Dum ide med en hund till, praktiskt?

Inga påhopp för min del. Jag lämnar till nattmatte, men är kanske inte helt nöjd där heller. Skulle vilja ha min hemma ( eventuellt nu då med en ny hund som sällskap), med en granne som lovat rasta på kvällen. Men tydligen är det åt helvete för andra...
Hej.
Jag skulle inte ha några som helst problem med att lämna de två jag har nattetid totalt två av fem veckor:)

De sover på natten, de fungerar ihop, de sover oavsett inte i samma rum som vi, de får inte gå ut på natten när vi sover hemma heller.

Det är klart att något KAN hända när man inte är hemma (oavsett tidpunkt) och då är det naturligtvis jättejobbigt.

Du behöver bara, vilket jag tror du har, tänka över hur du aktiverar innan lämnande, hur du skolar in nya hunden, vad du gör om det inte funkar och om du orkar med att aktivera/motionera dem ordentligt innan du går veckorna du jobbar.

Stör mig överhuvudtaget på lagar och regler som förutsätter att människor inte kan tänka själva. Vad är nästa lag? En lag om hur många minuter exakt varje rastningspromenad måste innehålla? Det blir ju lätt löjligt. Jag håller med till viss del att vissa lagar är till för som praxis mall att följa. Men de som inte rastade sina hundar innan lagen kom på 6timmar, gör det säkert inte nu heller då lagen är omöjlig att följa upp.

Jag tycker att det är absolut minimum att sikta på att följa lagar. Nej, folk tänker inte särskilt bra själva, så då är det tur att det finns tydliga riktlinjer att förhålla sig till åtminstone.

Hade för övrigt gärna sett något slags riktlinjer för rastning också, 30 sekunder på gräsmattan är inget liv.

Att det finns gränser satta påverkar normer.

Tycker det blir lite moralpanik utöver detta 6 timmars regeln.

Moralpanik, verkligen? Över att hundar ska ha sällskap/tillsyn och möjlighet att göra ifrån sig?

Samtidigt blir det moralpanik om någon som Ts skulle lämna två hundar av sällskap på natten några få tillfällen i månaden, med resten av tiden fullt hundfokus och träning, blir ju lätt löjligt. Har alla tappat bort det som kallas "sunt förnuft"?
Att Ts "har"två hundar i sällskap AV varandra på natten då de förmodligen sover, några få nattjobb i månaden ser jag inte alls som djurplågeri. Förutsatt att hundarna funkar bra ihop.
Om man jämför med de flesta hundpensionat så lämnas många hundar ensamma i bur/rum själva utan människo-sällskap hela natten till följande morgon.

Du är den första som kommer dragandes med djurplågeri. :meh:

TS frågade vad vi tycker om att lämna hundar ensamma, vi har svarat. Men eftersom vi inte tycker samma som du eller TS så är det moralpanik och anklagelser om djurplågeri? Jo tjena.

För övrig är jag inte så säker på att lagen i fråga är helt utredd i den här tråden, men för mig gör det ingen skillnad om det är lagligt eller inte. Jag tycker inte att man lämnar sina hundar så. Vilket var en efterfrågad åsikt.

Jag tycker att det är absolut minimum att sikta på att följa lagar. Nej, folk tänker inte särskilt bra själva, så då är det tur att det finns tydliga riktlinjer att förhålla sig till åtminstone.

Hade för övrigt gärna sett något slags riktlinjer för rastning också, 30 sekunder på gräsmattan är inget liv.

Att det finns gränser satta påverkar normer.

Moralpanik, verkligen? Över att hundar ska ha sällskap/tillsyn och möjlighet att göra ifrån sig?

Du är den första som kommer dragandes med djurplågeri. :meh:

TS frågade vad vi tycker om att lämna hundar ensamma, vi har svarat. Men eftersom vi inte tycker samma som du eller TS så är det moralpanik och anklagelser om djurplågeri? Jo tjena.

För övrig är jag inte så säker på att lagen i fråga är helt utredd i den här tråden, men för mig gör det ingen skillnad om det är lagligt eller inte. Jag tycker inte att man lämnar sina hundar så. Vilket var en efterfrågad åsikt.

Voff kommenterar citat"Du måste förstå att vi inte är lagen. Vi har inte hittat på reglerna. Kasta inte skit på oss, vi talar bara om vad den säger. Om du sen väljer en hundhållning som i något avseende bryter mot någon punkt så kan du själv åka dit på den. Är det värt det?Det blir en liten böter och en anmärkning i ett register som är offentlig handling somfinns där för alltid, fritt för vem som helstatt ta del av." Slutcitat.
Vad Voff säger här är... Att lämna hundarna i sällskap av varandra några få nätter i månaden, kan leda till en anmälning, och om grunden till en anmälning inte anses vara djurplågeri så varför då anmäla? Enbart för att vara en trotjänare till lagens namn?
Djurplågeri i min mening är att djur far illa.
Att regler eller förhållningssätt kan vara bra att tillämpa, anser inte jag behöver tas och följas rakt av. Allt är inte svart eller vitt.

Om ts både lämnade hundarna ensamma hela natten och för att sedan inte rastas när hon kommit hem för att hon behöver sova i 8timmar till, så skulle jag avråda pga att hundarna inte får sina behov tillfredsställda.

Men Ts har själv sagt att hennes hund får rastning minst var 4:e timma dagtid och mycket sällskap och hundträning. Så att lämnas några nätter ensamma med sällskap av varandra anser inte jag är att hundarna far illa. Enligt min bedömning.

Voff kommenterar citat"Du måste förstå att vi inte är lagen. Vi har inte hittat på reglerna. Kasta inte skit på oss, vi talar bara om vad den säger. Om du sen väljer en hundhållning som i något avseende bryter mot någon punkt så kan du själv åka dit på den. Är det värt det?Det blir en liten böter och en anmärkning i ett register som är offentlig handling somfinns där för alltid, fritt för vem som helstatt ta del av." Slutcitat.
Vad Voff säger här är... Att lämna hundarna i sällskap av varandra några få nätter i månaden, kan leda till en anmälning, och om grunden till en anmälning inte anses vara djurplågeri så varför då anmäla? Enbart för att vara en trotjänare till lagens namn?
Att regler eller förhållningssätt kan vara bra att tillämpa, anser inte jag behöver tas och följas rakt av. Allt är inte svart eller vitt.

Om ts både lämnade hundarna ensamma hela natten och för att sedan inte rastas när hon kommit hem för att hon behöver sova i 8timmar till, så skulle jag avråda pga att hundarna inte får sina behov tillfredsställda.

Men Ts har själv sagt att hennes hund får rastning minst var 4:e timma dagtid och mycket sällskap och hundträning. Så att lämnas några nätter ensamma med sällskap av varandra anser inte jag är att hundarna far illa. Enligt min bedömning.
Fattar inte riktigt vad du menar med citera mig men för att klargöra mitt utlägg så är det bara taget från vad minimumreglerna säger av hundhållning säger.
Vill man medvetet lägga sig under minimumkravet.....ja, vad säger man då?
När tycker du själv det är bristande djurhållning?
Ska inte ens minimumkraven uppfyllas?

Jag anser inte att bristande djurhållning är detsamma som djurplågeri nödvändigtvis, men OK då förstår jag var du fick det ifrån i alla fall.

För mig är lagar och regler som sagt inte något man väljer bland för att hitta det som passar en själv, utan jag vill inte ens vara i närheten av dem. Inte för att jag är rädd för eventuella konsekvenser av att bryta dem, utan för att det som sagt är minsta acceptabla djurhållningen och jag har något högre målsättning än så...

Och min bedömning skiljer sig från din. Jag anser att det rimligen finns fler möjligheter än två att välja mellan (allting är inte så svartvitt, du vet :confused:), och att TS därför borde sikta på en annan lösning. Det betyder inte att jag är drabbad av moralpanik. O_o

Jag skriver sällan här. Men läser ofta. Jag är också med i en grupp på fb där samma tråd ligger, så borde varit du som skrivit båda.
Tråkigt att du dumförklarar alla här när du inte får samma svar på fb och här och dessutom länkat så alla på fb kan läsa hur dumma alla här är mot dig.

Jag skriver sällan här. Men läser ofta. Jag är också med i en grupp på fb där samma tråd ligger, så borde varit du som skrivit båda.
Tråkigt att du dumförklarar alla här när du inte får samma svar på fb och här och dessutom länkat så alla på fb kan läsa hur dumma alla här är mot dig.

Jamen strålande! :laugh:

Men då hoppas jag att många faktiskt följer länken och läser tråden då också. :D

Står för, absolut.
Men jag vill välja själv om jag ska figgurera på facebook.

OK, jag vet kanske för lite om fb (jag har aldrig haft det själv), men jag ser inte riktigt problemet? Vem som helst kan ju alltid läsa vad vi skriver, det är ett öppet forum. Att det länkas till en tråd här ser jag mer som komiskt än något annat.

Men vi behöver ju inte tycka lika heller. :D

OK, jag vet kanske för lite om fb (jag har aldrig haft det själv), men jag ser inte riktigt problemet? Vem som helst kan ju alltid läsa vad vi skriver, det är ett öppet forum. Att det länkas till en tråd här ser jag mer som komiskt än något annat.

Men vi behöver ju inte tycka lika heller. :D
För egen del handlar det väl mest om i vilken typ av forum jag vill presentera mig i. På fb finns ingen koll, inga moderatorer och det är fritt fram att skriva vad som helst om oss i tråden och röja annonyma nick osv.
Även om jag står för mina åsikter är jag inte helt bekväm med den tanken.

Tycker det blir lite moralpanik utöver detta 6 timmars regeln. Stör mig överhuvudtaget på lagar och regler som förutsätter att människor inte kan tänka själva. Vad är nästa lag? En lag om hur många minuter exakt varje rastningspromenad måste innehålla? Det blir ju lätt löjligt. Jag håller med till viss del att vissa lagar är till för som praxis mall att följa. Men de som inte rastade sina hundar innan lagen kom på 6timmar, gör det säkert inte nu heller då lagen är omöjlig att följa upp.

Samtidigt blir det moralpanik om någon som Ts skulle lämna två hundar av sällskap på natten några få tillfällen i månaden, med resten av tiden fullt hundfokus och träning, blir ju lätt löjligt. Har alla tappat bort det som kallas "sunt förnuft"?
Att Ts "har"två hundar i sällskap AV varandra på natten då de förmodligen sover, några få nattjobb i månaden ser jag inte alls som djurplågeri. Förutsatt att hundarna funkar bra ihop.
Om man jämför med de flesta hundpensionat så lämnas många hundar ensamma i bur/rum själva utan människo-sällskap hela natten till följande morgon.

Moralpanik att inte vilja bryta mot lagar och förordningar som rör djurskydd? Ja mycket ska man höra innan öronen trillar av...

Jag har aldrig någonsin under mina drygt 15 år som hundägare lämnat mina hundar ensamma ett halvt dygn. Visst det är 15 min avbrott i det här halva dygnet, men det blir ändå vääääldigt många timmar som hundarna är helt ensamma. Typ dubbelt så många som är lämpligt för de flesta. Och kan jag fixa det (utan körkort de första åren) till två-tre hundar, få kan nog TS också fixa det om hon bara försöker. Har jobbat skift (dag/kväll/natt) under alla mina år som hundägare och nätterna är klart lättast att hitta hundvakt till.

Sedan tycker inte jag att det spelar någon roll om TS ska rädda en stackars hund från en missbrukare eller ta över en välmående hund från en snäll familj. ALLA hundar förtjänar att ha det lika bra.

Jag sover en del borta i jobbet och skulle aldrig drömma om att lämna mina ensamma under nätterna.
Det handlar inte om moralpanik, lagar eller
att upphöja mig själv. Det känns bara helt jäkla fel och det räcker som anledning.
Max fyra timmar ensamma och inte flera dagar i rad är det som gäller här.

Wov och tack, du satte orden jag tänker men inte skrev.
Jag kan nog hålla med till viss del
Jag tycker det är bra med regler som visar hur man bör göra och inte
6 timmar tycker jag är lång tid att lämna sina hundar varje dag
Om man istället skulle lämna dom 8 timmar tre ggr i månaden, så tycker ju jag det är ett bättre alternativ
Att lämna bort hunden på pensionat för att övernatta några ggr/ månad låter inte heller särskilt tryggt för otrygg hund
Visst måste det vara bättre med sunt förnuft anpassat efter den hunden man har?
(Våra hundar är hemma själva max 2-3 h på en dag)

Och nej jag sätter inte väckarklockan på väckning exakt så jag hinner upp och ut med hunden precis innan 6timmar har passerat under nattetid.... ;)
Det gör inte jag heller
Mina hundar säger till när det är kissdags, det kan vara vid 4 och det kan vara vid 7 på morgonen
Skillnaden är ju att någon kan ta ut dom när dom vill

För egen del handlar det väl mest om i vilken typ av forum jag vill presentera mig i. På fb finns ingen koll, inga moderatorer och det är fritt fram att skriva vad som helst om oss i tråden och röja annonyma nick osv.
Även om jag står för mina åsikter är jag inte helt bekväm med den tanken.
Ja tyvärr är det den risken en tar när en skriver på nätet
Därför är det bättre att försöka vara så anonym som möjligt

Det gör inte jag heller
Mina hundar säger till när det är kissdags, det kan vara vid 4 och det kan vara vid 7 på morgonen
Skillnaden är ju att någon kan ta ut dom när dom vill

Seriöst , låter du dina hundar väcka dig regelbundet kl fyra på natten för att kissa menar du ? eller har du valp=D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 759
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 009
Senast: Pilot
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2