Duscha katten.

Sv: Duscha katten.

Vår katt har aldrig duschat på de snart 5 åren vi har haft honom. Ser ingen direkt anledning till det, han håller sig ren och fin på egen hand.

hha, jag duschar aldrig min musse, man blir sönder klöst :rofl:

men miras(hon katt jag har) mamma älskade å duscha, fast hon är borta :(

Mina duschar aldrig, katter gillar inte vatten.

Det är ju mycket en vanesak. Jag har f ö fött upp en kattunge som älskar vatten. När matte och husse tappar upp ett bad är han den första som hoppar i och börjar plaska.

En katt som aldrig vänjs vid vatten kommer antagligen aldrig att gilla vatten. Om man däremot vänjer katten vid det från kattungeåldern är det fler än man tror som faktiskt tycker om det. De flesta kan man lära att acceptera det iaf.

Jag tycker inte om det iaf. Tycker bara att det är ok om katten tex fått olja eller så på sig.

Skulle vilja veta hur ofta nu duschar era katter, om ni gör det. hur ofta?? Fösta gången jag duscha min kisse var hon galen:D hon stretade emot och ville INTE duscha !! Men nu sitter hon bara stilla som en liten boll och morrar lite då och då. Och vad använder ni för schampo?

När nöden kräver det :p

Just nu har jag en innekatt så det behövs ju inte så ofta- tidigare hade vi en utekatt som blev lortig med jämna mellanrum och blev tvungen att duschas för att inte lorta ned halva huset.
Den nuvarande katten är inte särskilt road av att bli badad men finner sig i det eftersom hon måste. Jag badar henne med något lavendel schampo för hund och katt, hon blir jätte leeeeeen efteråt :)

Duschar/badar egentligen inte mina regelbundet men den lilla fick problem med mjäll och dålig mage ett tag och då var jag tvungen att bada honom. Han ÄLSKAR det:laugh:Man ser riktigt hur han njuter, hela kroppen vibrerar och man hör spinnandet ända ut på balkongen. Nuförtiden måste man tömma badkaret direkt när man badat och "vakta" för annars hoppar han i:D Har snubblat på honom i duschen några gånger med. Lilla dumbollen:love:

Mina badar inför utställning och sedan efter utställning.
Katten med jästsvamp badar oftare men han bor inte längre här.

Smittorisken.
För att inte dra hem något från utställningen.
Man ska även tvätta transportbur och inte ha samma kläder hemma som när man varit iväg på en sådan tillställning.

Ska och ska. Jag har aldrig brytt mig om att varken bada katter eller transportboxar efter utställningar och jag har inte fått med mig något hem (inte något som brutit ut iaf).

De flesta smittorna katten kan dra på sig är ju ändå luftburen och mot sådan smitta hjälper inte duschning.

*kl*

Min katt tillhör de som gillar vatten. Hon följer med in i duschen, leker med vattenkranarna (har lärt sej att sätta på vattnet) och när sonen badar så är hon med i. Hon blir jättesur när hon inte får vara med i vattnet.
Men hon är inte som andra katter, hade en vattentokig border collie som mamma då hennes dog när hon var ngra veckor.

Min badar någon gång i månaden. Fick dock rådet att bada en 5-6 gånger innan utställning. Så ska börja med det nu, ska iväg 10:e maj. Väntar på ett schampo som Reykur skulle skicka så ska vi sätta igång.

Använder Espree Silky Show och yes diskmedel.

Oh men tack för påminelsen raring jag hade helt glömt! Jag är en virrpanna vet du! ;)
Slänger det på posten i morrn!

Kom på att jag har inte postat dina papper än heller, slänger iväg dom i morgon också ;)

jaja ska och ska..
Men jag tar det säkra före det osäkra.
Vill inte få hem nåt skit, har redan haft tillräkligt.. :(
Forlorade en katt i höstas i FIP och har efter det blivit extremt noggrann med, typ allt.. :(

Vilka smittorisker kan man duscha bort?? Dom flesta sjukdomar är väl som sagt luftburna? Jag har aldrig hört någon innan som duschar katter och alla tillbehör efter utställningen, hade jag vart så rädd för smitta så hade jag nog inte tagit med katten på utställning öht, men det är jag det :)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
659
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama