Dum ide med en hund till, praktiskt?

När vi skaffade ny hund så installerade jag kamera för att kunna se hur det funkade när vi inte var hemma. Smidigt att kunna titta till hunden via mobilen. :-)

Att lämna bort hunden på pensionat för att övernatta några ggr/ månad låter inte heller särskilt tryggt för otrygg hund
Visst måste det vara bättre med sunt förnuft anpassat efter den hunden man har?
Men det är ju inte antingen eller, det finns ju andra, bättre alternativ (som att hitta en annan hundvakt, så hundarna slipper vara ensamma). Jag fattar inte den här svartvita synen på problemet, snacka om att måla in sig själv i ett hörn? (TS alltså, inte du)

När vi skaffade ny hund så installerade jag kamera för att kunna se hur det funkade när vi inte var hemma. Smidigt att kunna titta till hunden via mobilen. :-)

Men då vill de ju till att man snabbt kan ta sig hem eller har en granne som kan gå in om det händer något.
För mig som kan vara 30 mil hemifrån så hjälper inte det ett dugg. Samt att de inte blir mindre ensamma.

Tro mig man är aldrig särskilt anonym, finns flera stycken användare här inne som har ett helt anonymt nick och inga bilder, som jag ändå listat ut vilka dom är på några av deras trådar/svar i trådar, häst och hundvärlden är ganska liten:)
Ja det kanske stämmer, jag tycker oddsen för att någon känner en här är ändå ganska små

Risken är såklart gigantisk att bli igenkänd om en länkar trådar mellan olika forum...:p

Men då vill de ju till att man snabbt kan ta sig hem eller har en granne som kan gå in om det händer något.
För mig som kan vara 30 mil hemifrån så hjälper inte det ett dugg. Samt att de inte blir mindre ensamma.

Visst är det så. Åker jag så långt från hemmet tar jag i regel med hundarna.

Men det är ju inte antingen eller, det finns ju andra, bättre alternativ (som att hitta en annan hundvakt, så hundarna slipper vara ensamma). Jag fattar inte den här svartvita synen på problemet, snacka om att måla in sig själv i ett hörn? (TS alltså, inte du)
Ja att skaffa hund som en ständigt har dåligt samvete för att den får för lite sällskap och stimulans är inget en önskar sig

Lagen om 6 timmar är också väldigt svartvit
Om en hund har ett bra liv hänger på mer än om den får kisspaus var 6:e timme...

Lagen om 6 timmar är också väldigt svartvit
Om en hund har ett bra liv hänger på mer än om den får kisspaus var 6:e timme...

Ja. Som att den får mer än det, inte att man börjar pussla med lite mer av det ena så man kan tumma på lägsta gränsen på annat.

Kisspaus är också minsta problemet enligt mig, det viktiga är att hunden får sällskap och tillsyn.

(I just TS fall handlar det dessutom om att lämna hundarna från 20 till 07 (11 timmar), 7+7 nätter per fem veckor, alltså 40% av tiden om jag inte räknar helt galet. Det är jättemycket, det är liksom inte att man är och naggar lite på just 6-timmarsregeln.... )

Jag hade nog tyckt att det var en helt ok lösning om hundarna hade sällskap fram till 22-23. Men att någon kommer och rastar är för mig inget som bryter ensamheten, tvärtom kan det i vissa fall oroa hundar som kommit till ro. Jag tror t ex att mina hundar skulle må bättre av att vara ensamma 8 timmar i sträck än att någon kom för en kort kisspaus efter 4 timmar och sedan gick igen. Alltså tycker jag att ensamhetstiden bör räknas från 20 och då tycker jag att det blir för länge.

En lösning på det kanske är att hitta någon som kan hålla dem sällskap några timmar på kvällen hemma hos en. Det räcker ju med någon som sitter och läser eller kollar på tv och som sedan rastar sista gången vid elvatiden för att situationen skulle bli helt annorlunda, åtminstone i mina ögon. Visst blir det väl mycket ensamtid det också och jag skulle själv försöka hitta nattmatte/husse(vilket jag själv upplevt som väldigt lätt) men jag skulle inte tycka att det lät hemskt om jag hörde att någon hade den lösningen för sina hundar.

Ja. Som att den får mer än det, inte att man börjar pussla med lite mer av det ena så man kan tumma på lägsta gränsen på annat.

Kisspaus är också minsta problemet enligt mig, det viktiga är att hunden får sällskap och tillsyn.

(I just TS fall handlar det dessutom om att lämna hundarna från 20 till 07 (11 timmar), 7+7 nätter per fem veckor, alltså 40% av tiden om jag inte räknar helt galet. Det är jättemycket, det är liksom inte att man är och naggar lite på just 6-timmarsregeln.... )
11 timmar 40% av tiden är alldeles för mycket!
Där håller jag med

Vad jag invänder mot, är att lagen är väldigt fyrkantig med 6 timmarsregeln.
OM jag va tvungen att lämna mina hundar en natt 9 timmar, då tror jag att dom är tryggare hemma, än på pensionat i främmande miljö/hundar/människor

11 timmar 40% av tiden är alldeles för mycket!
Där håller jag med

OM jag va tvungen att lämna mina hundar en natt 9 timmar, då tror jag att dom är tryggare hemma, än på pensionat i främmande miljö/hundar/människor

Fast det finns ju andra alternativ än pensionat. Tex lämna hos en vän, låta en vän sova över osv. För mig är det självklart att ha flera alternativ för mina hundar om något skulle hända.

Nu vet inte jag hur Ts arbetsschema ser ut men de flesta jobbar inte natt dagar i följd. Om det vore så att det gällde varje natt i flera dagar på raken så kan jag hålla med om att det inte känns rimligt att systematiskt lämna hundarna så.
Jag hade heller inte sett det som okey att lämna hundar på vardagstid längre än 6timmar utan rastning, men där jämför jag med att på natten är det naturligt att hundar sover precis som människor. Hundar är inga nattdjur som katter är.

Och angående lagar, så har jag högre förtroende för att människan kan förstå saker och ting utan att allting måste ha en lag. Exempelvis finns ingen lag på hur lång tid eller lång sträcka hundar måste rastas, ändå ger jag mina hundar tillräckligt med motion pga sunt förnuft. Precis som jag inser att hundar behöver rastas oavsett att lagen säger var 6:e timme.

Vidare anser jag det som djurplågeri att ha innekatt som aldrig får motion och röra på sig ute. Att ha fåglar, kaniner mfl i burar som "sällskap" till oss människor. Att äta kött från djur. Att hundar bara rastas på tomten, att hundar inte får tillräcklig aktivering.

Att jag tycker det skulle vara okey att lämna två hundar i sällskap av varandra (förutsatt att de fungerar ihop) under nattetid ett fåtal antal nätter OM de aktiveras tillräckligt under dagtid och att någon ger en kvällsrastning efter/omkring 23:00.

Gällde det bara en hund som skulle lämnas ensam hemma skulle jag inte tycka det var okey, men här snackar vi två hundar i sällskap av varandra.

Vidare kan man diskutera om det anses okey att lämna hundar på hundpensionat där de flesta lämnas utan tillsyn under nattetid.
Om det anses okey att lämna hund på hunddagis där de lämnas ensamma i små boxar utan sällskap mer än att de hör andra hundar runtomkring, och får korta rastningar per dag.

Vet inte hur det är med hästar som står i Box, kollas de upp nattetid ifall något kan inträffa?

Nu vet inte jag hur Ts arbetsschema ser ut men de flesta jobbar inte natt dagar i följd. Om det vore så att det gällde varje natt i flera dagar på raken så kan jag hålla med om att det inte känns rimligt att systematiskt lämna hundarna så.

Min erfarenhet är snarare tvärtom; om man jobbar långa nattpass så arbetar man flera nätter på raken. Annars går det inte att få till vilotid.

Jag tycker inte att lagen är ett dugg fyrkantig (och vi bortser från att jag inte är så övertygad om att 6-timmarsregeln faktiskt gäller över natten), inte mer än vad lagar måste vara. Sex timmar är ett kvarts dygn, det är liksom inte snålt tilltaget med hur länge man kan lämna dem! För mig är det redan för länge.

Jag har dock själv lämnat Monster längre än så, vid två tillfällen. (Varsågod och anmäl mig de som vill. :D) Ena gången blev jag oväntat fast i Tyskland, andra gången låg jag på akuten med brutet ben och fick vänta jäkligt länge på att få hjälp (:cautious:). Det är dock för mig stor skillnad på "fan, något akut inträffade" och "äh, lagen gäller bara för såna där djurplågare - och det är ju inte jag"...

Och angående lagar, så har jag högre förtroende för att människan kan förstå saker och ting utan att allting måste ha en lag. Exempelvis finns ingen lag på hur lång tid eller lång sträcka hundar måste rastas, ändå ger jag mina hundar tillräckligt med motion pga sunt förnuft. Precis som jag inser att hundar behöver rastas oavsett att lagen säger var 6:e timme.

Så du tänker att om du har "förnuft" så har alla andra det också? Jamen då behöver vi väl inga lagar, jag antar att du inte tänker mörda någon heller? :confused:

Vidare kan man diskutera om det anses okey att lämna hundar på hundpensionat där de flesta lämnas utan tillsyn under nattetid.
Om det anses okey att lämna hund på hunddagis där de lämnas ensamma i små boxar utan sällskap mer än att de hör andra hundar runtomkring, och får korta rastningar per dag.

Vet inte hur det är med hästar som står i Box, kollas de upp nattetid ifall något kan inträffa?

Det kan man absolut diskutera, men menar du att om man kan identifiera en sämre/lika dålig lösning så är det OK att själv göra fel - så länge man inte ligger längst på botten, liksom?

Jag skriver sällan här. Men läser ofta. Jag är också med i en grupp på fb där samma tråd ligger, så borde varit du som skrivit båda.
Tråkigt att du dumförklarar alla här när du inte får samma svar på fb och här och dessutom länkat så alla på fb kan läsa hur dumma alla här är mot dig.

Ja, det är jag som skrivit båda trådarna, jag är inte ett dugg hemlig. Däremot har jag inte dumförklarat någon? Jag skrev detta: Kopierat från fb : måste fundera lite till. Jag skrev tråden för att få infallsvinklar på det hela, och ni är så överrens här, trots att jag i ett annat forum fick höra hur dum jag var som ens tänkte tanken...

Efter detta länkade jag till mitt egna inlägg här och skrev: Läs gärna + länken. Har INTE ens kommenterat det sedan och definitivt inte hängt ut någon.

ALLT som skrivs på nätet finns att tillgå för vem som helst, så att jag länkade hit, är för mig inte konstigt alls, jag länkar gärna saker som jag finner intressanta i olika ämnen. Jag ville ha infallsvinklar från mer än ett ställe, och gjorde alltså en tråd på fb också. Syftet var att jag fick så oerhört olika svar på två olika sidor och att jag ville dela med mig av era svar där, då de flesta där tyckte helt annorlunda.

Iallafall, jag har beslutat mig för att pausa mig själv från Buke ett tag framöver och kommer inte svara mer i tråden. Jag är inte sur, är inte obekväm med svaren jag fått eller något sådant, men har tröttnat lite på mentaliteten att alltid göra en höna av en fjäder. Läser ni mitt första inlägg så skrev jag en fråga och undrade över en sak som inte ens har hänt ( alltså jag har inte tagit hem någon ny hund, jag har inte heller lämnat min egna hund själv dessa timmar mm), och efter det kommer både det ena och andra om hur jag är, jag är aggresiv, jag ska tagga ner, jag ska tänka om, jag ifrågasätts, jag är på en 3-årings nivå mm. Jag ställde alltså en fråga och får sådana saker efter mig. Det är liksom inte trevligt här längre.

Att få de svaren jag fått, se ovan i mitt inlägg om vad jag kallats, gör inte att man blir speciellt positivt inställd alls, oavsett vad folk svarat.

Har upplevt detta så många gånger nu, och kanske är det så, att just jag har svårt att uttrycka mig i skrift för att bli förstådd. Det må hända att det är så, men ser ändå inte hur folk kan vara så "okänsliga" när man inte vet mer än vad som skrivs och därefter bara hoppar på folk och kalla dem både det ena och det andra utan att ta någon hänsyn till att vi alla uttrycker sig olika och kanske ibland fel i skrift. Som hundägare borde väl även ni förstå att både hundar och människor är individer och hanterar/agerar olika?

Jag har skrivit ungefär samma saker i mina båda trådar ( buke och fb), och ändå blir jag bemött på ett helt annat sätt på fb, med respekt, funderingar, frågor,intresse. Inte alltid delar de min åsikt, men är inte otrevliga och smutskastar. Kanske säger det mer om hur buke fungerar med att alltid veta bäst och få sin åsikt högst på listan??

Nu är man ju dessutom anklagad för att förtala er i tråden också,där jag länkade utan en kommentar....

Har upplevt detta så många gånger nu, och kanske är det så, att just jag har svårt att uttrycka mig i skrift för att bli förstådd. Det må hända att det är så, men ser ändå inte hur folk kan vara så "okänsliga" när man inte vet mer än vad som skrivs och därefter bara hoppar på folk och kalla dem både det ena och det andra utan att ta någon hänsyn till att vi alla uttrycker sig olika och kanske ibland fel i skrift. Som hundägare borde väl även ni förstå att både hundar och människor är individer och hanterar/agerar olika?

Det går dock åt båda håll. När du bemöter de svar du fått med att dra upp en stackars lidande hund, och hur de som skrivit i tråden tydligen vill att den ska fortsätta fara illa - när du i frågeställningen över huvud taget inte ens nämnt en specifik hund, än mindre en som for illa - så är vi nog många som undrar både hur du läser och vad du faktiskt är ute efter. Den som gjorde en teoretisk frågeställning personlig var du.

Jag har inte facebook och har aldrig haft, varför och hur svaren du fått där skiljer sig åt från svaren du fått här har jag ingen aning om. Jag har heller inte, som jag redan nämnt, några större problem med att den här tråden länkats dit. Dock har jag svårt att svälja att du bara undrade varför trådarna skiljde sig åt så, när du inte länkat på samma sätt i den här tråden till facebook...

Du missförstår.

ANLEDNINGEN till att jag i min frågeställning i första inlägget INTE skriver ut varför/vilken hund det gäller har ett syfte. JAG vill att min hund, och en annan (OM jag tar hem den), ska ha det bra. Därför spelar det egentligen mindre roll om hunden är misshandlad eller kommer som valp från en bra kennel utan problem.

Jag ANSER att jag kan göra skillnad och "rädda" denna hund från missförhållande, men det var inte min frågeställning, utan om hur ni tänker om att göra som jag funderade på, hur jag tänkte, om det var ok, om min hund kanske kan acceptera detta och kanske till och med själv må bättre av att vara ensam hemma, än den stress hon upplever att vara med mig jobbet ( detta har inte kommit fram i tråden, men ingen har heller undrat och frågat, bara hackat på hur jag tänker). DÅ blev jag dumförklarad och fick massa "skit". Det var en fråga i all vänlig mening från början, och ni går på hur elakt jag tänker.

Jag blev därav inte vänlig tillbaka, då ni bara skrev hur illa allt var, hur fel jag tänkte, anmärkte på allt jag skrev. började kalla mig "en 3-årig" människa mm.

Skulle absolut kunna länka till er om svaren jag fått på fb, MEN, då kommer deras riktiga namn fram ( är det ok, och då tänker jag att här är det ändå användarnamn och inte de riktiga namnen som ses?)
Har precis skrivit till gruppen och frågat om det är ok att länka...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 759
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 009
Senast: Pilot
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA