Dum ide med en hund till, praktiskt?

Jag föredrar att diskutera just på såna här forum framför facebook just för att man lättare håller sig till ämnet här. På facebook blir det visserligen trevligt med små instickskommentarer om kurser och liknande men det gör det å andra sidan svårt att hålla koll på själva ämnet. På den här typen av forum finns det särskilda trådar där man kan posta "det här gör vi just nu-kommentarer", brukar bli småtrevliga trådar där man får just glädje och uppmuntran.

Jag tycker f ö att det här är ett av de trevligaste hundforumen, här finns inte bara mycket kunskap utan också en hel del ödmjukhet. På många andra ställen finns det bara ett sätt som är rätt och håller man inte med så är det inte så stor mening med att delta i diskussionen.

Du missförstår.

ANLEDNINGEN till att jag i min frågeställning i första inlägget INTE skriver ut varför/vilken hund det gäller har ett syfte. JAG vill att min hund, och en annan (OM jag tar hem den), ska ha det bra. Därför spelar det egentligen mindre roll om hunden är misshandlad eller kommer som valp från en bra kennel utan problem.

Jag ANSER att jag kan göra skillnad och "rädda" denna hund från missförhållande, men det var inte min frågeställning, utan om hur ni tänker om att göra som jag funderade på, hur jag tänkte, om det var ok, om min hund kanske kan acceptera detta och kanske till och med själv må bättre av att vara ensam hemma, än den stress hon upplever att vara med mig jobbet ( detta har inte kommit fram i tråden, men ingen har heller undrat och frågat, bara hackat på hur jag tänker). DÅ blev jag dumförklarad och fick massa "skit". Det var en fråga i all vänlig mening från början, och ni går på hur elakt jag tänker.

Jag blev därav inte vänlig tillbaka, då ni bara skrev hur illa allt var, hur fel jag tänkte, anmärkte på allt jag skrev. började kalla mig "en 3-årig" människa mm.

Skulle absolut kunna länka till er om svaren jag fått på fb, MEN, då kommer deras riktiga namn fram ( är det ok, och då tänker jag att här är det ändå användarnamn och inte de riktiga namnen som ses?)
Har precis skrivit till gruppen och frågat om det är ok att länka...

Det ar lustigt sa olika man laser fragor och svar. Jag ser inte alls det du ser. Jag ser en fraga som bemots med svar som fragestallaren inte gillar och att fragestallaren da blir "sur" (nast intill oforskamd) och reagerar med ett antal kansloladdade inlagg ... som sedan far nagra fa kansloladdade svar tillbaka, men de flesta haller sig till amnet och diskurterar fragan som stalldes ... om an inte med ett positivt svar till fragestallaren.

Det ar som man ofta sager i affars sammanhang, stall inte en fraga som du inte vet svaret till.:p

Jag tycker f ö att det här är ett av de trevligaste hundforumen, här finns inte bara mycket kunskap utan också en hel del ödmjukhet. På många andra ställen finns det bara ett sätt som är rätt och håller man inte med så är det inte så stor mening med att delta i diskussionen.

Jag tyckte det innan ( för 2-3 år sedan). Nu ser jag tyvärr sällan att folk är positiva, mer vill " ha rätt". Upplevar precis tvärt om, att folk får ett svar och det är rätt, annars kan du typ hänga dig om du tycker det är fel. Det baserar jag inte på mina svar, utan även på allt annat jag läser här inne. Men, det är vad just jag tycker.

Jag passar nog bara inte in här helt enkelt och får hoppas ni andra gillar det bättre :-)

För mig är ett forum ett ställe jag kan fråga och förhoppningsvis få svar. Att en person ( jag i detta fall) berättar att de ska gå kurs/ göra något åt problemen som finns, så visar det för mig ( om det gäller någon annan), att personen engagerar sig och vill förändra något, inte bara skriver och inte bryr sig mer . DÅ är det trevligt att både få lite uppmuntran, kanske bara något ord om att va bra du tar tag i det/ kul för er eller liknande. Men ja, som jag skrev innan, jag är nog ute på fel forum och tar en paus här ....
Men du fick väl mycket pepp om vilken bra tränare du hittat? Fast sen backade du själv för att hon var svår att nå.

För mig är ett forum ett ställe jag kan fråga och förhoppningsvis få svar. Att en person ( jag i detta fall) berättar att de ska gå kurs/ göra något åt problemen som finns, så visar det för mig ( om det gäller någon annan), att personen engagerar sig och vill förändra något, inte bara skriver och inte bryr sig mer . DÅ är det trevligt att både få lite uppmuntran, kanske bara något ord om att va bra du tar tag i det/ kul för er eller liknande. Men ja, som jag skrev innan, jag är nog ute på fel forum och tar en paus här ....

Men kursen hade ju inget med frågeställningen att göra? Det var ju inte en lämna-hunden-ensam-på-natten-kurs?

Men visst, jättebra att du ska träna på era problem! Vilket jag (och flera andra) även skrev i tråden som handlade om det. :)

Men du fick väl mycket pepp om vilken bra tränare du hittat? Fast sen backade du själv för att hon var svår att nå.

Backade? Jag har vart på kurs där idag, ska även dit imorgon. Även där ställde jag en fråga när jag var osäker om hur det brukade funka, om det jag beskrev var ok osv. Jag frågade även i den tråden och fick mycket fina svar om tränaren. DET gjorde mig glad även om jag själv tvekade då tränaren ( efter att jag pratat och mailat med henne) var ganska onåbar. Men så förklarade hon varför hon gjort som hon gjorde och varför, och allt har förflutit kanon efter det.

Problemet här verkar vara att folk inte är tillräckligt intresserade av att fråga innan de svarar..

Men kursen hade ju inget med frågeställningen att göra? Det var ju inte en lämna-hunden-ensam-på-natten-kurs?

Men visst, jättebra att du ska träna på era problem! Vilket jag (och flera andra) även skrev i tråden som handlade om det. :)

Jo lite, då jag skrev att min egna hund har små problem som vi ska gå kurs för, för att det ska funka i framtiden med annan hund....Är hon trygg, är det naturligtvis lättare att ta hem en hund till, att lära/dressera och få den att fungera.

Backade? Jag har vart på kurs där idag, ska även dit imorgon. Även där ställde jag en fråga när jag var osäker om hur det brukade funka, om det jag beskrev var ok osv. Jag frågade även i den tråden och fick mycket fina svar om tränaren. DET gjorde mig glad även om jag själv tvekade då tränaren ( efter att jag pratat och mailat med henne) var ganska onåbar. Men så förklarade hon varför hon gjort som hon gjorde och varför, och allt har förflutit kanon efter det.

Problemet här verkar vara att folk inte är tillräckligt intresserade av att fråga innan de svarar..
Att du har varit där idag kan jag ju inte veta, jag tänkte bara på tråden du startade om tränaren. Den slutade med att du backade ytterligare en gång efter en misslyckad kontakt med tränaren (eller nåt). Innan det hade flera förklarat att det var en jättebra tränare. De kunde väl knappast fortsätta med det eftersom du verkade lägga mer vikt vid hennes sms-ande än hennes hundkunskaper :confused:

Fast det är ju inte ens relevant?

Alla här har utgått från att du tar hand om dina hundar. Din nuvarande hund. INGEN har ifrågasatt det. Det du dock frågade var om du kan lämna en potentell ny hund + din hund hemma ensam flera nätter. DET var vad folk svarade på. Inte vad det var för hund, inte vad ni hade för problem, inte om hundarna blivit misshandlade osv. BARA vad de tyckte om att lämna hundar ensamma längre tider.

På facebook skriver du mycket om den misshandlade hunden och om att rädda den, folk svarar att de mår dåligt att se hur hunden missköts osv. Det har egentligen inget att göra med frågan om att lämna hundar ensamma.

Ja, det är jag som skrivit båda trådarna, jag är inte ett dugg hemlig. Däremot har jag inte dumförklarat någon? Jag skrev detta: Kopierat från fb : måste fundera lite till. Jag skrev tråden för att få infallsvinklar på det hela, och ni är så överrens här, trots att jag i ett annat forum fick höra hur dum jag var som ens tänkte tanken...

Ingen har sagt att du är dum som ens tänker tanken. :confused: Citera gärna!

Du skrev att det vore kul att skaffa en hund till och funderade på hur passningen av två hundar kunde lösas. Majoriteten av de som svarade sa att de inte tyckte att det var en bra lösning eftersom det gav upp till 11 h ensamtid de dygn du arbetar. Någon trodde att det kunde vara olagligt, andra höll inte men menade att det ändå var för lång tid. Du fick även förslag på andra sätt att lösa det hela på.

Och fel igen! Jag skrev om denna diskussion på fb, länkade utan kommentarer till det. Man läser vad man vill tydligen! Vad jag gillar svaren? Jag har fått två svar, kör eller inte. Vilket jag gillar? Har inte bestämt mig än....
Min erfarenhet av FB och min erfarenhet av buke är den...

På FB är det mer "gullande" människor vill inte stöta sig med andra. Dels för att en syns med namn och dels för att en vill ha "en trevlig liten grupp

På buke får du höra vad som gäller, du får raka (vettiga) svar på din fråga
Tiden du har tänkt lämna dina hundar ensamma är inte alls okey
Dom timmarna är alldeles för mycket
Om jag va du skulle jag lyssna på svaren du har fått här på buke

Jag förstår inte heller hur någon kan uppmuntra andra att bryta mot lagen
Om det finns e lag om 6 timmar så ska den följas
Du riskerar att bli av med båda dina hundar om du blir anmäld
Du har skrivit i en grupp på FB vad du tänker göra
Alla i gruppen kanske inte tycker att du ska bryta mot lagen?
Du riskerar att bli anmäld

Min erfarenhet av FB och min erfarenhet av buke är den...

På FB är det mer "gullande" människor vill inte stöta sig med andra. Dels för att en syns med namn och dels för att en vill ha "en trevlig liten grupp

På buke får du höra vad som gäller, du får raka (vettiga) svar på din fråga
Tiden du har tänkt lämna dina hundar ensamma är inte alls okey
Dom timmarna är alldeles för mycket
Om jag va du skulle jag lyssna på svaren du har fått här på buke

Jag förstår inte heller hur någon kan uppmuntra andra att bryta mot lagen
Om det finns e lag om 6 timmar så ska den följas
Du riskerar att bli av med båda dina hundar om du blir anmäld
Du har skrivit i en grupp på FB vad du tänker göra
Alla i gruppen kanske inte tycker att du ska bryta mot lagen?
Du riskerar att bli anmäld

Men lägg av nu, makarontanten är en bra hundägare ! De som borde anmälas kan jag lova att de aldrig skulle bry sig om sina hundar så mycket att de var på ett hundforum och skrev !

Satt faktiskt med länsstyrelsen för 2 veckor sedan på ett uppfödarmöte och detta var en av de frågor som diskuterades då. Dvs tillsynsfrågor.
En hund får inte lämnas utan tillsyn längre än 6 tim. De talade förvisso om att det är skitsvårt att komma åt de som fuskar för de har inte tid att sitta och spana utanför folks hem i över 6 timmar för att sätta dit dom men jo, det är inte ok att lämna hundar ensamma någon tid på dygnet mer än max 6 timmar.
Inom ordet tillsyn ryms en rad saker som kan hända. Som att hunden behöver gå ut, blir sjuk och behöver vård och bla, bla,bla.
Kan du hitta ett lagrum för det där? Jag har kollat Jordbruksverkets föreskrifter och hittar bara det @Kakis citerar i början av tråden - alltså att hundar bör rastas var sjätte timme dagtid.

Det sägs en massa om lagar i tråden och när folk pratar om lagar vill jag gärna att det ska vara rätt :cool:

Men lägg av nu, makarontanten är en bra hundägare ! De som borde anmälas kan jag lova att de aldrig skulle bry sig om sina hundar så mycket att de var på ett hundforum och skrev !
Jag säger inget om hur hen är som hundägare
Jag säger bara, att om man skriver att man tänker bryta mot lagen. Då riskerar man en anmälan
Alla FB gruppen kanske inte sitter och nickar och håller med

Kan du hitta ett lagrum för det där? Jag har kollat Jordbruksverkets föreskrifter och hittar bara det @Kakis citerar i början av tråden - alltså att hundar bör rastas var sjätte timme dagtid.

Det sägs en massa om lagar i tråden och när folk pratar om lagar vill jag gärna att det ska vara rätt :cool:
Som jag skrev innan så var detta information som kom fram på ett möte m Länsstyrelsen. Jag var där i andra frågor och tog inga anteckningar om detta då detta inte är aktuellt för oss.

Det var väl så att någon ( har inte lagt namnet på minnet, men var det greta/grete eller något) ANKLAGADE mig för att ha dumförklarat er här? Det stämmer ju inte alls. Vet inte om det är ok här heller, men gruppen är vetbase, så gå med och läs om ni vill se mina kommentarer och svar och att jag INTE skrivit något om er överhuvudtaget. och förlåt om jag går mot reglerna ( adm får ta bort detta om det inte är ok, bara ett försök att bli förstådd)

Ok, vad du skrivit nu är att du blivit påhoppad och hatad. Det är en rejäl anklagelse mot folk här som hade varit illa oavsett eftersom det inte brukar vara några problem att hitta diskussioner på öppna forum, särskilt inte med så mycket info som lämnats. Nu har du dessutom länkat till forumet.

Som man ropar får man svar, heter det. Jag har för övrigt sett många lämna Vetbase också för att de inte varit nöjda med svaren de fått där trots att de givits av personer med så mycket kunskap man kan ha i ämnet. Och visst kan man välja att ställa sina frågor på ställen där man får medhåll men då kanske man ska rannsaka sig själv om vad det egentligen är vad man vill ha - bekräftelse eller ärliga åsikter.

Som jag skrev innan så var detta information som kom fram på ett möte m Länsstyrelsen. Jag var där i andra frågor och tog inga anteckningar om detta då detta inte är aktuellt för oss.

Tyvärr så verkar det som om åtminstone vissa djurskydd tolkar lagen utan att ha tydligt stöd för det. Ett exempel som är relevant för oss med höns är att det på vissa ställen krävs att hönsen ska ha ett frostfritt utrymme vintertid. Hur jag än letar så finns det inget stöd för detta, annat än om man har djuren i djurpark eller liknande. Däremot ska förstås hönsen ha tillgång till vatten oavsett temperatur.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 759
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 009
Senast: Pilot
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023