Dumt att ge sig ut redan?

F

forlana

Hejsan!

Jag har en häst som blir väldigt nervös på tävlingar, har varit på endast två klubbtävlingar, och då var det på en anläggning hon mycket väl kände till. Ändå blev hon väldigt "på tårna".

Nu är det så att den 30:onde är det en träningstävling på ett ställe som vi aldrig har varit på. Perfekt som träning inför höstens lokala! Dock har inte vi hoppat bana på väldigt länge, och den enda träningsmöjligheten jag har är ett hemmabyggt hinder på ett gärde på 50/85/1m/1.20. Hon hoppar det utan problem.

Är det dumt att åka på den här träningstävlingen utan att ha hoppat en bana på ett tag? Annars måste jag åka ut på lokala direkt, och det känns inte bra att utsätta henne för den stressen som det innebär med alla hästar och människor osv.

Hade tänkt hoppa 80 och 90, hon är en storhäst.

Tack på förhand!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dumt att ge sig ut redan?

Jag tror att det blir dumt att åka iväg så omgående, finns det ingen annan tävling du kan vara med på? Träningstävling innan den lokala? Annars tycker jag du ska vänta med den lokala. Som att hästen är nervig i tävlingsliknande förhållanden så känns det som en onödig stress för både dig och hästen att åka ut utan att vara säkra på eran uppgift (inte hoppat bana på länge). Det kan förvärra saken menar jag.

Mitt förslag är då att ta en träningstävling före den lokala men att det blir lite för tight om tid att åka ut nästa helg.
Förresten, finns det 80 cm för stor häst? Trodde (fd) LD för stor häst var 90. Eller, det kanske är valfri höjd? :)

men det va väl en träningstävling hon pratade om innan dom lokala i höst?

TS:
Åk dit och se hur hon beter sig., du känner ju din häst bäst...Och träningstävlingarna är till för hästar som din..atta dom ska få känna på det lite och att man låter det ta den tiden det tar..
Hade det varit min häst så hade jag nog hoppat lite lägre men höjden kanske inte är något problem?
Kör på tycker jag..:)

Jag tycker helt klart att du ska åka på träningstävlingen den 30:e. Träningstävlingar är ju till för just sånt som du beskriver. Nu skrev du inte hur gammal din häst är, men jag fick känslan av att det inte var en unghäst och även om du inte har hoppat en hel bana på ett tag, så tror jag inte att det ska vara några problem. Du kan ju sakta av och ta det lugnt om det blir för stökigt någonstans, el mentalt dela upp banan i typ två delar så att det blir som två kortare banor på bara ca 4 hinder (misstänker att det kommer att vara 7-9 hinder på träningstävlingen).

När skulle den lokala tävlingen vara? Du skrev "till hösten", men det är ju ett ganska brett begrepp... Det jag tänkte på, var om du inte kan hitta fler träningstävlingar innan den lokala, så du känner dig ännu säkrare innan ni åker ut och tävlar "på riktigt".

Jag tror att det blir dumt att åka iväg så omgående, finns det ingen annan tävling du kan vara med på? Träningstävling innan den lokala? Annars tycker jag du ska vänta med den lokala. Som att hästen är nervig i tävlingsliknande förhållanden så känns det som en onödig stress för både dig och hästen att åka ut utan att vara säkra på eran uppgift (inte hoppat bana på länge). Det kan förvärra saken menar jag.

Mitt förslag är då att ta en träningstävling före den lokala men att det blir lite för tight om tid att åka ut nästa helg.
Förresten, finns det 80 cm för stor häst? Trodde (fd) LD för stor häst var 90. Eller, det kanske är valfri höjd? :)

Tack för ditt svar! :)

Tanken var att jag skulle åka ut på den här träningstävlingen för att känna hur hon känns inför nästa säsong, för det finns nämligen ingen träningstävling innan våran första inplanerade lokala. Men, som du säger, så kan det ju förvärra mer än det hjälper.

Dock så är det ju "bara" en träningstävling - jag kan ta det lugnt, jag får lägga volter, jag kan utgå. Det är ju liksom inte rosetten jag är ute efter. Men är hästen inte redo för ens en träningstävling får jag senarelägga den lokala debuten, och försöka hitta en träningstävling först.

men det va väl en träningstävling hon pratade om innan dom lokala i höst?

TS:
Åk dit och se hur hon beter sig., du känner ju din häst bäst...Och träningstävlingarna är till för hästar som din..atta dom ska få känna på det lite och att man låter det ta den tiden det tar..
Hade det varit min häst så hade jag nog hoppat lite lägre men höjden kanske inte är något problem?
Kör på tycker jag..:)

Precis, att hon bara får komma ut och hoppa några småskutt innan det är dags på riktigt. :) Bara leka runt lite, inte göra så stor grej av det. Nej, höjden är inget problem alls, må hända att det blir något stopp, men det får man ta. Finns liksom inte lägre än 90 på lokal, eventuellt 80 men inte 70, så då känns dom två höjderna rätt bra. :) Tack för ditt svar!

Men klart du ska åka! Ta det som träning, det är ju perfekt.
Träningstävlingar är ju till för att öva sig på innan "de riktiga".

Men klart du ska åka! Ta det som träning, det är ju perfekt.
Träningstävlingar är ju till för att öva sig på innan "de riktiga".

Det som gör att jag tvekar lite är att vi verkligen inte har hoppat bana på EVIGHETER & att hon blir vääldigt het på gröten när hon hoppar bana, och hon är het redan nu på enkelhinder. :p + att hon är en liten fegis ibland & stoppar.

Du tycker ändå att jag ska åka? :)

Om du inte åker på träningstävlingen, så kommer du väl knappast att kunna åka på den lokala? Åk, så du får se hur det går, det värsta som kan hända är väl att det inte funkar, och då vet du ju det och har fått något att träna på tills i höst....

Jaja, ni har övertygat mig, jag åker! ;)

Bra! Det tycker jag du gör helt rätt i :)
Berätta gärna sedan hur det gick!

Jaja, ni har övertygat mig, jag åker! ;)

BRA!

klart du ska åka! jag menar, om man undviker allt hästen är osäker inför, så har man till slut eliminerat fler och fler saker man kan göra.

En idé om hästen är riktigt osäker är att hoppa en riktigt låg första klass ( 70 eller t.om. 60 cm) då kan hästen hoppa stillastående, om den inte helt fokuserad på vägen fram till hindret. Så den känner att hindren i sig inte är några som helst problem.

Bästa kanske hade varit att ta dit henne, rida runt och känna om hon är FÖR uppstressad. Om hon är helt tokig, stryk, om du känner att du kan kontrollera, rid. Kanske ta en dressyrtävling eller två? Dressyr kan väl hjälpa smått med att du kräver kontrollen och närvaro, Och då kan du ju kombinera det med tävling, bara för att se? Äsh, Lycka till är väl allt jag menar :D

Nu är ju höjden i sig inte problem, men jag förstår din tanke!

Så du tycker jag ska hoppa 70 & 90? :)

Bästa kanske hade varit att ta dit henne, rida runt och känna om hon är FÖR uppstressad. Om hon är helt tokig, stryk, om du känner att du kan kontrollera, rid. Kanske ta en dressyrtävling eller två? Dressyr kan väl hjälpa smått med att du kräver kontrollen och närvaro, Och då kan du ju kombinera det med tävling, bara för att se? Äsh, Lycka till är väl allt jag menar :D

Jag har tänkt tävla i dressyr också, problemet är ju bara att det är fruktansvärt dåligt med dressyr"clearrounder" häromkring! :o Så då har jag väl tänkt på ett ungefär att när vi kommit ut på lokala hopptävlingar och hon har blivit coolare så ska vi ut på dressyrbanorna också.

Hoppa de höjder ni brukar hoppa och de höjder du känner dig säker på :)

Nu är ju höjden i sig inte problem, men jag förstår din tanke!

Så du tycker jag ska hoppa 70 & 90? :)

Ah, kanske, men du vet förstås bäst själv, jag har inte ens sett hästen!:D
För om första klassen är låg då kan du "sparka" hästen över hindren fast den är ofokuserad, och det gör inget om ni kommer i korsgalopp och på tokiga avstånd etc.

Sedan när pålle vant sig vid tävlingsplatsen, till andra klassen, är det förstås roligare att hoppa något som faktiskt är hinder för er båda.

Men om det är väldigt många starter är det kanske dumt att få vänta alltför länge.

Nu fick jag mig en tankeställare!

Snor min egna tråd lite. :angel: Tycker ni jag ska hoppa 80 & 90 eller 70 & 90? Fördelar med att ta 70 & 90:
1. man kan (precis som vildros säger) "sparka" hästen över hindrena
2. det lär vara typ 30 grader varmt, så om det är så låga hinder (70) kan hon gå över dom, och har mer energi till 90 klassen som är lite "svårare".
3. + att hon har mer tid att varva ner innan det är dags för nästa klass.

Men å andra sidan, om jag hoppar 80 & 90 är ju hästen igång till 90, då hon precis hoppat 80..

Såå, vad tycker ni? :)

Hm, svår fråga ändå. Om du väljer 70 och 90 och det är jättevarmt ute är det väl synd om hästen om den ska stå relativt länge i en kokhet transport? Men samtidigt så kanske det inte är så många starter heller så hästen kanske inte får stå så länge, och då vore det nog klokt att välja dessa klasser.

Nä, jag röstar för 70 och 90 ändå :)

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
A
Träning Lite bakgrundsfakta om hästarna: Alex- Tidigare tävlad 120, senskada = konvalecent. Nu helt igång igen. Kommer inte hålla för mer än...
2
Svar
36
· Visningar
2 600
Senast: Aeternum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar