Dumdum - tråden

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dumdum - tråden

*knapplån*
Jag kan lägga till några frågor. Det handlar om resultatlistor.

När man läser i de här listorna står det ju: bana, datum (typ av lopp om det tex är kval, b-lopp eller dyl), spår, distans, resultat (placering), km-tid, ev odds, skor, kusk/ryttare och vinstsumma.

Men ibland kan det stå tex 20,1g, det antar jag betyder att hästen galopperat. Men om det står a eller ag efter, vad betyder det?

d har jag förstått betyder diskad om det står under resultat.
Om det står d och sedan uag, vad betyder det?

r betyder väl rapporterad? Det innebär väl att någon på banan (tex veterinär) sett något konstigt med hästen (tex en hälta). Kan man ha r i resultaten hur många gånger som helst eller blir det någon påföljd om man har r x antal gånger?

Känns som jag tappat allting när jag varit borta från travet nu. Hoppas någon kan ge mig några vettiga svar (om någon nu förstod vad jag menade)

Tack!

a:et i raden står för "autostart", så "ag" betyder alltså att det var autostart samt att hästen galopperade. Står det "uag" betyder det att det var autostart samt att hästen galopperade och även utgick, dvs bröt loppet.

R= rapporterad som du säger. Man får inte ha hur många "r" som helst i raden. Jag tror det är max 2 stycken i de senaste fem starterna man får ha. Jag tror att man tvingas kvala om då (en eller två gånger). Det är säkert nån som kan det bättre än mig dock....

Nu har jag fått lite blackout.
Bytte ut svanskappan på stora selen mot shettisens kappa då den inte passa lilla fröken.
Nu är det bara så att jag inte minns hur de satt och får inte ihop det.
Det är en sådan svanskappa som man lättast sjysterar när den inte sitter på hästen. Hoppas ni fattar.
Jag har vridit o vändit på det lilla spännet (har inte haft det väck från lädret ens..) men det blir bara konstigt.
Så snälla, har ni bild (närbild) eller ut o fota så jag får ihop det igen... :-/
Tömkör utan svanskappa nu..

kan du inte ta kort på hur de ser ut när de är "fel" då.. kanske är lättare att se då..

Håller på att ladda batteriet till kameran nu så ifall du inte har lyckats med spännet ännu så kan jag fota senare ikväll.

Är det en sån där med "tillbakaknäppning"? Typ samma som bakstycket på en uppcheck....

va??? nja, tror de. Alltså, de e inte bara att dra när den sitter på utan man måste ta loss den från svansen när man ska ändra lättast.
Men ja ska fota.
Men just nu är allt bara skit så de blir nog inte idag.
återkommer.

oj tack, de var amitiöst!!!
Ja de är de där på dom sista bilderna som ja inte får till det.
DÅ man drar så lossnar det. De måste ju vara metalhylsan eller vad jag ska kalla de som hamnar fel för min del!!
Ska genast kolla detta imorgon när jag kommer hem från jobb ;-)

nu minsann ska här pusslas sele!
jag har nu tagit bort alla delar på hela selen, så snart får nog nån fota hur allt annat ska sitta *haha*

Hehe, vem har ett liv utanför detta....

tror jag ska säga knapplån här (har inte fått kläm på det där än)
Spelade ett spel förr som hette Counter-Strike och när man hade suttit för länge brukade man säga "Counter-Strike är verklighet", nu började jag tänka "Bukefalos är verklighet" :D

här kommer mina "svar" ;)

Vad exakt är blister? vad kan man använda? vad har de för effekt? varför gör man det? Vad ska mna vara försiktig med? osv

Jag använder blister då mina grabbar är lite halvrisiga i kotor, knän, bakknä m.m. blister är ju värmande och har en längre efftekt än liniment. Använder cedar olja. var försiktig med att inte blistra för mycket för att undvika sårbildning, linda ej efteråt, då kan du bandagebränna hästen & helst inte vatten på benen inom 3 dagar efteråt.

Hur använder ni liniment? Var, hur, när, varför?
jag använder liniment mer eller mindre jämt. om jag har det på benen (använder blue lotion stark) gnuggar in det med borste, sedan plast ovanpå, värme-pad & sedan fleace lindor & sen ut i hagen. plasten gör att effekten blir långvarig iomed att der blir fuktigt och värmer ännu bättre. när jag har kört mina hästar hårt eller startat häller jag linimentschampoo från hals till svans och slänger sedan över 2 täcken, just för att undvika att dom ska bli stela, dvs dom håller värmen en längre tid, bra när det gäller ryggen i transporten t.e.x.

Kylning av ben efter arbete? Tönterier eller nödvändigt? Vad använder ni er av?
jag använder kyllera efter arbete om hästarna är tjocka i benen innan träning, beror ju mest på varför de är varma! då stryker jag bara på kyllera från knäet till kotan.

Lindning av ben under natten? Tönterier eller nödvändigt?
Lindar väl inte just under natten, hellre att dom har det ute i hagen då blodcirkulationen är igång mer, tjänar ju ingenting till då hästarna står stilla.

När sprutar man leder? varför? vad finns de för olika preparat? Vad har de för effekt?
jag brukar spruta kortison i kota, knä vid hälta, beroende på vart det sitter. är det att de har ont så tvekar jag inte. tänk dock på att inte göra det till ett regelbundet beteende. kroppen tillverkar eget kortison och om du sprutar för mycket slutar kroppen producera lika mycket på det stället.

Mat direkt efter arbete? Vilken sort? Mängd?
mina hästar brukar normalt inte äta direkt efter ett jobb. mina står inne tills pulsen har gått ner sedan släpper jag ut dem i hagen, och där är det ju såklart mat. dock inget kraftfoder eller dylikt direkt efter.

Hage eller box efter arbete?
Hagen absolut, jag tycker att det är bättre om de går ute och rör på sig efter ett jobb så de inte blir lika stela. men det är ju upp till var och en hur man gör.

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3