Dumma jakthundar?

Sv: Dumma jakthundar?

Det finns inga korkade hundar, bara okunniga hundägare :cool:

det där är ju inte helt sant. det finns smarta hundar och så finns det mindre smarta hundar. många sällskapsraser är faktiskt rätt korkade, och min labbe tillhör inte hundvärldens största genier. därmed inte sagt att de är obildbara, det tar bara lite längre tid.

Det där har ju också mycket att göra med vad man räknar som smart.

Hundar som jag klassar som riktigt intelligenta ser många andra som stenkorkade och tvärt om.

Korkade är de inte. Alla hundar har stor potential, men det är sällan ägarna till sällskapshundar utnytjar den potentialen..

:bow::bow: Mycket bra inlägg.
Är uppväxt med New Foundland som enligt många är extremt korkade. Men min erfarenhet är att det är listiga hundar som kan avgöra exakt vad som behövs vid olika situationer. Har nuffar som fångat inbrottstjuvar, varnat för bränder, hittat svamp, varnat för epilepsi etc. Bara för att de inte fjäskar för någon och inte är som en liten radiostryd maskin betyder inta att de är korkade.

det där är ju inte helt sant. det finns smarta hundar och så finns det mindre smarta hundar. många sällskapsraser är faktiskt rätt korkade, och min labbe tillhör inte hundvärldens största genier. därmed inte sagt att de är obildbara, det tar bara lite längre tid.

Håller med dig. Jag har en jämte och en basset griffon och bassetten är betydligt "dummare" än jämten. Hon kan stå vid dörren och vilja gå ut, väl ute står hon bara och glor med öppen mun och när man tar in henne efter en kvart utan hon gjort något så kommer hon på direkt hon kommit innanför dörren att just det hon skulle kissa så då är det akut ut. Detta är bara ett ex på hennes "dumhet".

Jaga gör hon som hon ska, men hon håller inte på "lagom" utan driver eller hackar till sambon springer i fatt och tar henne och då kan hon hållit på i flera timmar.:crazy:

:bow::D:bump::banana::idea::love:
Fågelhundar har som sagt ett annat tänk.DET ställer krav på ägaren.

Jag håller med Cilla. Nog finns det korkade hundar som är helt oförmögna att lösa problem. Det har inget med förighet eller dresserbarhet att göra. Vissa fattar bara inte.

Alltså, visst finns det nog hundar som är intilligenta och andra mindre, skillnaden är väll att de alla kan lära sig men det tar olika lång tid. Sen som sagt detta med att vilja vara till lags och "kan själv" spelar in. :confused:

Jag vet inte om man kan kalla för det dumhet eller..?

Men jag hade en gång en sådan aktivitetskon som jag fyllde med godis. Min ena hund blir eld och lågor och den går knappt att ha inomhus för hon röjer ned allt och hon är riktigt duktig på att få ut godis från den. Min andra hund bara tittade på den och trots att jag verkligen försökt så bara lägger hon sig ned och glor på skiten eller går därifrån :rofl: Matintresset är det inget fel på och hon jobbar på riktigt bra i t.ex. lydnad när hon vet att hon kan få utdelning.

Korkade är de inte. Alla hundar har stor potential, men det är sällan ägarna till sällskapshundar utnytjar den potentialen..

men vad har potential med intelligens att göra? jag har slitit som ett djur för att kunna utnyttja labbens potential (stor arbetslust och mkt lättmotiverad) men det tar en evig tid att lära in nya saker. han försöker och försöker, men kan bara inte komma på vad han gjorde nyss, och minnet är ibland kortare än på en guldfisk.

sedan är det klart att han kan verka smart, ingen hund är skickligare på att bryta sig in i köket än han. så öppna lådor, dörrar, kylskåp, det är inget problem. men det har ganska lite med intelligens att göra, det är hans enorma matdrift och kamplust som spökar. han ger aldrig upp och försöker han tillräckligt länge är det klart att han lyckas.

Klokare hund än vorsteh finns ju inte!!! Har haft både kort och strävhårig och de är en oerhört intelligent hund som bara vill vara till lags och lära sig nya saker, bara älskar den rasen (om man bortser från min lilla whipp då:D)

Men en sådan hund kräver ju sin hundförare och de vill ju göra det som de är avlade för, att jaga!

Jag gillar också Vorsteh som jakthund, fast man kan ju inte anklaga min för att vara särskilt smart, därav frågan.
Jag vill tacka för en del bra svar, och kommer nog avstå från parningen. fast tanken att jycken skulle gå ut i skogen och valla in rådjur och älgar till passet är ju i och för sig tilltalande :)

jag hoppas att du är ironiskt:confused: varför tänka tanken på att medvetet blanda in olika raser i en hund? Det är bättre att lära sig den ras man köpt. Du har en stående fågelhund lär dej mer om hur en sådan funkar, och du kommer att få många roliga jakt tillfällen både på fält, fjäll och skog.

När han väl har lärt sig öppna tex ett skåp på egen hand komemr han ihåg det till nästa gång? Vilket jag anar att han gör... Och då är ju inte minet det stora problemet...

Jag brukar oxå skälla på våran eng springer spaniel för teflonminne eftersom han visserligen gå och lägger sig i korgen när man säger åt honom tex om det kommer besök, men han studsar fram lika fort igen, men det beror ju helt och hållet på att vi inte har varit konsekventa nog att lägga tillbaka honom varje gång han har klivit ur och det har han lärt sig och testar nu i stället varje gång om vi har glömt vad vi sa...

Så det gäller att hitta vad som motiverar den enskilda hunden, vilket kan vara något som man kanske inte ens har tänkt på.
Tex är våran ett matvrak men för att lära in vissa saker har fått gå på favoritgodiset ostbågar för att lära in, där har inget annat godis fungerat över huvudtaget... Tex spela död tyckte han var otroligt jobbigt och tråkigt, vi lirkade och mutade på alla sätt men inget fick honom att "förstå" vad vi ville, tills ostbågarna kom fram och helt plötsligt gick det in omgående! :D:D

Så korkad, nej det skulle jag inte kalla någon hund, svårmotiverad japp...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Annique
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 920
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka