Dunjacka som inte är dun...

lizan

Trådstartare
Moderator
Utan något nytt(?) material som skulle vara ännu bättre. Någon som vet vad jag pratar om?

Såg reklam på TV ett tag sen om dessa jackor men minns varken butik eller jackmärke. Tror "dunet" visades som små kulor eller så har jag drömt den biten... :p

Buke brukar ju vara bäst på att veta vad man själv bara halvminns sååå.... :)

Utan något nytt(?) material som skulle vara ännu bättre. Någon som vet vad jag pratar om?

Såg reklam på TV ett tag sen om dessa jackor men minns varken butik eller jackmärke. Tror "dunet" visades som små kulor eller så har jag drömt den biten... :p

Buke brukar ju vara bäst på att veta vad man själv bara halvminns sååå.... :)

Vet inte vad du tänker på men för många år sedan var jag på Fjällräven på studiebesök och då använde de en hålfiber som "dunersättning". Letar du på "konstdun" får du en del träffar.

Vad som är bäst beror på användningsområde men dun är svårslaget.

Det här skulle vara något helt nytt och inte "vanligt" konstdun, om det nu finns något sådant....

Jag vet inte om det är vad du söker men enligt min materialnörd till sambo är PrimaLoft One ett syntetmaterial som är riktigt, riktigt bra. Kan ju vara något att kika på om du inte hittar dina drömmars fuskdun. ;)

Vad som är bäst beror på användningsområde men dun är svårslaget.
Inte bara svårslaget, det är billigt i längden också för det "lever" mycket längre än den bästa syntetfyllning som finns att köpa för pengar. Nästa sovsäck blir en dunsäck från Roberts i Polen, mina nuvarande syntetsäckar är från Carinthia och ska enligt rekommendationen ha en comforttemp på +5, -10 och -30 tillsammans (försvarets sovsystem 2000) men det är glädjesiffror så det står härliga till.

Jag skulle aldrig våga köpa dun, det är så dålig kontroll på om det är plockat från levande fåglar eller ej samt ifall tvångsmatning är standard eller inte.

Det känns inte värt risken, och än har jag klarat mig bra utan, fast jag är superfrusen och bor i norrbotten ^^

Jag använde mig av beskrivningen just för att få fram vad det var jag letade efter.

Dunets vara eller icke vara har inte med saken att göra egentligen. :)
(Även om jag gärna undviker dun pga djurskyddsskäl)

Inte bara svårslaget, det är billigt i längden också för det "lever" mycket längre än den bästa syntetfyllning som finns att köpa för pengar. Nästa sovsäck blir en dunsäck från Roberts i Polen, mina nuvarande syntetsäckar är från Carinthia och ska enligt rekommendationen ha en comforttemp på +5, -10 och -30 tillsammans (försvarets sovsystem 2000) men det är glädjesiffror så det står härliga till.

Dun är känsligare än många konstfibrer så i vissa miljöer lär det inte vara det optimala. Talar vi om hästtäcken exempelvis föredrar jag annan fyllning :).

Jag skulle aldrig våga köpa dun, det är så dålig kontroll på om det är plockat från levande fåglar eller ej samt ifall tvångsmatning är standard eller inte.

Det känns inte värt risken, och än har jag klarat mig bra utan, fast jag är superfrusen och bor i norrbotten ^^

Ja usch, det är ett sorgligt kapitel. Jag frågar mig om min HH jacka verkligen har djurvänligt dun som de påstår. Det är dock slöseri att inte utnyttja det dun som kommer från slaktdjur exempelvis.

Dun är känsligare än många konstfibrer så i vissa miljöer lär det inte vara det optimala. Talar vi om hästtäcken exempelvis föredrar jag annan fyllning :).
Ja dunet klumpar ju ihop sig och tappar sin isolerande förmåga när det blir fuktigt, det är därför dunsovsäckar är ett dåligt val i fuktig miljö när det är svårt att torka ur dom emellanåt. Hålfibern fortsätter värma även när den är fuktig och tål att tvättas och torktumlas gång på gång.

Jag använde mig av beskrivningen just för att få fram vad det var jag letade efter.

Dunets vara eller icke vara har inte med saken att göra egentligen. :)
(Även om jag gärna undviker dun pga djurskyddsskäl)

+@Lobelia: Mig veterligen är Patagonia det enda företaget som har 100% spårbart dun från slaktdjur. De har jobbat med spårningen sedan ca 2007 och kommer att bli certifierade 2015 och är då det enda företaget som är det. Jag använder bara dunjackor från Patagonia (mycket också för att jag gillar passformen på deras kläder).

+@Lobelia: Mig veterligen är Patagonia det enda företaget som har 100% spårbart dun från slaktdjur. De har jobbat med spårningen sedan ca 2007 och kommer att bli certifierade 2015 och är då det enda företaget som är det. Jag använder bara dunjackor från Patagonia (mycket också för att jag gillar passformen på deras kläder).

Mig veterligen hävdar många företag att deras dun är taget från döda djur och att de jobbar aktivt på att säkerställa detta och etisk djurhållning, att ett företag eventuellt blir certifiert nästa år gör det inte bättre än de övriga. Jag kan inte avgöra vad företagen egentligen gör, ibland är det mycket mer snack än verkstad.

Mig veterligen hävdar många företag att deras dun är taget från döda djur och att de jobbar aktivt på att säkerställa detta och etisk djurhållning, att ett företag eventuellt blir certifiert nästa år gör det inte bättre än de övriga. Jag kan inte avgöra vad företagen egentligen gör, ibland är det mycket mer snack än verkstad.

Tja, inget är hundraprocentigt men de använder externa organisationer för att kontrollera det hela.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 433
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 484
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 456
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 908
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar