Dum mot andra hästar när man rider

Sv: Dum mot andra hästar när man rider

Eller hur, hästarnas beteende är väldigt mystiskt ibland! Vid nyår släppte vi ihop mitt sto med 2 andra äldre ston, ett 9 år och ett 14 år. Mitt sto var då inne på sitt 5:e levnadsår, men hade ju visat ganska mycket dominans med de andra hästarna vi hade haft henne med, dock vad de mycket ranglåga.
Det nioåriga stoet är ett robust d-ponny sto med fötterna på jorden, och det 14 åriga ett tjurigt och ranglågt d-ponny sto. Jag vet inte vad vi väntade oss att få se, men min häst brydde sig inte alls i de andra hästarna, hon bara var, och hade mycket annat att undersöka än sina kopmpisar. Och vid fodring, insläpp osv. visade hon sig tydligt underlägsen de båda hästarna. Men så, dag tre i hagen så såg personalen att mitt sto slogs med det 9 åriga stoet, och ingen gav sig. Inte ens när det andra stoet blev sparkad till backen, och låg ner. Min slutade förstås att slå då, men ponnyn reste sig och attackerade igen. Aja, de fick iallafall isär hästarna, och det slutade med en mosad ytlig böjsena och spricka på griffelbenet för ponnyn, min klarade sig med lite småsår.. Vi släppte såklart inte ut dessa hästar tillsammans igen, och min lilla tjej blev stämplad som "elak" och fick gå ensam i en hage ..
Men till saken, härromdagen hade de släppt ut min häst i sin vanliga hage, och det 9åriga ponnystoet i en hage snett mittemot min, en bra bit ifrån men endå så att de såg varandra. Min häst var som tokig, gjorde utfall mot staketet och försökte komma åt den andra hästen, som itne brydde sig ett dugg, mer än att förskräckt höja huvudet.. Fick lov att ta in min häst för vi var rädda att hon skulle gå igenom staketet!
Riktigt märkligt, hon bryr sig aldrig om andra hästar annars!

Hur är din häst uppväxt? I stor flock eller bara med mamma som sällskap?
I och med att du skrev att du fick lära hästen att vika undan - flytta sig för dig... när de har gått i blandade litet större flockar är det ngt som hästar brukar kunna?

Att de två stona blev så osams var ju jättetråkigt då det ju drabbade bägge så hårt. Den ena blev illa skadad och din får gå ensam...

Jag vet inte riktigt hur hon har växt upp, hon är import från Lettland. Det vi vet är att hon har bott på en gård i skogen och mest blivit skogsriden och hoppad innan hon skickades på export till Sverige, och att vi är andra ägaren efter uppfödaren.
Det känns lite som om hon mest har blivit hanterad som luft, fått gjort lite som hon vill och aldrig haft några riktiga regler. Sen när man blir sur på henne så blir hon ofta jättestressad och förstår inte riktigt vad hon gjort fel.
Och att hon inte skulle ha gått i flock kan nog stämma. Hon är visserligen osocial, men hon verkar ha ganska svårt för att läsa av andra hästar, det är helt enkelt de som får anpassa sig efter henne.
Men det har iallafall gått framåt med mitt ledarskap, förut har jag aldrig kunnat leda henne förbi läskiga saker, hon har helt enkelt inte litat på mig. Men idag följde hon mig över en träbro, riktigt läskigt med hon gjorde det! :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka