Regeln är "bara" att hunden ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till ålder och hälsotillstånd
. Du kan aldrig sanktionera på att det gått över sex timmar mellan rastningarna, utan endast på att det inte varit tillräckligt för pågällande hund, precis som du säger
.
Det finns säkert rötäggs-kontrollanter som inte helt förstått det här med att titta på en samlad helhedsbild om hur djuret mår, men generellt så tror jag inte de slänger förelägganden till höger och vänster för att de sett att det gick 6 timmar och 10 min mellan rastningarna en enda dag hemma hos tant Agda och hennes högt älskade Putte. Det skulle jag iaf kalla för extremt dålig myndighetsutövande!
Däremot kan rådet användas som extra argument och vara vägledande i ett större helhetssammanhang. Det är upp till "mig" som fackman att bedömma om Putte rastas tillräckligt ofta med hänsyn till ålder och hälsotillstånd. Om det är en problemsak kan det kanske vara rastningsintervallet som blir spiken i kistan för att kunna skapa förbättring av hundens situation.
Men det viktigaste av allt:
Målet med att kontrollera överträdanden av djurskyddslagarna är ju att hjälpa djuren och se till att de får ett bättre liv. Det är inget självändamål att ge folk ett rapp över fingrarna, dela ut böter eller ta älskade Putte från sin åldrande ägare pga. tiden mellan rastningar. Som tur är har man generellt lämnat det starka myndighetsutövandet, där man slår med den stora hammaren och delar ut straff för bagateller, bakom sig. Det handlar mycket mer om att vägleda och upplysa i dag
. Man kom fram till att det straffar sig i längden, för alla parter, med tanke på hur det går ut över samhället i stort när folk inte har förtroende för myndigheter
.