kvandi

Trådstartare
Jag har blivit nyfiken på dvärggetter, är det någon här som har getter? O kanske vill berätta lite hur det funkar? Positivt, negativt -allt.

Hur bör man stängsla, hur många bör man ha, annat att tänka på?

O är de lika dumma som får? (inget illa ment till får-havare)

Sv: Dvärgget

Jag är också lite intresserad, de verkar ju störtsköna! Min erfarenhet at getter i allmänhet är dock att de kan hoppa/klättra väldigt högt/bra, så ordentliga staket är nog ett måste om man inte vill bli ovän med grannarna...:D Dessutom ska man nog tänka på att de till skillnad från får äter mest blad och sly, så en gräshage är nog inte att rekommendera. Tror att getter är med smarta/"hittepåiga" än får...:angel::rofl:

Jag har ett par dvärggetter, en afrikansk och en dvärgväxt jämtget. Har dem som slyröjare och för sällskap. Getter som art är ju väldigt smarta, riktiga problemlösare. De är erkänt duktiga på att hoppa och ta sig ut från inhägnader, så även mina. Tror att det mycket bottnar i deras stora behov av fysisk och psykisk stimulans.

Mina går lösa på gården då jag tröttnade på att försöka stänga in dem. De har hittills forcerat alla typer av staket jag satt upp, även el. Elen var dock det som höll dem inne längst. Getter är dock mycket hemkära så de håller sig i närheten även om de är lösa.

De äter framförallt sly och bark men även en hel del gräs (och allt annat de kan få tag på. Sadlar, torvbalar, gummilister mm). Mina har lätt att lägga på hull så de får inget tillskottsfoder, enbart hösilage på vintern. Ej fri tillgång, då blir jämtgeten för tjock. De har en värmelampa i sitt hus. Jämtgeten klarar allt, en riktigt tålig en.

Några gånger om året verkar jag klövarna, dock sliter de rätt bra själva om de får gå en del på fastare underlag. Man bör hålla deras fötter så torra som möjligt då de annars lätt får röta (gjorda för torrare klimat helt enkelt).

Jag ska ju skaffa dvärggetter om nå'n vecka från en djurpark som säljer iväg årets killngar, vilket jag skrev om i en tidigare tråd.
Vi vill inte ha el i vårt hägn utan har ist kollat på olika nät/stängsel. Med lammnät/viltstängsel som är 140 eller 160 högt med mindre maskor nertill så borde de väl inte kunna ta sej ut om vi ser till att de inte kommer under nå'nstans coh sätter ganska tätt mellan stolparna? Det finns ju lammnät (mindre maskor nertill) som är 1m men det antar jag är för lågt?

Ska man ha getter ska man:
Inte ha grannar närmre än en mil bort.
Inte gilla att ha en fin trädgård.
Inte tycka illa om att djuren kommer och hälsar på inne.
Inte äga en bil som du är rädd om.

Staket som har fungerat hos mig:
väl uppspänt fårnät med två eltrådar. En 10 cm från marken och en 15-20 cm över nätet. viktigt är att ha ett bra aggregat och bra jordning.

Getter är mycket mysiga och personliga djur som man aldrig har tråkigt med men de kräver en hel del om man ska lyckas ha dem instängda.

De flesta skriver att det är så omöjligt att stänga in getter, men jag vill ändå inte tro det. Om vi har ett högt stängsel med små maskor nertill, tätt mellan stolparna, ser till att de inte kan ta sej under nånstans, ger dem en rolig hage och går ut med dem dagligen - ska det så vara helt omöjligt att inte behöva hitta dem på biltaket elelr i grannens trädgård?!

Har alltid velat ha en get, men vilka YRVÄDER det låter som att det är! :eek::D
Så jag har tänkt om... tror jag. :angel::laugh:

Getter ÄR svåra att stänga in, speciellt utan el. Mina har grävt sig ut från hagen ett antal gånger, trots idoga försök att hindra det. Tog ca ett halvår för dem att gräva bort fyra kubik jord och jämna en stenmur med marken. Annars hoppar de över det mesta eller helt enkelt nöter sönder staketet med horn eller kliande. Så det första året som getägare går åt till att försöka överlista getterna och sedan ger man helt enkelt upp och låter dem hållas! :D

Men det är otroligt charmiga djur som kan ha hopp- och skuttunderhållning för dig i timmar.

Mina 2 flickor rymde hela tiden från hagen tidigare när jag hade elstängsel med 5 trådar, men sedan jag satte upp vanligt fårstängsel ca 140 cm högt (2 varv fårstängsel som ligger omlott) har de aldrig rymt. Förankrade nätet nertill mellan stolparna så att de inte kan krypa under. De är världens gulligaste små odågor som man bara älskar trots alla upptåg.

De är med mig på skogspromenader, svampplockning m.m.
Här är Vera med mig när jag tittar till hästarna på sommarbetet.

IMG_5353.jpg

Då tänker jag lyssan på det. Vi har beställt ett viltstängsel som kommer på måndag. 160 högt med mindre maskor nertill. Sen tänkte vi sätta ganska tätt mellan stolparna. Det ska bli kul att fixa iordning vinterhagen som vi kallar den. Det blir en hage alldeles intill gården. Vi tänkte bygga en getklätterställning runt ett träd med lite avvsatser och stockar att hoppa och springa på. Förhoppningsvis kommer de att trivas och inte försöka rymma av den anledningen. Där finns hur mycket sly som helst så deras första intryck av hagen borde bli att där är KUL att vara.
Har ni nå't bra tips elelr nå't vi bör tänka på innan vi sätter igång så är det bara att ösa på.
Sedan undrar jag lite över vad vi bör ge dem utöver fri tillgång till sly, gräs och sånt? Selen - köper man det på granngården? Olika sorter? Saltsten och vad mer?

De flesta skriver att det är så omöjligt att stänga in getter, men jag vill ändå inte tro det. Om vi har ett högt stängsel med små maskor nertill, tätt mellan stolparna, ser till att de inte kan ta sej under nånstans, ger dem en rolig hage och går ut med dem dagligen - ska det så vara helt omöjligt att inte behöva hitta dem på biltaket elelr i grannens trädgård?!

Nej det är absolut inte omöjligt. Använd gärna el till också. Och om du får hem en get som visar sig vara en hejare på att rymma så ta bort den från flocken för då kanske de andra stannar inne iaf.
Lycka till och hoppas att det går bra för getter är verkligen underbara djur.

Jag går i samma funderingar som trådskaparen. Måste säga att det låter lite skräckinjagande med alla rymningshistorier men ta mig tusan om jag inte testar ändå.

Har dock en fundering såhär inför vintern. Jag tänkte hägna in en del av min skogsplätt (ett par tusen kvadrat till en början) där en gammal jordkällare är benägen. Men, jag förmodar att en halmfylld jordkällare inte är nog kalla vinternätter? De behöver värmelampor eller annat också.. eller? Jag vet inte riktigt hur tåliga de är, mer än att de inte vill stå ute i snålblåsten förstås.

Ja, ajg undrar också lite över hur köldtåliga/känsliga de är? Tänkte att de ska få gå ut på dagarna och sedan in på kvällen. Brukar ni som har dvärggetter ha dem inne ela vintern eller får de gå ute på dagarna?
Vad är enligt er bästa getgodiset? Vill ju smöra lite extra just i början när vi lär känna varandra ;)

Getter är tåliga djur. Mina går i hage på dagen och är inne på natten. De sätter en ordentlig vinterragg när det behövs.

Mina älskar att äta det mesta, men favoriter är nog: banan, äpple, bröd, havre, hästarnas pellets, alla mina blommor:devil:.

De tuggar på allt möjligt, :crazy: eltrådar (när det inte är el i), fimpar, plast, så man får vara noga med vart man slänger sitt skräp.

Har försökt att kleta in saker jag inte vill att de ska röra med sånt där antignagmedel som man har till hästar men t.o.m. det tycker mina getter smakar bra. Sträckte fram en papperstuss indränkt med sånt medel för att se hur de reagerade och vips hade Vera ätit upp hela papperstussen. :eek: (Men hon är världens sötaste getingflicka alla fall!)

Det har jag aldrig hört? Vad får de för sjukdom?

Det enda jag hört är att man ska undvika bröd pga. att de lätt blir feta.

Nu gör du mig lite osäker :confused:

Jag hittar ingen info på nätet, dock berättade en person som är getansvarig på Valla Ponnyklubb detta för mig. Hon berättade att en get hade dött för den hade fått för mjukt bröd.

Kanske någon annan vet?

Hej igen
Nu har det blivit dags att hämta hem getterna. Har googlat en massa men undrar lite över maten. Vissa får det att låta som en hel vetenskap medan andra skriver att de endast ska ha hö. Vad behöver vi skaffa hem? De är födda i våras och ska inte vara dräktiga.
Kan vi ge ensilage lika gärna som hö? Har läst 0,8 kg hö/dvärgget och dag. Hur mycket blir det om man ger ensilage? Kan man lika gärna ge dem fri tillgång eller blir de för feta då?
Saltsten ska de väl också ha. Vilken typ är bäst?
Andra mineraler?
Är havre nå't bra att ge dem eller bara som godis ibland? Hel eller krossad?

Tacksam för svar!

Är ingen expert men mina för hösilage. De har fri tillgång men står mest och bökar i det med hornen och äter upp det gottaste. Fast nu har jag fortfarande gräs/sly ute så då får de klara sig på det. Vuxna djur blir lätt feta annars. Mina får salsten och fårmineraler (ibland). Lite havre kan du ge dem men inte för mycket.

Lycka till med dina getingar!

PS: Du kanske redan vet att man ska undvika att ta dem i hornen eftersom det lätt löser ut deras "stångreflexer"

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Puffindog
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 606
Senast: Skjøldur
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat