Dumdum - tråden

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Nej, nu är de dags för mig att ställa alla dessa dumma frågor som jag bävat för ett tag nu. :angel:

Jag har själv knappt någon erfarenhet av körträning av travhästar eftersom pappa alltid har skött den biten och jag skött ridträningen. Samma gäller behandlingar av alla de slag.

Sedan jag köpt egna travhästar har de bara varit avelsgrejjar jag lärt mig om, men nu börjar de dra ihop sig. Åringen åker på inkörning i början av maj (woho :banana:) och i höst blir de ut å köra äntligen :) Som jag längtat.

Men okej, here we go!

Vad exakt är blister? vad kan man använda? vad har de för effekt? varför gör man det? Vad ska mna vara försiktig med? osv

Hur använder ni liniment? Var, hur, när, varför?

Kylning av ben efter arbete? Tönterier eller nödvändigt? Vad använder ni er av?

Lindning av ben under natten? Tönterier eller nödvändigt?

När sprutar man leder? varför? vad finns de för olika preparat? Vad har de för effekt?

Mat direkt efter arbete? Vilken sort? Mängd?

Hage eller box efter arbete?

Nu kommer jag inte på något mer för tillfället :) Men jag kan lova att de kommer komma fler, jag funderar alldeles för mkt därav alla frågor! :idea:

Andra får gärna skriva frågor som de inte tycker förtjänar en egen tråd här också!

Var snäll att citera frågan ni svarar på så jag vet.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dumdum - tråden

Det här kommer bli roligt! Jag börjar med mina tyckanden. Jag håller mig kort eftersom jag borde jobba istället för att sitta här och leka.

Vad exakt är blister? vad kan man använda? vad har de för effekt? varför gör man det? Vad ska mna vara försiktig med? osv

Om du behöver ställa frågorna, så har du inte tillräcklig erfarenhet för att använda blister så håll dig till liniment. (Sen ska du ju såklart fråga för att lära dig, men det där är en lång historia att förklara.)

Lite allt möjligt för att känna att jag har gjort något. Har egentligen ingen större effekt utan är terapi för hästskötaren.

Nödvändigt om hästen skulle ha fått en skada under träningen. Då stoppar/begränsar du en blödning med rinnande vatten eller is i minst 15 min. Allt annat har inte mycket effekt. Alla de gånger hästen inte har fått någon skada under träningspasset så är kylningen inte nödvändig. Men ofta ser man inte skadan förrän det redan är för sent att kyla så därför är det bra att kyla en gång för mycket än en gång för lite.

Tönterier. Släpp ut hästen i hagen istället.

När sprutar man leder? varför? vad finns de för olika preparat? Vad har de för effekt?

När veterinären säger det. Veterinären hjälper dig att välja preparat.

Intressant område. Teorin är att energirik mat direkt efter jobb gör att hästen återhämtar sig snabbare. En teori som kommer från humansidan. Många sådana teorier, särskilt vad gäller foder, har ingen effekt på häst eftersom hästens matsmältning är så annorlunda mot människans. Jag TROR att det är så med även denna teori, men det finns säkert andra som är bättre pålästa.

Box om hästen har skadat sig, annars hage. Box någon timma - efter att du har träckt hästen ordentligt så mjölksyra och annat har transporterats bort ur musklerna - kan vara bra för att hålla hästen under uppsikt efter träningen. Samtidigt får hästen tid att återhämta sig lite i lugn och ro. Men den ska inte stå flera timmar och samla på sig slaggprodukter i musklerna, utan ut och röra sig med kompisar i hagen.

Jag kan ju börja med att säga att anledningen att jag frågar är för att min pappa tycker de mesta av de här är TRAMS (Förutom behandlingar av veterinär såklart..) Men jag vill inte bara gå i hans fotspår med skygglappar på.

Om du behöver ställa frågorna, så har du inte tillräcklig erfarenhet för att använda blister så håll dig till liniment. (Sen ska du ju såklart fråga för att lära dig, men det där är en lång historia att förklara.)

Hahah nehejdu.. inte har jag tänkt att gå ut och blistra nu heller.. jag vill bara veta vad de är för meningen med det. Och hur man går tillväga så jag slipper se ut som ett frågetecken när någon snackar om det.

Lite allt möjligt för att känna att jag har gjort något. Har egentligen ingen större effekt utan är terapi för hästskötaren.

precis som jag anade.. trams ;)

Nödvändigt om hästen skulle ha fått en skada under träningen. Då stoppar/begränsar du en blödning med rinnande vatten eller is i minst 15 min. Allt annat har inte mycket effekt. Alla de gånger hästen inte har fått någon skada under träningspasset så är kylningen inte nödvändig. Men ofta ser man inte skadan förrän det redan är för sent att kyla så därför är det bra att kyla en gång för mycket än en gång för lite.

okej.. vi fick sånna här skydd av en travgubbe som man lägger i frysen.. Man är alltså inte för tramsig om man sätter på dom efter träning den där timmen de står i boxen?

Tönterier. Släpp ut hästen i hagen istället.

Skönt.. vore inge kul att stå å linda när hästen vill ha mat

När veterinären säger det. Veterinären hjälper dig att välja preparat.

När veterinären säger det? Jag vill nog veta lite mer än så. Jag råkar veta att alla veterinärer inte är gudabenådade och alltid föreslår den bästa lösningen.

Intressant område. Teorin är att energirik mat direkt efter jobb gör att hästen återhämtar sig snabbare. En teori som kommer från humansidan. Många sådana teorier, särskilt vad gäller foder, har ingen effekt på häst eftersom hästens matsmältning är så annorlunda mot människans. Jag TROR att det är så med även denna teori, men det finns säkert andra som är bättre pålästa.

Så har jag inte tänkt de förut.. har också tänkt på att människor helst ska äta nått efter träning annars så bryter kroppen ner musklerna istället.. eller något liknande.. Men jag tänker nog göra som jag tänkt.. Ge betfor med MKT vatten så de får i sig sånt iaf.. + att de blir positivt att stå inne efter arbete för hästen.

Box om hästen har skadat sig, annars hage. Box någon timma - efter att du har träckt hästen ordentligt så mjölksyra och annat har transporterats bort ur musklerna - kan vara bra för att hålla hästen under uppsikt efter träningen. Samtidigt får hästen tid att återhämta sig lite i lugn och ro. Men den ska inte stå flera timmar och samla på sig slaggprodukter i musklerna, utan ut och röra sig med kompisar i hagen.

vad tror ni om att ha pulsmätare på dom och vänta tills de gått ner i vilopuls och då släppa ut dom? Borde inte det vara de bästa?

Spruta i leder gör man när det finns en inflammation i leden som behöver behandlas. (hälta som "släcks" när bedövningsmedel sprutas in i ledkapseln är en inflammation i leden)
Sen måste man nog som hästägare/skötare själv försöka lista ut varför hästen fått inflammationen ifråga och eliminera orsaken så att det inte återkommer. För där får man tyvärr sällan tillräcklig hjälp från veterinärerna.

Som ovanstående sa så kyler man mest när man misstänker att hästen fått en skada/slag av någon sort. Jag brukar inte kyla. Förra sommaren fick jag dock tokkyla min ena "knähäst" då han rusat runt som en tok i hagen pga bromsinvasion. Han hade sprungit betydligt mer än han brode.

Jag lindar inte ben över natten om jag inte kört. Jag lindar efter normala-hårda träningspass, och då lindar jag med BoT. Aldrig något annat. Min erfarenhet av detta är positiv. Min förra knähäst hade tex väldigt sällan nån reaktion i nån kota och jag inbillar mig att BoT hjälpte till. Min ena häst jag har nu har blivit lindad varje natt hela sitt liv innan han kom. Han blev behandlad i 3 knän och en has i somras, men några kotor hade han inga reaktioner i. Även där inbillar jag mig att Bot faktiskt har effekt.

När hästen har en inflammation av något slag. Vid ev. hälta tex. Vi har mest använt kortson och nån gång tuppkam. Man kan även använda DMSO som sägs ska ha bra effekt. Vilka effekter eller metoder du ska använda kan vet. svara på.

Jag är inte rädd för att ge dem mat efteråt.(helst hö först) Det jag däremot aktar mig för är att köra närmare än 3 timmar EFTER det att hästen ätit sitt kraftfoder. Det är precis som för oss inte alls bra att ut och springa direkt efter maten och hästarna blir också väldigt jästa efter detta. De väljer ju själva tex att vila efter mat. Vi var iväg och körde jobb en gång endast 1½ timme efter mat och hästen var katastofal.... vår kusk (J.dahlman) undrade vad sjutton han hade ätit och NÄR. hehe. Han gick själv utefter principen att vänta 4 timmar, vilket jag helst också gör. Ibalnd kanske det dock inte finns möjlighet. Observera att jag pratar om kraftfoder nu.

HAGE!Av den enkla anledning att hästen får röra på sig, strecha, sträcka ut sig....det är aldrig negativt med rörelse såvida hästen inte är nybehandlad eller sjuk. Det är livet i stillhet som är farligt. Box med stillastående är aldrig bra.

Nu kommer jag inte på något mer för tillfället :) Men jag kan lova att de kommer komma fler, jag funderar alldeles för mkt därav alla frågor! :idea:

Andra får gärna skriva frågor som de inte tycker förtjänar en egen tråd här också!

Så ja! Det var lite om mina tankar i alla fall, men som sagt! Alla är vi olika! :)

Jag är inte rädd för att ge dem mat efteråt.(helst hö först) Det jag däremot aktar mig för är att köra närmare än 3 timmar EFTER det att hästen ätit sitt kraftfoder. Det är precis som för oss inte alls bra att ut och springa direkt efter maten och hästarna blir också väldigt jästa efter detta. De väljer ju själva tex att vila efter mat. Vi var iväg och körde jobb en gång endast 1½ timme efter mat och hästen var katastofal.... vår kusk (J.dahlman) undrade vad sjutton han hade ätit och NÄR. hehe. Han gick själv utefter principen att vänta 4 timmar, vilket jag helst också gör. Ibalnd kanske det dock inte finns möjlighet. Observera att jag pratar om kraftfoder nu.

MEN?? Jag läste nånstans.. tror de var hingstinfo.. att man ska aldrig köra en häst på tom mage eftersom de kan ge dom magsår.. och tom mage skulle ske ungefär 3-4 timmar efter utfodring.. nått sånt stod det.. nån som har nån åsikt om det?

Nej nu ljög jag.. men nästan rätt

citerat från hingstinfo:

"Träning bör inte ske när hästens magsäck är tim (inträffar 5-6 timmar efter senaste utfodring). Det anses bättre att träna 1-2 timmar efter utfordring."

Står inget om magsår.. det blandade jag ihop

Nej nu ljög jag.. men nästan rätt

citerat från hingstinfo:

"Träning bör inte ske när hästens magsäck är tim (inträffar 5-6 timmar efter senaste utfodring). Det anses bättre att träna 1-2 timmar efter utfordring."

Står inget om magsår.. det blandade jag ihop

Som du kanske ser så skrev jag även specifikt: "Observera att jag pratar om kraftfoder nu. ;)

Våra hästars magsäckar är aldrig tomma eftersom de äter hö jämt. Det är en annan sak. Hästens magsäck ska absolut inte vara tom. Och vad de menar med "utfodring" vet jag inte. Jag menar iallfall att man inte ska ge den kraftfoder. Grovfoder är ok, och det ska de ha regelbunden tillgång till.
Men jag vet att det finns många andra som anser helt annat och som tränar sina hästar väldigt tätt inpå kraftfoderutfodring. Vad andra gör är ju upp till var och en, men jag försöker undvika det iaf. :) Skulle vara intressant att höra vad resten av buke gör!

Senast ändrad:

Ja de låter ju absolut logiskt.. jag uppfattade "utfodring" som kraftfoder.. men de behöver de ju inte vara..

Nej, nu är de dags för mig att ställa alla dessa dumma frågor som jag bävat för ett tag nu. :angel:

Jag har själv knappt någon erfarenhet av körträning av travhästar eftersom pappa alltid har skött den biten och jag skött ridträningen. Samma gäller behandlingar av alla de slag.

Sedan jag köpt egna travhästar har de bara varit avelsgrejjar jag lärt mig om, men nu börjar de dra ihop sig. Åringen åker på inkörning i början av maj (woho :banana:) och i höst blir de ut å köra äntligen :) Som jag längtat.

Men okej, here we go!

Blister är ett hudretande ämne som man använder för att skapa en inflammation/retning i huden. Retningen som uppstår gör att man får en kraftigt ökad blodcirkulation i området och med blodet följer vita blodkroppar som väldigt aktivt vill städa bort den akuta inflammationen. Blistring kan vara effektivt om hästen under en längre tid haft en mindre känning i tex en kotled, hovled eller ligament då den kraftiga blodgenomströmningen även medför att den gamla "skadan" akutiseras och får chans till läkning. Man ska vara försiktig med alla typer av blister och verkligen veta vad man gör och varför innan man använder det.

Jag använder nästan aldrig liniment. På en väldigt känslig häst kan jag använda ett sammandragande/kylande liniment eller arnika efter hård anstrrängning. Eller kylning med kallt vatten. Värmande liniment använder jag nästan aldrig, möjligen på mig själv då. Är det en häst som kanske skulle behöva någon form av liniment så använder jag hellre Back on Track.

Se ovan.

De som har Back on Track lindas på natten. Jag skulle vilja säga både och. Hästar som har dålig cirkulation i benen vill jag linda, om inte så ser jag lindning som onödigt.

När sprutar man leder? varför? vad finns de för olika preparat? Vad har de för effekt? När hästen har en ledinflammation.
Eller om man har en häst med t ex väldigt känsliga framknän så kan det vara ide att spruta tuppkam i underhållssyfte för att behålla hög viskositet på ledvätskan även om hästen inte råkar vara halt. Det finns mängder av olika preparat. Riktig tuppkam (Hyonate, Hylartil, Legend, Gelvisc etc), Hy-50 är "tuppkam" som framställts av bakterier, den har lägre viskositet än "äkta" vara. Studier har visat att effekten blir bättre ju större molekyler man har (högre viskositet). Tuppkam är mest effektiv vid lätt eller måttlig inflammation.
Har man förändringar i ledbrosket kan man använda Adequan som är en polysulfaterad glukosaminoglykan (PSGAG). Det är en substans som sägs hämma de enzymer som är av betydelse vid nedbrytning av ledbrosk.
Cortison är en typ av steroid som är starkt antiinflammatorisk och smärtlindrande. Kombineras ofta med tuppkam.
Vissa veterinärer använder även DMSO som är starkt antiinflammatoriskt. Risken för ledinfektion är minst vid användande av DMSO jämfört med andra preparat.

Jag ger mina hästar havre efter arbetet. Dels för att fylla på depåerna igen men mest för att de ska få lite belöning efter arbetet, de blir gladare då...:smirk: De flesta får ett kilo men är det en väldigt fet häst får den lite mindre :D.

Mina pållar får sin skopa havre och när de ätit klart går de ut till hagen igen. Jag har alltid hästarna ute före och efter arbetet.

Ja, det var lite kortfattat mina tankar o teorier...:)

Då var de dags att lägga till en till dum fråga ;D

Vad är back on track exakt? Läser om de lite här och var.. har antagit att det är någon form av skydd/lindor liknande.. Vi har massor med sånt där hemma.. men jag är dålig på vad de heter eftersom de mesta har vi fått begagnat.. Ju fler som slutar med trav härikring desto mer grejjer får jag :D

Du är välkommen att ställa dom här!

Så slipper jag ha dumstruten själv :angel:

Jag har ett par frågor som jag behöver hjälp med

*Hur länge får du transportera en häst på väg till en tävling?
*Hur långt in i dräktigheten får ston transporteras?
*Vilka moment ingår i en avelsvärdering för kallblod?
*När delade man på bruks och travare gällande kallblod?

Nu kom jag på en dumdum fårga ;-)

Varför vill man gärna ha långa tår på en travare och korta på ridhästar??

*knapplån*
Jag kan lägga till några frågor. Det handlar om resultatlistor.

När man läser i de här listorna står det ju: bana, datum (typ av lopp om det tex är kval, b-lopp eller dyl), spår, distans, resultat (placering), km-tid, ev odds, skor, kusk/ryttare och vinstsumma.

Men ibland kan det stå tex 20,1g, det antar jag betyder att hästen galopperat. Men om det står a eller ag efter, vad betyder det?

d har jag förstått betyder diskad om det står under resultat.
Om det står d och sedan uag, vad betyder det?

r betyder väl rapporterad? Det innebär väl att någon på banan (tex veterinär) sett något konstigt med hästen (tex en hälta). Kan man ha r i resultaten hur många gånger som helst eller blir det någon påföljd om man har r x antal gånger?

Känns som jag tappat allting när jag varit borta från travet nu. Hoppas någon kan ge mig några vettiga svar (om någon nu förstod vad jag menade)

Tack!

Hmmm ska försöka ge dig ett svar, så får någon gärna rätta mig om det blir tokigt.

Det där med långa tår har ju med överrullningen att göra, alltså hur lång tid det tar för hoven att från att vara helt nedtrampad till att lyftas från marken igen.

Vad jag vet så börjar man frångå det där med lång tå på travhästar. Det sliter ganska mkt på leder o så med alltför långa tår.

Vågar inte säga så mkt mer, känner att jaginte har tillräckligt mkt kött på benen för det, trot att jag läst en massa hovvård o grejer...:crazy:

Men korta tår kan få en rullig (galoppbenägen) häst att rulla över i galopp lättare.
Och det är kanske därför som det varit vanligt med längre tår inom travet. Nu har ju aveln kommit lite längre och hästarna är mer "naturtravare" redan från födseln. (Lite teorier)

Andra får rätta mig om de tycker att jag är ute på djupt vatten...

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3