Dum ide med en hund till, praktiskt?

Finns det skrivet någonstans, @Voff vad som gäller just angående tillsyn?
Det jag hittar handlar t ex om rastning samt vattning, och det vanliga då att det står att de bör rastas med 6 timmars mellanrum, men att de SKA rastas med hänsyn till hunden osv. (Och i metro fanns en artikel om just tillsyn, och där stod det att hundar ska ha tillsyn 2 gånger/dag).

Kanske googlar helt åt fanders!
(Edit: på Jordbruksverkets sida står att sedan 2008 ska man se till hunden minst två gånger per dag. Oftare om det gäller unga, sjuka eller skadade djur).

Senast ändrad:
Blir mitt sista inlägg. Min tanke var att ta över en hund som har det illa ( missbruk). En hund som funkar med min, som jag kunde gett ett liv med aktivitet och livslångt hem med aktivitet och sällskap av min hund. Men jag lägger ner, hunden får va kvar hos sin missbrukande ägare, få stryk för att den gör inne när han inte vill gå ut med den och får gå ut när ägaren behagar...

Tack för era svar där regler är bättre än vad vi kan göra för andra, för olika fall inom detta........

Du är jättedramatisk! Din avsikt med att ta hand om hunden är inte ens relevant för frågan. Folk svarar ju utifrån vad de själva anser är lämpligt. Uppenbarligen är du själv tveksam - annars hade du väl inte ställt frågan? Att den misskötta hunden är van att lämnas 10 h dagtid och skulle få det bättre hos dig, ja, så är det säkert - men din egen hund då? Hon är ju inte van.

En bekant till mig arbetar natt. Hennes hundar är med en granne/vän som bor i samma hus till 23-tiden, sedan "nattar" hon hundarna i deras egen lägenhet. Matte kommer hem före 7. Hundarna sover tillsammans hela natten och verkar trygga. Grannen bor så nära att nog inte är någon skillnad mot att ha hundarna i ett "hundrum". Men det är ju trots allt en ovanlig lösning och man kan inte garantera att det skulle fungera för alla. Det skulle inte funka för mina.

Jobbar också natt och när jag bodde själv var mina hundar hemma själva de nätter jag jobbade, ca 10 i månaden. Fungerade utmärkt. Har man trygga individer som är välaktiverade och någorlunda vettiga i skallen så tror jag personligen inte det är några problem. Sen vad lagen säger är ju något annat.

Finns det skrivet någonstans, @Voff vad som gäller just angående tillsyn?
Det jag hittar handlar t ex om rastning samt vattning, och det vanliga då att det står att de bör rastas med 6 timmars mellanrum, men att de SKA rastas med hänsyn till hunden osv. (Och i metro fanns en artikel om just tillsyn, och där stod det att hundar ska ha tillsyn 2 gånger/dag).

Kanske googlar helt åt fanders!
(Edit: på Jordbruksverkets sida står att sedan 2008 ska man se till hunden minst två gånger per dag. Oftare om det gäller unga, sjuka eller skadade djur).
Nu sitter jag med telefon och kan inte länka och orkar inte googla.
Men denna fråga väckte mycket känslor på mötet. Många anser att den är löjlig. Var lite heta känslor där och det var lätt att lista ut vilka som hade sina hundar hemma längre. Men de två representanterna från Länsstyrelsen som var på mötet (Kom från Vänersborgs kommun) sa att detta var en av de vanligaste anmälningarna de fick in. Och den svåraste att komma åt. men de hade utfärdat förelägganden på 6 timmarsregeln och då borde de ju ha någon lag bakom sig.
Eftersom det inte var en fråga som gällde oss ( vi var där för information i andra frågor) tog jag inga anteckningar och noterade några paragrafer i den här frågan.
Bästa är ju att höra med jordbruksverket el länsstyrelsen själva om man behöver veta.
Dock undrar jag hur det står till med deras egen kunskap ibland, för i går fick vi ett svar från jordbruksverket och två andra svar från länsstyrelsen på en hundgårdsfråga som vi tyckte var otydlig :meh:

Nu sitter jag med telefon och kan inte länka och orkar inte googla.
Men denna fråga väckte mycket känslor på mötet. Många anser att den är löjlig. Var lite heta känslor där och det var lätt att lista ut vilka som hade sina hundar hemma längre. Men de två representanterna från Länsstyrelsen som var på mötet (Kom från Vänersborgs kommun) sa att detta var en av de vanligaste anmälningarna de fick in. Och den svåraste att komma åt. men de hade utfärdat förelägganden på 6 timmarsregeln och då borde de ju ha någon lag bakom sig.
Eftersom det inte var en fråga som gällde oss ( vi var där för information i andra frågor) tog jag inga anteckningar och noterade några paragrafer i den här frågan.
Bästa är ju att höra med jordbruksverket el länsstyrelsen själva om man behöver veta.
Dock undrar jag hur det står till med deras egen kunskap ibland, för i går fick vi ett svar från jordbruksverket och två andra svar från länsstyrelsen på en hundgårdsfråga som vi tyckte var otydlig :meh:

Tack!
Kan förstå att det växer starka känslor. Är nog vanligt med hundar som är ensamma väldigt länge, vare sig det är dag eller natt.

Tack!
Kan förstå att det växer starka känslor. Är nog vanligt med hundar som är ensamma väldigt länge, vare sig det är dag eller natt.
Speciellt som uppfödare är det ju väldigt känsligt att hamna i Länsstyrelsens register. De är som sagt offentliga handlingar fritt för vem som helst att kolla i. Som uppfödare är det finns det ju fördelar. Man kan ju kolla upp en valpköpare om man har misstankar.
Vanligaste anmälningarna var Bristfälliga hundgårdar, ensamtid, under/ överhull.

Men herregud! Jag ställde en fråga, jag har varken tagit hem någon hund eller lämnat någon själv. Den hund jag har, har aldrig blivit lämnad mer än 5 timmar en endaste gång / i övrigt max 3 timmar på 3 år utan tillsyn). Jag har fått era åsikter och tar till mig. Det är alltså inte ok att lämna två hundar ca 8 timmar på natten, så det blir inget " rädda en annan hund här".

Varför ni kallar mig aggresiv och att jag ska lugna ner mig, har jag ingen aning om. Jag ville göra en insats för en hund jag kom i kontakt med, ville ge den ett bättre liv, men tydligen kommer det inte fungera, då jag omöjligt kommer kunna ha ett vanligt jobb med en hund till. Jag har det ordentligt ordnat för min egen, men tänkte höra med er om det var möjligt att ändra lite och kunna ha en till. Här blev det ramaskri, så jag lägger ner det hela.

Jag ser ingen större skillnad på att sova 8 timmar per natt eller lämna två hundar ( sällskap) samma tid (ca 7 gånger i månaden och det bara när jag jobbar ) när jag dagtid är ledig mycket och har all tid i världen för två hundar. Men, men, nu vet jag vad ni tycker och ni behöver inte lägga ner mer tid på detta.

Den andre hunden ( som min bror tipsat om att han vill göra sig av med), får gå kvar hos sin missbrukande ägare och får förhoppningsvis komma ut någon gång per dag och tåla att leva som den gör. Vem bryr sig liksom?!

Men herregud! Jag ställde en fråga, jag har varken tagit hem någon hund eller lämnat någon själv. Den hund jag har, har aldrig blivit lämnad mer än 5 timmar en endaste gång / i övrigt max 3 timmar på 3 år utan tillsyn). Jag har fått era åsikter och tar till mig. Det är alltså inte ok att lämna två hundar ca 8 timmar på natten, så det blir inget " rädda en annan hund här".

Varför ni kallar mig aggresiv och att jag ska lugna ner mig, har jag ingen aning om. Jag ville göra en insats för en hund jag kom i kontakt med, ville ge den ett bättre liv, men tydligen kommer det inte fungera, då jag omöjligt kommer kunna ha ett vanligt jobb med en hund till. Jag har det ordentligt ordnat för min egen, men tänkte höra med er om det var möjligt att ändra lite och kunna ha en till. Här blev det ramaskri, så jag lägger ner det hela.

Jag ser ingen större skillnad på att sova 8 timmar per natt eller lämna två hundar ( sällskap) samma tid (ca 7 gånger i månaden och det bara när jag jobbar ) när jag dagtid är ledig mycket och har all tid i världen för två hundar. Men, men, nu vet jag vad ni tycker och ni behöver inte lägga ner mer tid på detta.

Den andre hunden ( som min bror tipsat om att han vill göra sig av med), får gå kvar hos sin missbrukande ägare och får förhoppningsvis komma ut någon gång per dag och tåla att leva som den gör. Vem bryr sig liksom?!

Men ta hunden om du vill? Spelar väl ingen roll vad folk på ett forum tycker? Tycker du är löjlig faktiskt...

M

Skärp dig och tagga ner lite. Du framstår som labil. Ingen bryr sig ett arsel om du tar hunden. Du gör som du vill. Gör det som du tycker är rätt.

Ingen har sagt att du inte ska ta dig an den specifika hunden. Det är inte ens relevant för frågeställningen i ditt första inlägg och det är heller inte det som folk svarar på.

Men ta hunden om du vill? Spelar väl ingen roll vad folk på ett forum tycker? Tycker du är löjlig faktiskt...

Vad folk tycker på ett forum, bryr jag mig faktiskt inte så mycket om, men däremot att de som skriver tycker det är helt galet och att jag riskerar att bli anmäld på något som är välmenat tar mer. Jag är djurvän, vill väl,och när man då får piskrapp att man tänker helt fel, ja, då har väl jag tänkt fel.

Hade vart kul med en hund till, hade vart kul att "rädda" en hund jag träffat som verkar jättego och min hund funkar med, men får väl ägna mig åt detta när jag blir pensionär istället..

M

Skärp dig och tagga ner lite. Du framstår som labil. Ingen bryr sig ett arsel om du tar hunden. Du gör som du vill. Gör det som du tycker är rätt.

Ingen har sagt att du inte ska ta dig an den specifika hunden. Det är inte ens relevant för frågeställningen i ditt första inlägg och det är heller inte det som folk svarar på.

Känner mig inte taggad alls,men ställde en fråga och fick svar att jag tänker galet. Ok, jag tar till mig, jag har kvar min hund som det är, den andre får också vara kvar. Det är inte så att jag MÅSTE ta hem dem, ville bara hjälpa till.

Tack för den! Jag har engagerat mig i denna hund, försökt att hitta ett hem, och det gäller även två andra hundar jag vet om som ska omplaceras. Så himla lätt är det inre att hitta nya hem till hundar, men du är välkommen att pma om du vet om någon. Fick 58 delningar på ett inlägg när jag försökte på fb, men ingen intresserad!

Blir bara så trött, jag skrev tråden för att fråga, nu är det bara påhopp och att jag är löjlig?!

Vad jag inte förstår är varför du bara ser alternativet där du lämnar hundarna längre än vad som är okej, eller inget alls. Varför inte kolla efter en ny nattmatte? Det kan knappast vara så svårt. Att ha hund natt är inte alls lika krävande som att vara dagmatte.

Sen kan du sluta försöka få alla andra att få dåligt samvete genom att säga hur hemskt den där hunden har det, det kommer knappast ändra lagen.

Jag har ett helt fungerande liv med att ta med min hund till jobbet, att ha nattmatte de gånger jag behöver. Att hitta någon som fungerar, att lita på, i närheten är inte så lätt och jag skrev ENDAST en fråga om ett alternativ jag funderade på för att ta hem en ny individ.

Jag har redan lagt ner tanken på den andre hunden, så snälla lägg ner era kommentarer om lagar och annat. Jag vet lagarna, reglerna som gäller. Ibland finns det dock bättre och sämre lösningar, allt är inte svart och vitt.

Jag har ett helt fungerande liv med att ta med min hund till jobbet, att ha nattmatte de gånger jag behöver. Att hitta någon som fungerar, att lita på, i närheten är inte så lätt och jag skrev ENDAST en fråga om ett alternativ jag funderade på för att ta hem en ny individ.

Jag har redan lagt ner tanken på den andre hunden, så snälla lägg ner era kommentarer om lagar och annat. Jag vet lagarna, reglerna som gäller. Ibland finns det dock bättre och sämre lösningar, allt är inte svart och vitt.
Jag tycker du ska ta hunden om du vill ha den det är roligt med två hundar :) och nätterna löser sig efter vad som passar just dina hundar :)

Ja? Jag har inte sagt annat. :)

Du sa att om du skulle ta in en till hund kan din nuvarande nattmatte inte ta emot de, eftersom tre hundar blir för mycket. Då skulle en lösning vara att du hittar en ny nattmatte som kan ta båda. På så sätt löser du din situation. Men tråkigt att du lade ner tankarna på en till hund ändå.

Det första jag reagerar på är att du säger att din tik är osäker och gör utfall mot andra hundar vid möten

Min tik har alltid varit lugn vid hundmöten tidigare
Nu den senaste månade har hon blivit lite jobbig, hon skäller och ska fram och nosa om vi är i skogen
Min hane gör likadant skäller och vill fram
Det är jobbigt att ha två hundar som är störiga på promenader och mycket svårare att få och hålla kontakt med båda genom hela mötet

Om du tycker hundmöten är jobbiga med en jobbig hund. Då blir hundmöten 10 ggr jobbigare med 2 stökiga hundar

Jag tycker du ska ta hunden om du vill ha den det är roligt med två hundar :) och nätterna löser sig efter vad som passar just dina hundar :)

Tack för att du inte bara dömer och svarar :-). Men nej, det blir ingen mer hund även om jag hade velat. Hade vart kul, med tanke på att nästan all min vakna tid går åt till hunden, men det funkar inte nu med att ordna allt runt omkring med ny nattmatte osv.

Det första jag reagerar på är att du säger att din tik är osäker och gör utfall mot andra hundar vid möten

Min tik har alltid varit lugn vid hundmöten tidigare
Nu den senaste månade har hon blivit lite jobbig, hon skäller och ska fram och nosa om vi är i skogen
Min hane gör likadant skäller och vill fram
Det är jobbigt att ha två hundar som är störiga på promenader och mycket svårare att få och hålla kontakt med båda genom hela mötet

Om du tycker hundmöten är jobbiga med en jobbig hund. Då blir hundmöten 10 ggr jobbigare med 2 stökiga hundar

Den andre hunden är inte stökig/drar i kopplet/ inte fungerar eller problemhund på något sätt, men har det bara inte bra . Jag är ofta hundvakt, så att ha två hundar i koppel på promenader är inget problem för mig. Men nej, det blir ingen mer hund.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 759
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 009
Senast: Pilot
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V