Dum ide med en hund till, praktiskt?

Om jag tolkar de andra i tråden rätt menar de inte att problemet är att hundarna inte kommer rastas under natten, utan problemet är att hundarna skulle vara utan tillsyn under ett stort antal timmar, ifall något händer.
Finns det ingen möjlighet att hitta en annan/en till nattmatte? :)

Och nej, jag rastar inte mina hundar nattetid förutom om något händer. Som tillexempel inatt när vi blev väckta kl. 01 av en väldigt stressad vovve som mådde väldigt dåligt.

Blir mitt sista inlägg. Min tanke var att ta över en hund som har det illa ( missbruk). En hund som funkar med min, som jag kunde gett ett liv med aktivitet och livslångt hem med aktivitet och sällskap av min hund. Men jag lägger ner, hunden får va kvar hos sin missbrukande ägare, få stryk för att den gör inne när han inte vill gå ut med den och får gå ut när ägaren behagar...

Tack för era svar där regler är bättre än vad vi kan göra för andra, för olika fall inom detta........

@makarontanten, om du läser inläggen ordentligt så är det antalet timmar ensamma som är centralt, inte rastningen i sig. Det är väldigt många timmar som dina hundar ska tillbringa ensamma, utan sin människoflock. Två hundar kan börja bråka av okänd anledning, och då dröjer det länge innan du kommer hem och kan åka till veterinären med ev skador. Så nej, jag tycker inte det är en hållbar långsiktig lösning att hundarna är ensamma hela nätter på regelbunden basis.

Varför kan du inte lämna båda hundarna till nattmatte? Det är ju en toppenbra lösning.

Sen tror jag du tjänar på att lugna ner dig lite och inte bli så oerhört defensiv, utan istället försöka läsa vad folk skriver. Ingen har varit otrevlig mot dig eller sågat dig jäms med fotknölarna, så det är ganska onödigt med det här höga tonläget.

Vilken lag reglerar rastning nattetid?

Den enda jag känner till är denna förekriften som gäller dagtid:
Allmänna råd 2 kap. 12 § Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
Om hunden säger till dig går du väl ut med den även om det är natt?
Det handlar ju om att hunden ska ha möjlighet att göra sina behov. Oavsett säger lagen 6 tim. Natt eller inte.

Blir mitt sista inlägg. Min tanke var att ta över en hund som har det illa ( missbruk). En hund som funkar med min, som jag kunde gett ett liv med aktivitet och livslångt hem med aktivitet och sällskap av min hund. Men jag lägger ner, hunden får va kvar hos sin missbrukande ägare, få stryk för att den gör inne när han inte vill gå ut med den och får gå ut när ägaren behagar...

Tack för era svar där regler är bättre än vad vi kan göra för andra, för olika fall inom detta........

Vad löjlig du är. Skaffa en nattmatte som andra gör som måste jobba. Är väl inget med det, är ju så det är att ha djur, dom går inte att lämna hur som helst och kräver vissa grejer. Det finns en anledning till att hundar behöver tillsynen oftare och att dom inte ska lämnas ensamma så lång tid.

Om nu hunden har det så illa och du inte kan ta den får du väl försöka hjälpa den på andra sätt. Vet du om att hunden blir misshandlad osv så får du ju anmäla ägaren och ta det vidare därifrån.

Skulle ju så gärna vilja ha en hund till, men vet inte om det fungerar i det praktiska. Idag har jag en schnauzertik på 3 år. Vi har kämpat med lite småproblem, men inget som tar över vardagen, utan mer att det har vart småproblem som lite utfall på promenader mot andra hundar ( inget allvarligt, bara jobbigt just då), även med att hon vart lite stressad vid nytt folk, vilket vi också kommit en bra bit på vägen att hantera.

Men iallafall, jag är så sugen på att ha två hundar. För mig personligen ser jag inga problem, jag är aktiv, gillar att aktivera, att gå promenader och har tiden till två, men så kommer då jobbet som ett hinder. Jag jobbar på två ställen, 7 nätter på ett gruppboende, 7 nätter på ett annat boende, och detta på en 5-veckorsperiod, och detta med psykiskt funktionshindrade. På ena stället tar jag med min hund, i de andra 7 fallen är hon hos nattmatte.

Jag kan inte kräva av varken nattmatten eller mitt jobb att jag ska få ta med två hundar istället för det jag har idag.

Men funderar lite extra. I vanliga fall går jag ut med min hund runt 18-19 på kvällen , då gör hon sina behov och är mer eller mindre färdig för natten. Hon får sedan bara en kiss på gården utanför, innan vi går och lägger oss runt 22-23 ( ledig tid). Går upp när vi vaknar, runt 08.00 och då är det morgonrunda ut.

Alltså min hund får en kisspaus vid ca 22-23-tiden, sen sover hon hela natten till ca 08. Skulle det vara helt katastrofalt att ha två hundar som blir rastade/får kissepaus av grannen vid ca 22 ( jag går då promenad vid 18-19 innan dess och åker till jobbet vid 20.00) och sen bli ensam lämnade tills jag kommer hem ca 07.15. Är det helt fel, eller vad tänker ni om det?

Idag är ju min hund aldrig lämnad ensam på detta vis, men skulle vara så kul att kunna ha en till hund, som både sällskap till min nuvarande och för att jag vill ha en till. Men det måste ju funka i pratiken också och detta är bara tankar och frågor :-)

Har du kollat med jobbet och nattmatten hur de ställer sig till två hundar?
Det är det första jag skulle göra. För min del började det med en hund på jobbet och nu har jag tre, varav en "pain in the ass". Jag tror dock att fler inte vore välkommet.

Om det inte går att plocka med sig en till hund så skulle jag inte ha några större problem att lämna dem hemma med kvällsrastning, om det gandlar om 5 nätter i månaden. Det har nog hänt att jag varit ute och partajat i 10 timmar några gånger i månaden, på den tiden jag var ute och partajade. Då hade jag bara en hund och han sov så sött tills jag kom hem. Är det fler nätter än så däremot, skulle jag inte rekommendera det.

När det gäller olater hos befintlig hund, så kan de överföras, men de kan också passera obemärkt förbi. Min unghund tar inte efter corgin och det är väl tur för den lilla hunden har mycket knas för sig. Med en annan typ av hund hade det dock resulterat i två knasbollar.

Lagen säger rastning var sjätte timme dsgtid

Alltså det där sista argumentet är jag så trött på att höra . Hundar har olika personlighet och det är inte alls hugger i sten att hund två ska ta efter. Köp en lite mer introvert lugn valp som inte agerar utåt är mitt tips . Min äldsta hund har varit jobbig extremt jobbig i yngre år utåtagerande men ingen av mina två nästa hundar jag skaffat ihop med den äldsta har tagit efter. För dom har annan personlighet och är av betydligt enklare ras.

Men snälla människa har jag skrivit att det ÄR skrivet i sten? Jag har upplevt båda, ena fallet tog ena hunden efter den andra, i andra fallet gjorde den inte det. Att ha två hundar med problem samtidigt är JÄTTEJOBBIGT och det blir betydligt svårare att få bukt med än om det bara är en som är stökig.

Ok, då vet jag vad ni tycker... Min egna hund klarar alldeles utmärkt att vara ensam flera timmar ( 4-5 timmar dagtid, de få gånger det behövs). Hon är sällan lämnad ensam, kanske i snitt 1-3 timmar i veckan. Jag fick erbjudande om att ta hand om en hund som blir lämnad ensam ca 10 timmar per dag, inte fick mer än kvartersrundor 2 gånger per dag och som med hela sitt hjärta söker sällskap, motion och värme i ett nytt hem, men då är det uteslutet att hjälpa, trots att jag är ledig de mesta dagarna och bara ibland behöver lämna hundarna själv nattetid ca 5 gånger i månaden för att kunna hjälpa till.

Undrar ändå, är ni alla ute och rastar på natten med 6 timmars mellanrum? Har aldrig hört det innan att det behövs?!
Det är ju inte ett KRAV att hunden ska rastas nattetid. Det handlar ju om att hunden har en möjlighet att säga till om den behöver gå ut nattetid och göra sina behov. Då måste någon finnas där. Det har väl vi alla hundägare behövt göra ibland...gått ut på natten. De flesta hundar sover om natten när husfolket sover och behöver då inte gå ut som under dagen. Se till dig själv. Du kan ju sova 7-8 timmar utan att gå på toa, men på dagen går du väl oftare än så?

Här jobbas också natt. Sambon är nattjobbare. Utan mig skulle han inte kunna ha hund. Först ligga ensamma under natten utan rastning. Och sen utan rastning de 7 timmarna han skulle behöva sova på dagen.

Men andas. Vad är du så aggressiv och anklagande för, folk svarar inte som de gör för att attackera dig!

Det låter jättetråkigt att den hunden har det som du beskriver, förmodligen skulle den få det bättre hos dig då. Det betyder ändå inte att det är en lämplig lösning att lämna hundarna ensamma hemma på nätterna. Bättre än ett misshandlande missbrukarhem, absolut! Men nog siktar vi väl alla högre än så?

Varför inte fundera på en bättre lösning, istället för att det ska vara precis som du tydligen bestämt dig för redan innan du startade tråden?

Fast nattetid ser jag det som mindre viktigt. Ganska många av mina vänners hundar är inte välkomna i sovrummet utan sover ensamma i hundrum/på nedervåningen/i hundhus.
Mina hundar får inte heller sova i sovrummet men jag hör ju om något händer. Tror inte att alla hundar fixar att sova i hundhus heller. Har haft en som gärna var själv, resterande håller sig alltid nära. Tror att majoriteten av alla sällskapshundar är mer beroende av sina förare än vad riktigt nervstarka hundar är.

Men skärp dig människa! Nu reagerar du som en treåring.

TS. Tycker du ska ta och ringa Länsstyrelsen med dina frågor och få ett glasklart svar ifrån dom om din önskade hundhållning är ok. Ingen kan ge bättre svar än dom.
Om de inte tycker att ditt upplägg skulle funka så du kan ta hand om denna hunden, så tycker jag du ska anmäla den ägaren så hunden kan omplaceras. Då har du iaf gjort någonting för hunden :)
Att strunta i en hund i missär bara för att man själv inte kan få den låter grymt.

Ta och kika upp lagen, som någon skrev, om du är sugen. Jag har faktiskt ingen aning om vad som gäller nattetid.

Mina hundar är ju hemma med sambon när han jobbar natt, men jag tror faktiskt att de hade sovit som grisar om något hände och de blev tvungna att vara ensamma någon natt, det hade nog fungerat bättre än många timmar dagtid när de är vana att komma ut, vara aktiva etc.

Visst kan det hända något, och det optimala är såklart att man inte behöver lämna dem ensamma länge alls egentligen. Men det kan ju vara ett alternativ tills man hittat en annan lösning t ex. Det kan börja brinna dagtid också, såklart.

Om hunden säger till dig går du väl ut med den även om det är natt?
Det handlar ju om att hunden ska ha möjlighet att göra sina behov. Oavsett säger lagen 6 tim. Natt eller inte.

Du får gärna referera var den lagen finns. Det jag citerade är den enda föreskriften jag känner till och det gäller tydligt endast dagtid.

Sen kan man så klart diskutera vad som känns bäst för en själv men det är en helt annan sak än vad som regleras i lagen. Jag jobbar inte natt så för mig är det aldrig aktuellt och om någon väljer att väcka mig när jag sover får den gå ut efter 3 försök.

Du måste förstå att vi inte är lagen. Vi har inte hittat på reglerna. Kasta inte skit på oss, vi talar bara om vad den säger. Om du sen väljer en hundhållning som i något avseende bryter mot någon punkt så kan du själv åka dit på den. Är det värt det? Det blir en liten böter och en anmärkning i ett register som är offentlig handling som finns där för alltid, fritt för vem som helst att ta del av. Hunden får garanterat ett mycket bättre liv hos dig. Men ändå ett liv inom det lagen har som minimumkrav när det gäller tillsyn.
Det finns ju många fler sätt att rädda denna hund eller hur?

Du får gärna referera var den lagen finns. Det jag citerade är den enda föreskriften jag känner till och det gäller tydligt endast dagtid.

Sen kan man så klart diskutera vad som känns bäst för en själv men det är en helt annan sak än vad som regleras i lagen. Jag jobbar inte natt så för mig är det aldrig aktuellt och om någon väljer att väcka mig när jag sover får den gå ut efter 3 försök.
Satt faktiskt med länsstyrelsen för 2 veckor sedan på ett uppfödarmöte och detta var en av de frågor som diskuterades då. Dvs tillsynsfrågor.
En hund får inte lämnas utan tillsyn längre än 6 tim. De talade förvisso om att det är skitsvårt att komma åt de som fuskar för de har inte tid att sitta och spana utanför folks hem i över 6 timmar för att sätta dit dom men jo, det är inte ok att lämna hundar ensamma någon tid på dygnet mer än max 6 timmar.
Inom ordet tillsyn ryms en rad saker som kan hända. Som att hunden behöver gå ut, blir sjuk och behöver vård och bla, bla,bla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 759
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 008
Senast: Pilot
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar