Dumt att ge tex räddningsdroppar vid längre hovslagarbesök?

Fibusen

Trådstartare
Min plutt hade en spricka i hoven,i dag var hovis här och verkade,och Orvar dummade sig lite,hoppade runt och tyckte det var jäääättetråkigt och jobbigt att stå på tre ben! Han verkade bort en bit,men en liten bit av sprickan sitter kvar,och under sulan är det lite rött,så hovis sa att det är irriterat där,dock ingen hälta och ingen reaktion när han tryckte där,men han sa att jag kunde vara beredd på en hovböld...:crazy:

Hur som helst så sa han att jag kunde ha tur att det skulle försvinna,men han ville helst öppna upp en bit så det kommer in luft så att bakterierna dör,men eftersom Orvar var så less så sa han att han kommer om 5 veckor igen,och verkar igen,samt skär upp den där om det behövs.

Nu undrar jag,kan jag ge Orvar lite räddningsdroppar kanske,eller är det bara att träna,träna och träna så han orkar med ett längre besök om 5 veckor? Ska naturligtvis träna massor,men bör man endå ge något till en otålig ettåring som ska ha ett längre hovslagarbesök?

Eller ska man kanske ge han ännu starkare grejer? Om hovis ska skära upp en bit så vill man ju inte att han ska stå och rycka och hoppa runt så det blir helt fel! Bör jag ta ut veterinären och ge lugnande?

Sv: Dumt att ge tex räddningsdroppar vid längre hovslagarbesök?

Hade det varit min häst så hade jag försökt göra upplevelsen så smärtfri som möjligt. Det vore ju hemskt tråkigt om hästen
förknippade hovslagare med smärta. Jag hade hört med både veterinär och hovslagare om de tycker att lugnande är lämpligt.

Om det handlar om ett operativt ingrepp eller något som orsakar smärta tror jag inte ens din hovslagare får genomföra det, iaf inte utan veterinärs inrådande och då borde behandlande veterinär även kunna skriva ut lugnande och/eller smärtstillande. Hur mycket menade hovis att han ville "öppna upp"?

Hästen ska inte behöva utstå smärta vid hovslagarbesök!

Räddningsdroppar är kanonbra vid mildare stress situationer men om det handlar om svårare stress eller smärta ska veterinär vara inblandad.
Om det bara handlar om att hästen är ohanterad så är det träning som gäller och inget annat.

Nej,smärta är det då inte,så som jag fattat det så ska han bara skära ur i själva hoven,inte inne i "köttet",men det är en ettåring det handlar om,som inte alls är van med hovslagare,har bara ägt han i 3 veckor så har inte tränat så mycket alls.

Så smärta handlar det inte om,inte som det såg ut i dagsläget iallafall,utan han ville bara öppna upp själva hornet lite så det kom in luft,just för att det inte ska bli en böld eller annat snusk. Har antagligen kommit in jord och snusk i sprickan,så nu ligger det och gottar sig lite,men är ingen spricka upp till själva köttet än s.a.s,däremot kan ju bakterierna äta sig upp så det går in i själva köttet. Nu är han helt hältfri,och reagerar inte på tryck alls på sulan,så just nu är det inget alls,hovis ville bara förebygga nästa gång om det inte ser bättre ut.

Det vore bra om han kunde stå helt still och lugn i några minuter,men i dag gick det då inte,han hoppade och studsade för fullt.

Får fortsätta träna och träna,sen får vi se hur jag gör och hur långt vi kommit när det är en vecka kvar ca.

Som du beskriver det i det sista inlägget så tror jag att du skulle bli hjälpt av räddningsdroppar. Helt klart värt att prova men prova innan hovslagaren kommer så att du vet hur hästen reagerar. Vissa hästar reagerar inte alls på räddningsdroppar och då kan det ju vara bra att hinna diskutera det hela med en veterinär och istället få något lugnande den vägen.

Räddningsdroppar är ju inte farligt att ge - vatten är inte giftigt i så små doser. :) Dock har räddningsdroppar ingen som helst bevisad effekt, så veterinär är definitivt att föredra om du vill hjälpa din häst.

Placid flytande som är snabbverkande kan funka.. det är en lugnande ört. Har gett det till min häst när han har varit lite jobbig och stressad och nästan rivit stallet. Det finns även som torkade örter om man vill använda det en längre period..

Men den flytande ger effekt bara på någon dag.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 465
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka