Dum ide med en hund till, praktiskt?

Och hur är det då för alla dem som har 5,6 ,7 hundar? Kan man inte lämna dem en minut då? Jag känner min hund, hon skulle klara den ensamheten med både rastning och att vara själv de timmarna ( eftersom hon sover), min fråga var om det är ok och det är det tydligen inte.
Det är väl en viss skillnad på "en minut" och tolv timmar.

Jag tror säkert att det kan vara en god idé med två hundar så småningom :). Själv tycker jag att en hund är en för lite, två är precis lagom! Men rent praktiskt verkar det inte fungera för dig just nu. Mest akut är ju ensamtiden, det andra kan gå att lösa men kräver lite mer av dig. Allra enklast blir det om hund 1 är så pass välartad att du helt kan fokusera på hund 2 ett tag när du fått hem den. Det brukar gå smidigare då.
Självklart. Jag har massor av tid jag vill och lägger på hund. Men jag har ett jobb och därmed frågan om det är ok med ensamtid nattetid några gånger per månad.

Är jag överdramatisk för att jag frågar?? Att ta upp risker som att det börjar brinna, hur ofta händer det på en skala? Självklart känner jag ansvar, men att förutsätta att något händer varje gång? Jag sover djupt, jag missar nog mycket då också....

Nej, du är överdramatisk för att du helt plötsligt drar in en stackars hund som behöver din hjälp men den får du minsann inte hjälpa för styggingarna som svarat i tråden...

Jag skrev från-till, påpekade alltså själv att det var en extrem risk. Men "hur ofta händer det?" fattar jag inte, det räcker liksom med en gång. O_o

Jag är inte överdramatisk, jag skrev fakta. Men visst, alltid en risk att lämna två hundar ( hoppas alla som har mer än en hund vet detta och inte lämnar dem ensamma mer än en kort stund ;-) )... Visst räcker det med en gång, det är inte det handlar om alls. Jag ville ta hand om en trevlig hund som inte har det så bra, ville hjälpa och undrade om det skulle funka att göra såhär som jag tänkte. Men oj, så fel det blev!!!!

Mina tre har varit ensamma någon enstaka natt när det kört ihop sig med mitt och sambons schema så att vi båda jobbat natt. Inte ultimat på något sätt, oftast olyckor i hallen (två av dem är inte 100% rumsrena, hallen är tydligen utomhus...), men i övrigt verkar de inte må dåligt av det.
Planen för vår del för att lösa sådana nätter är hundgård, men jag tycker mig minnas att det inte är möjligt för dig. Isf skulle jag leta annan nattmatte.

Oc
Om man läser så har jag en granne/arbetskamrat som kan rasta dem ca 22-23 på kvällen, vilket då blir 8 timmar tills jag kommer hem...

Som den hemska människa jag nu är, så kan jag även säga att min hund är med mig på jobbet hälften av passen. Då får hon en snabb kisspaus vid 20.30 innan vi går in på jobb och sen en snabb kisspaus runt huset vid 06.30 ( 9 timmar), Bajsa får hon inte förrän än ca 07.30 när jag kommer hem och går hemma med henne igen. Stackars min hund!

Svarar båda i samma. Jag VET att lagen säger 6 timmar mellan rastning, men det gäller väl knappast natten? Hur många sover 6 timmar bara och rastar på natten? Jag rastar min hund vid ca 22-23 på kvällen och går sen ut på morgonen vid ca 08-09, det är ca 10 timmar mellan det. Det funkar utmärkt just nu, men min fråga gällde då att de är ensamma denna tid, inte hur de blir rastade ( för det är jag helt övertygande om att de klarar).

Går ni som svarat ut efter 6 timmar efter ni somnat på kvällen?
Lagen säger rastning var sjätte timme dsgtid
Inga påhopp för min del. Jag lämnar till nattmatte, men är kanske inte helt nöjd där heller. Skulle vilja ha min hemma ( eventuellt nu då med en ny hund som sällskap), med en granne som lovat rasta på kvällen. Men tydligen är det åt helvete för andra...
Jag hade varken lämnat en eller två hundar hemma så länge. Det handlar inte om att de inte kan hålla sig, utan om att de ska ha sällskap och tillsyn av en människa med betydligt kortare intervall. Även om en människa kommer och rastar dem så är de ju ensamma nästan 12 timmar det dygnet. INTE okej!

Sedan hade jag nog också sett till att lösa problemen du har med hund 1 innan jag skaffat hund 2. Risken är annars att hund 2 apar efter hund 1 och då står du plötsligt där med två jobbiga hundar...
Alltså det där sista argumentet är jag så trött på att höra . Hundar har olika personlighet och det är inte alls hugger i sten att hund två ska ta efter. Köp en lite mer introvert lugn valp som inte agerar utåt är mitt tips . Min äldsta hund har varit jobbig extremt jobbig i yngre år utåtagerande men ingen av mina två nästa hundar jag skaffat ihop med den äldsta har tagit efter. För dom har annan personlighet och är av betydligt enklare ras.

Stor skillnad på natt och dagtid eller? Hur många rastar hunden var 6:e timma nattetid, ingen som svarar på det? JAG rastar min hund minst var fjärde timme, men det gäller dagtid. Natt sover vi båda.

Om hon rastar vid 23 och en kvart, så är det 8 timmar tills jag kommer hem? Kan säga att jag sover fler timmar än så när jag är ledig ?!
Du känner dina hundar bäst. Vissa hundar hade mått dåligt av att vara ensamma en hel natt andra bryr sig inte ett dugg.
Mina skulle må sämre av att vara borta än att få sova hemma. Du verkar ju spendera sin mesta övriga tid med din hund :)

Jag kan säga att mina skulle inte ha några problem att vara ensamma på dagtid, men nattetid är en helt annan sak - så du kan inte räkna med att det ska gå bra och grannar blir inte glada för ylande hundar nattetid...

Håller me de flesta andra om att försöka hitta nån annan nattmatte. Jag skulle få dåligt samvete att lämna ensamma så många timmar. Känns inte riktigt okej men är nån enstaka natt i nödfall!

Stor skillnad på natt och dagtid eller? Hur många rastar hunden var 6:e timma nattetid, ingen som svarar på det? JAG rastar min hund minst var fjärde timme, men det gäller dagtid. Natt sover vi båda.
Fast igen, behöver hunden ut eller nåt annat på natten så är man ju hemma med den. Har vaknat ett flertal gånger när min förra hund behövde ut på natten. Dock sov ju han med 90% av övriga nätter men det hände att han behövde ut och då var jag ju där.

Och det är faktiskt skillnad på natt och dagtid, precis som det är för oss männiksor, oftast behöver man ju inte gå på toa fören man börjar röra på sig och majoriteten rör ju på sig mera på dagtid än på nattetid. Och det handlar ju inte om att gå ut heller bara, en hund ska inte vara ensam så lång tid helt enkelt oavsett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 759
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 008
Senast: Pilot
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar