Dumma jakthundar?

G

Gekko

Hej
har en korkad vorsteh, och undrar om man inte skulle få fram en lite smartare jakthund om man korsade den med en border collie?

Är det någon som har erfarenhet av liknande försök, och hur blev det då med jaktegenskaperna?

Gekko

Sv: Dumma jakthundar?

Hej
Vad skall du har din hund till? Jag hoppas att den används som den stående fågelhund som den är. om det är annat vilt så kan jag förstå om den beter sig korkat. Och hur hade du tänkt när du vill blanda in bc? Vill du att hunden skall valla in fågel? Har själv ingen personlig erfarenhet av just vorsteh, men håller själv på med gordon setter som är en ståendefågelhund.
helene

Hoppas och tror att "Gecko" släppt ut frågan för att trigga igång alla de som faktiskt arbetar seriöst med sina hundar och ser seriöst på sin avelsplanerig:rofl:Nice försök:rofl:

Håhåhå... Trollvarning!
Hoppas jag iallafall... :eek:

Hoppas och tror att "Gecko" släppt ut frågan för att trigga igång alla de som faktiskt arbetar seriöst med sina hundar och ser seriöst på sin avelsplanerig:rofl:Nice försök:rofl:

Tanken slog mig också, och jag hoppas på att det är så.
Annars blir jag faktiskt lite rädd... :crazy:

Jag har hittills inte träffat på någon korkad hund, däremot en väldig massa dåliga hundförare, där ibland mig själv lite då och då... Så nej jag tror inte att man vinner något på att tillföra en vallhundsras till en jakthund...

Jag har hittills inte träffat på någon korkad hund, däremot en väldig massa dåliga hundförare, där ibland mig själv lite då och då... Så nej jag tror inte att man vinner något på att tillföra en vallhundsras till en jakthund...

:D Instämmer med dig!
Min åsikt, så är det inget jag skulle korsa med.

Skrattar lite... Bra plan.

Då vill jag nog korsa min mammas lugna leonberger med min hyperaktive staffe.. så jag får en stor staffe, med mjuk päls och som är lugnare :idea:

Hej
har en korkad vorsteh, och undrar om man inte skulle få fram en lite smartare jakthund om man korsade den med en border collie?

Är det någon som har erfarenhet av liknande försök, och hur blev det då med jaktegenskaperna?

Gekko

Jag antar att du skojar med att korsa in border..;)

vad har du för problem med din hund? vorsteh brukar väll inte
var några korkade hundar?:)

Skrattar lite... Bra plan.

Då vill jag nog korsa min mammas lugna leonberger med min hyperaktive staffe.. så jag får en stor staffe, med mjuk päls och som är lugnare :idea:

Vilken bra idé! En plysch-staffe!
Jag har en annan, en kompis till mig har en dööövacker Aussie, som är alldeles för vaksam på folk. Para den med en labbetik, så får du både en vacker och stillsam hund. Kalaside!;)

(klart det är en skämt)

Klokare hundar än vorsteh finns inte, enligt mig! Har haft vorsteh i många år och kan inte tänka mig en klokare jakthund, dock ngt intensiv.

Min vorsteh använder jag till allt villt, även om vi givetvis la alla grunder inom fågel först.

På vad sätt menar du att din är korkad?

Jag skulle vilja säga, att jakthundar har en "annan" smarthet än t.ex. Brukshundar. Mina svärföräldrar har alltid haft Schäfer och Labrador samtidigt, och pratade ständigt om hur otroligt smarta Schäfrarna var och hur urbota korkad Labben var. Till min stora irritation, för Labradortiken var klipskare än alla tre Schäfrarna tillsammans, MEN hon hade inte det där intensiva kontaktsökandet och viljan att vara till lags och lära sig hela tiden, hon tänkte själv, räknade ut saker, var listig till tusen, och lurades ofta, till allas förtret! Att en hund villvillvill vara till lags och utföra människans alla krav, betyder inte nödvändigtvis att den är klok, bara att den vill vara till lags och roas av det. Enligt mig var Meg, Labbetiken, mycket klipskare men det insåg inte hennes (korkade...?) ägare, ursäkta svärmor och svärfar...!:bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Annique
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 920
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka