Dumma jakthundar?

Sv: Dumma jakthundar?

Jag gillar också Vorsteh som jakthund, fast man kan ju inte anklaga min för att vara särskilt smart, därav frågan.
Jag vill tacka för en del bra svar, och kommer nog avstå från parningen. fast tanken att jycken skulle gå ut i skogen och valla in rådjur och älgar till passet är ju i och för sig tilltalande :)

Okej jag har förstått vilket problem du har, du har köpt fel sorts hund... Vorsteh är en stående fågelhund, vi har visserligen en stötande fågelhund som jakthund på rådjur och hare, men vi var medvetna om vad vi hade och skäller inte på hunden om att den är korkade för att den jagar på ett beteende som till stor del är framavlat...

*kl*

Hunden jag växte upp med lydde mig lika bra som mina föräldrar.......det jag sa det gjorde hon och då spelade det ingen roll om jag var 2år eller 9år!

Klokare hund än tiken jag växte upp med tror jag inte finns. Tänka sig denna hund var av rasen Kh Vorsteh ;)

Dock är det mycke hund och ingen vek hund (som alltid med vissa undantag)...om man nu kan uttrycka sig så och tar man inte ledarskap över den, låter den jaga och få utlopp för sin jaktlust och energi + dresserar den rätt, så kan det nog tolkas som att hunden är korkad. Men egentligen är det "skit bakom kopplet". (Nu blir jag väl halshuggen:angel:)

En Vorsteh som är ledare i "flocken", inte är ordentligt dresserad och motioneras för lite kan lätt bli ett "odjur".

Vorsteh är härliga hundar! Bör inte förstöras genom blandning med BC :crazy::eek:

nej han kommer inte ihåg hur han ska göra. han försöker bara om och om och om igen, och till slut lyckas han ju. han kommer ihåg var maten fanns, men inte hur han gjorde för att få tag på den.

motivationen är det inget fel på. han slutar inte att försöka bara för att han misslyckas. det är stor skillnad på att de inte gör som man säger för att de inte är motiverade nog, och att de inte gör som man säger för att de inte förstår.

Ja varför skulle inte hundar kunna ha olika IQ precis som människor??? Hur skulle alla hundar kunna vara födda med IQ prick 100??

Nej så klart att det varierar precis som för oss människor.

Jag är t.ex. jättesnabb på logik och matematik, men helt totat urkass på språk. Det är helt klart att jag märker dessa skillnader när jag umgås med folk. Jag kan inte förstå hur de inte förstår mina tankekedjor och jag kan inte förstå när de påstår att de hör hur något ska vara gramatiskt. ;)

Men hos en sådan hund ser man ju direkt att det är lusten det är fel på. Jag har däremot träffat en del som bara fryser eller flamsar runt och verkligen inte förstår. De kan försöka hur mycket som helst, men det kopplar lite långsamt i skallen.

Det är inte konstigare med korkade hundar än med korkade människor.

Jag har inget att invända på hundens jaktliga beteende.
I brist på fågel fungerar hon både som stötande på t.ex rådjur och ställer även älg, så där har jag inga problem. Är dessutom en snäll och trevlig familjehund hemma.

Däremot är hon tröglärd, och jämför man med en BC så går det nog åt 20ggr så mycket arbete eller mer att lära henne något.

Skit bakom snöret finns det säkert, även i mitt fall, men trots detta har jag haft hundar av andra raser som varit betydligt mer lättlärda.

Men, jag har hört att intelligensen ärvs på mödernet, så jag får väl kika efter en smart tik och köpa valpar efter den nästa gång.:)

Min erfarenhet av vorsteh är snarare att de är tjurskalliga än korkade. BC vill gärna vara till lags men ofta slår det snett just därför.
PL

Men vad vill vi mäta?
Vilja att vara till lags?
Problemlösningsförmåga?
Envishet?
Hur många axlar? O hur skall vi relatera till de inbyggda egenskaperna?
PL

Kan ju upplysa om att BC inte vallar in vilda djur till jägaren..

Jo det finns det faktiskt BCs som gör. Jag vet åtminstone en som använder sin BC till rådjursjakt med mycket goda resultat, hon söker upp rådjuren och driver dem mot sin husse (och det skulle väl jag kalla att valla).

Nej, det är rådjuret som buktar som det ska enligt sina instinkter, eftersom den har en hund som driver bakom...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Annique
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 920
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka