligt. :D
Är det dvärggetter du har? Jag vill veta allt om att ha getter, tack, om du orkar berätta lite för mej? :bow:

Jag har en korsning med dvärggetter och något annat. Men de är i samma storlek som dvärggetter. Extremt intelligenta djur. Bara för att jag skröt igår om att staketet håller dom inne så möttes jag två i trädgården idag...

Okej :D , men hur högt är staketet då? Där vi var i Danmark tror jag nog staketet var ett par meter högt.

JennyK skrev:
Okej :D , men hur högt är staketet då? Där vi var i Danmark tror jag nog staketet var ett par meter högt.

Jag har också getter. Dom är verkligen jättesöta :love: Men var det inte någon här på forumet som sa "enda sättet att behålla en get i en hage är att skjuta den". Fast det är nog samma sak med får, de är nog nästan lika bra på att rymma.

Å andra sidan går de ingenstans, så bor man inte så nära vägen och inte är så rädd om sina blommor så kan man med fördel ha dem lösa.

Getter är jättetrevliga och intelligenta, men akta dig för bockar om de inte är kastrerade.

Det är över en meter i alla fall men jag har hittat orsaken hur de kom ut. De hade krypit under på ett ställe :) Så nu kommer de inte ut den vägen mer.

Det tror jag är det enda staket som håller en dvärget inne - 2 m högt och nergrävt och mycket spänt. Våra afrikanska dvärgetter hoppade inte ut men dom hade 3 ha att gå på - däremot kröp deras killingar ut en höst och var ofta långt bort på våra gärden på äventyr.
Större getter är något - men bara något - lättare att stänga inne - den enda som inte hoppade ut någon gång var en äldre getfru med jättejuver - det tog väl emot.

Puh, det verkar jobbigt att skaffa getter.. :angel:
Kanske får bli får iallafall då.. ;) Men jag vill ju ha såna söta små getar ju! Får tvinga ut sambon med en spade :devil: , för är det något jag avskyr så är det att gräva!

JennyK skrev:
Puh, det verkar jobbigt att skaffa getter.. :angel:
Kanske får bli får iallafall då.. ;) Men jag vill ju ha såna söta små getar ju! Får tvinga ut sambon med en spade :devil: , för är det något jag avskyr så är det att gräva!

Fast får är bara maginellt lättare att stängsla in. Dom är rymmare dom med ;) precis som shettisar.

vill oxå ha getter! måste de gå två och två eller funkar det att ha en gris som "sällis"? sambon vägrar oxå att ha fler djur, men han ska få en gris när han fyller 25!

Jag har getter av svensk lantras fast dom är mindre än vanligt så de vette tusan om det inte är lite dvärg oxå :D

Jag har provat allt utom flexinät (elstängselnät) men det ska jag skaffa så snart ekonomin finns ;)

Så nu måste jag köra med vanligt galvat nät 1 meter högt + tre strömtrådar innanför! :mad:
En längst ner, mitten och ovanför nätet.

Har två mammagetter med var sin killing och det var väl mest killingarna som smet.
Antingen kröp dom ut genom hålen, under nätet eller som lillbocken helt sonika klättrade över. Då tyngde han ner nätet så pass att övriga kunde föja efter :smirk:

Nu med ström så går dom ingenstans :banana: (peppar peppar)

Men som sagt när jag får råd så införskaffas flexi!
Har man tillräckligt med kräm i aggregatet och jämt ikopplat så lär dom sej att inte stoppa dit "trynet".

Sen tror jag att det här med bockars humör, det beror på hur mycket hanterad dom blir från att dom är små.
Våran blev "snöft" för att han inte skulle sätta på morsan sin :eek: .
Han var hur go och snäll som helst innan oxå.
En nackdel med även snälla okastrerade bockar dock... LUKTEN :crazy:
Dom luktar inte mumma...

Visst är dom söta getter, men jag säger då det;
-En gång get, aldrig mera get!!! :mad: :D ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 914
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 371
Senast: Fibusen
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 175
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama