Duscha hästen

Solhäst

Trådstartare
Hej! Vi har 2 väldigt smutsiga hästar i hagen som skulle behöva duscha. Är det för kallt att duscha hästen utomhus när det är 6 till 7 grader ute med varmvatten (inte för varmt såklart)?

Spontant skulle jag säga nej, det brukar ju inte vara mycket varmare än så inne i ett stall.
Sen beror det också på hur akut det är att få hästen ren, kunde jag så hade jag avvaktat lite tills det var lite varmare ute.
Annars är det bara att duscha så fort som möjligt och sen på med täcke.

• Gilla
Reactions: Sel
Hej! Vi har 2 väldigt smutsiga hästar i hagen som skulle behöva duscha. Är det för kallt att duscha hästen utomhus när det är 6 till 7 grader ute med varmvatten (inte för varmt såklart)?
Jag tycker det är för kallt om de ska stå ute sen?
Borsta noga och vänta med att tvätta dem till det blir varmare.

Jag skulle tvätta utan bekymmer om det var hyfsat väder. Ull eller annat andastäcke på en stund efteråt om de är frusna.
Fanns det stall och skulle jag inte tveka - ge en högiva bara.

Tvätta på fm en solig dag och gå ut på promenad med dom efter duschen. Sen torkar dom nog fint i hagen om de är nakna, ska de ha täcke på sig så hade jag inte tvättat mer än hals/ben/mage

Beror lite på hur mycket päls dom har. Ylle täcket får inte vara för tjockt och kompakt då blir det ett våtvarmt omslag om hästen har mycket päls

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 967
Senast: Stergo
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
673
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama