Dum ide med en hund till, praktiskt?

För er som undrar. Buke är ett öppet forum för alla som vill att läsa/gooogla, gruppen på fb är sluten, därav frågan där först, innan jag eventuellt kan länka eller inte.

ANLEDNINGEN till att jag i min frågeställning i första inlägget INTE skriver ut varför/vilken hund det gäller har ett syfte. JAG vill att min hund, och en annan (OM jag tar hem den), ska ha det bra. Därför spelar det egentligen mindre roll om hunden är misshandlad eller kommer som valp från en bra kennel utan problem.

Exakt. Men när folk inte tycker det låter bra så åker hundens lidande fram direkt, och ställs emot svaren.

Jag ANSER att jag kan göra skillnad och "rädda" denna hund från missförhållande, men det var inte min frågeställning, utan om hur ni tänker om att göra som jag funderade på, hur jag tänkte, om det var ok, om min hund kanske kan acceptera detta och kanske till och med själv må bättre av att vara ensam hemma, än den stress hon upplever att vara med mig jobbet ( detta har inte kommit fram i tråden, men ingen har heller undrat och frågat, bara hackat på hur jag tänker). DÅ blev jag dumförklarad och fick massa "skit". Det var en fråga i all vänlig mening från början, och ni går på hur elakt jag tänker.

Flera har dock skrivit om att det rimligen finns fler än två sätt att lösa situationen, och vad gäller att fråga efter hur din hund har det i nuläget så gissar jag att de flesta antog - som jag - att hon hade det bra, annars hade det varit väldigt relevant för frågeställningen (då nuvarande situation bör förändras oavsett eventuellt nytillskott). Det är knappast heller elakt att anta att den hund du har har det bra...

Själv upplevde jag det som, om inte elakt så i alla fall hysteriskt, att de svar som getts plötsligt skulle relateras till en hund som behövde räddas.

Skulle absolut kunna länka till er om svaren jag fått på fb, MEN, då kommer deras riktiga namn fram ( är det ok, och då tänker jag att här är det ändå användarnamn och inte de riktiga namnen som ses?)
Har precis skrivit till gruppen och frågat om det är ok att länka...

Jag har ingen som helst aning om en sådan sak vore OK, har som sagt ingen erfarenhet av facebook och det här är det enda forumet jag spenderar tid på. Oavsett om du länkar eller ej så är min erfarenhet att man inte kan läsa något på fb utan att logga in, så för min del är det totalt egalt. Men ja, är det så att du var mån om deras anonymitet men ansåg att vår var självklar (pga formatet) kan jag kanske förstå att du gjort skillnad. För mig är det ändå rätt knepigt att de skulle kunna vara öppna med sina åsikter där men inte här, och att det var därför du länkat åt bara ett håll, men som sagt min fb-erfarenhet är icke-existerande.

Man varför i hela friden skulle du lägga in en fb-tråd här (ens om det inte vore från en sluten grupp)? Det är ju knappast livräddande tips tråden handlar om.

Ingen som skriver under sitt verkliga namn på fb ska behöva fått sitt inlägg publicerat på buke. Vad skulle ditt syfte vara?

Som sagt, skillnaden ligger i att Bukefalos är ett forum som vem som helst kan gå in på, läsa, men inte kommentera om du inte är medlem. Kort sagt, hela världen kan se det som skrivs här, utan undantag.

I grupper på fb, och då bla den grupp jag skrivit i, så syns hela det riktiga namnet ( för och efternamn) på den som skrivet, gruppen är sluten och syns endast för de medlemmar som finns i gruppen. DÄR ligger skillnaden. JAG är inte anonym, jag kan gå ut med både användarnamn och riktigt namn ( jag står för det jag skriver), men alla kanske inte vill det. Att någon kallar sig något annat på ett forum ( jag heter ju inte makarontanten i verkliogheten liksom ;-) ) är ju inte riktigt samma sak som att gå ut med för och efternamn till alla.

Väldigt märkligt att länka diskussionen här till gruppen på facebook. Det går ju alldeles utmärkt att ställa samma fråga utan att dra upp att man redan fått svar på ett annat ställe som man inte gillar. Ännu märkligare att lägga in svaren från facebookgruppen här, vad skulle syftet med det att vara?

Man varför i hela friden skulle du lägga in en fb-tråd här (ens om det inte vore från en sluten grupp)? Det är ju knappast livräddande tips tråden handlar om.

Ingen som skriver under sitt verkliga namn på fb ska behöva fått sitt inlägg publicerat på buke. Vad skulle ditt syfte vara?

Mitt syfte är att det inte känns helt ok med mig heller att lägga ut den tråden, men OM det är ok med gruppen där, att även ni ska få ta del av det jag skrivit där, att jag INTE smutskastat någon, att jag INTE vart oärlig, att folk HÄR förstår att andra tänker annorlunda än dem. Jag har blivit anklagad, jag vill liksom "rena" mig från anklagelser som inte är sanna i denna tråd. Känner mig så missförstådd och det hade hjälpt att få flera här att läsa andras svar.

Väldigt märkligt att länka diskussionen här till gruppen på facebook. Det går ju alldeles utmärkt att ställa samma fråga utan att dra upp att man redan fått svar på ett annat ställe som man inte gillar. Ännu märkligare att lägga in svaren från facebookgruppen här, vad skulle syftet med det att vara?

Och fel igen! Jag skrev om denna diskussion på fb, länkade utan kommentarer till det. Man läser vad man vill tydligen! Vad jag gillar svaren? Jag har fått två svar, kör eller inte. Vilket jag gillar? Har inte bestämt mig än....

Mitt syfte är att det inte känns helt ok med mig heller att lägga ut den tråden, men OM det är ok med gruppen där, att även ni ska få ta del av det jag skrivit där, att jag INTE smutskastat någon, att jag INTE vart oärlig, att folk HÄR förstår att andra tänker annorlunda än dem. Jag har blivit anklagad, jag vill liksom "rena" mig från anklagelser som inte är sanna i denna tråd. Känner mig så missförstådd och det hade hjälpt att få flera här att läsa andras svar.
Aha. Om ditt syfte var att visa att du inte skrivit Buhu kolla vad dumma de är på Buke - då kan jag förstå dig. (Även om jag inte förstår varför du länkat till Buke på fb, om inte just det var syftet). Men det räcker väl om någon härifrån som är med i gruppen talar om att du inte skrivit så?

Att det finns folk som tänker annorlunda än de som svarat här i tråden kan de nog räkna ut ändå. Det tror jag att du kan släppa.

Jag har läst tråden eftersom jag är medlem i gruppen. Jag kan förstå att svaren blivit annorlunda där, redan från början skriver du mycket om hur dåligt hunden har det och att hundarna hos dig bara skulle vara ensamma från 23-07.30 ca 7 nätter per månad.

De "anklagelser" som du fått i den här tråden upplever jag inte alls handlar om att du tänkt ha hundarna ensamma utan om dina reaktioner när folk inte tyckte att det var en hållbar lösning.

Det var väl så att någon ( har inte lagt namnet på minnet, men var det greta/grete eller något) ANKLAGADE mig för att ha dumförklarat er här? Det stämmer ju inte alls. Vet inte om det är ok här heller, men gruppen är vetbase, så gå med och läs om ni vill se mina kommentarer och svar och att jag INTE skrivit något om er överhuvudtaget. och förlåt om jag går mot reglerna ( adm får ta bort detta om det inte är ok, bara ett försök att bli förstådd)

Och fel igen! Jag skrev om denna diskussion på fb, länkade utan kommentarer till det. Man läser vad man vill tydligen! Vad jag gillar svaren? Jag har fått två svar, kör eller inte. Vilket jag gillar? Har inte bestämt mig än....

Din länk var utan kommentar men då hade du redan skrivit om hur du i ett annat forum fått höra hur dum du var och fått stöttande kommentarer tillbaka, så det var knappast så att stämningen i gruppen var neutral när länken postades.

Jag har läst tråden eftersom jag är medlem i gruppen. Jag kan förstå att svaren blivit annorlunda där, redan från början skriver du mycket om hur dåligt hunden har det och att hundarna hos dig bara skulle vara ensamma från 23-07.30 ca 7 nätter per månad.

De "anklagelser" som du fått i den här tråden upplever jag inte alls handlar om att du tänkt ha hundarna ensamma utan om dina reaktioner när folk inte tyckte att det var en hållbar lösning.

Förstår inte vad du menar?? Enda skillnaden jag gjort mellan dessa två trådar är att jag här ( på buke) inte direkt skrev om att den andre hunden hade dåligt , medan jag gick ut med det direkt på fb. För mig spelar det ingen roll, hund som hund...

Din länk var utan kommentar men då hade du redan skrivit om hur du i ett annat forum fått höra hur dum du var och fått stöttande kommentarer tillbaka, så det var knappast så att stämningen i gruppen var neutral när länken postades.

Det var ju sant, jag skrev vad jag fått för svar?!

Förstår inte vad du menar?? Enda skillnaden jag gjort mellan dessa två trådar är att jag här ( på buke) inte direkt skrev om att den andre hunden hade dåligt , medan jag gick ut med det direkt på fb. För mig spelar det ingen roll, hund som hund...

Men hundarna är ensamma från 20.00 med en kort rastning vid 23 och det handlar om 14 nätter fördelat på 5 veckor, hur blir det 7 nätter på en månad? Jag tycker som sagt att det varit ok om de varit ensamma bara från 23, som jag skrivit i ett tidigare inlägg, bara en kort rastning gör inte att tre timmars ensamtid plötsligt inte räknas.

Det tror jag faktiskt inte någon har svårt att vare sig föreställa sig eller förstå.

Jag upplever det så. Jag skrev igår att min hund har lite småproblem, att vi ska på kurs imorgon( idag). PÅ fb får man svar som att vad spännande, berätta, vilken kurs, hur går det. Här nämns det inte, jag är lika kass som ni fick intryck av från början. Ingen glädje, ingen uppmuntran, inget bra, bara regler, du gör fel, du tänker fel....

Det var ju sant, jag skrev vad jag fått för svar?!

Du har fått många tips på lösningar, bara för att folk tyckte att det var för lång ensamtid betyder inte att de dumförklarade dig. Sedan reagerade som sagt några på hur du reagerade på svaren du fick men det var en bit in i tråden och handlade inte så mycket om grundfrågan.

Tack för lite vänlighet, men om du läser svaren en gång till, så är svaren knappast vänligt skrivna. Ja, jag reagerar på det och nej, får inte svar på grundfrågan. Men nu ska jag sova, kurs tidigt imorgon, och som jag skrev innan, kommer ta en bukepaus nu ,jag behöver det och hade inte ens tänkt svara mer idag. Bara kände att jag måste få förklara vissa saker när man blir anklagad..

Jag upplever det så. Jag skrev igår att min hund har lite småproblem, att vi ska på kurs imorgon( idag). PÅ fb får man svar som att vad spännande, berätta, vilken kurs, hur går det. Här nämns det inte, jag är lika kass som ni fick intryck av från början. Ingen glädje, ingen uppmuntran, inget bra, bara regler, du gör fel, du tänker fel....

Vi vet ju var du ska gå på kurs? I alla fall har jag antagit det, du skrev ju en tråd om val av tränare för verkligen inte länge sen alls? O_o

Facebook kanske är socialare än här? Här handlar det inte så mycket om att umgås, utan om att diskutera hundfrågor. Jag orkar inte riktigt med tusen-irrelevanta-frågor-för-att-vara-social, jag vill diskutera ämnet. Du funkar kanske annorlunda, men det betyder inte att de som inte funkar som du är elaka.

För mig är ett forum ett ställe jag kan fråga och förhoppningsvis få svar. Att en person ( jag i detta fall) berättar att de ska gå kurs/ göra något åt problemen som finns, så visar det för mig ( om det gäller någon annan), att personen engagerar sig och vill förändra något, inte bara skriver och inte bryr sig mer . DÅ är det trevligt att både få lite uppmuntran, kanske bara något ord om att va bra du tar tag i det/ kul för er eller liknande. Men ja, som jag skrev innan, jag är nog ute på fel forum och tar en paus här ....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 759
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 009
Senast: Pilot
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte