Dum häst?????????

Status
Stängd för vidare inlägg.

X_tremless

Trådstartare
Vet inte vad jag ska göra längre…
Har en ridskolehäst som jag har ridit på i 10 månader. (stark kille, 13 år, 600 kg/170 cm) Vi rider lektion 2 ggr/vecka (1 hopp & 1 dressyr) + rider ut i skogen 1 dag/vecka.
Ifrån början gick det hyffsat. Men har nu kommit till ett stadium där jag börjar komma åt honom och han protesterar och inget funkar längre.

Går inte att fatta galopp!! Han tvärnitar och reser sig, har varit nära att slå över några gånger. Han kan hålla på så i skritt också, så fort jag lägger press. I trav bara när han har jobbat jättebra och är trött och måste testa om jag är ”kvar”. En gång red jag själv i ridhuset, då gjorde han ALLT jag bad om:love: . En annan gång så stog vi och ”bråkade”/snurrade runt/försökte fatta galopp i 50 min.

Ifrån början trodde jag såklart att han hade ont eller nåt, men han kan galoppera jättesnällt när vi ska hoppa & rida i skogen, men INTE när vi ska rida dressyr. Om min tränare kommer med longerpisk så uppför han sig jättefint så länge hon är i närheten.
Har hållit på så här i säkert 8 veckor nu… börjar bli lite jobbigt.
Dessutom så lossnar stigläderna från sadeln när han stegrar (fast jag fällt upp ”säkerhetsgrejen”). Blir lite läskigt när man sitter på en stegrande häst utan stigläder. Jag har trillat av 2 gånger baklänges och 2 gånger halkat ur sadeln men landat på länden och lyckas kravla tillbaka. :p
Och nu i helgen så slängde han av mig 3 gånger i skogen på 20 min.

Han får inte gå några andra lektioner än med mig, pluss att han blir riden på dagarna av duktig ryttare. Då är han ensam i ridhuset och oftast ”jättesnäll”.

Jag gillar hästen och vi passar väldigt bra ihop. Jävligt envisa båda två, men jag vet inte hur länge jag orkar…

Kan väl tillägga att vi den senaste tiden kör med graman för att skapa lite kontroll.
Jag har flygit av ca 14 gånger på 10 månader! Är detta normalt????

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Dum häst?????????

Måste säga att jag inte känner mig helt 100 på det där med longerpisk och graman... Tvekar på att det kommer åt grundproblemet. Gå till botten med det. Gör annat än att bara rida, gör ledarskapsövningar.

Du säger att han inte bråkar med dig i skogen utan bara i ridhuset. Ställer du samma krav på form i skogen? Kan det vara där skon klämmer? Hur reagerar han i övrigt, vid sadling, lyfta hovar etc?
 
Sv: Dum häst?????????

låter som att killen är hjärtligt trött på att vara ridskolehäst...sånt här ser man ju ganska ofta eller iallafall liknande beteenden bland ridskolehästar...jag tror att han behöver ett miljöombyte...att stå brevid med en longeringspisk är ju ingen rolig förutsättning till ett "lyckat" ridpass eller hur?? jag skulle aldrig orka rida en häst på såna villkor..hoppas att det löser sig för killen:bump:
 
Sv: Dum häst?????????

Gjorde han så här även innan ni började med graman? En del kan ju känna sig låsta av den och få panik, särskilt om ryttaren också blir nervör och håller ännu mer. Han kanske behöver få ta fram huvudet lite i fattningen?

Ingen lösning, jag vet, men en tanke...
 
Sv: Dum häst?????????

Har ingen möjlighet att jobba han från marken, då det är en ridskolehäst och jag får endast RIDA på han.

Hade han varit min hade jag definitivt gjort detta ifrån början!! Men denna ridskola är väldigt skeptist till såna metoder som inte ingår i "vad man alltid ha gjort".

I skogen ställer jag inga krav på form eller så. (visst har testat några gånger). Och det är stort set bara i galopp.

I stallet är han hur snäll som helst! ALDRIG sur, inte ens när man sadlar.
men det är en liten grej med ena bakhoven, han lyfter den jättehögt, det ser ut som han verkligen hotar att sparka! har fått det förklarat att det är något nervfel eller nåt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dum häst?????????

Han VET egentligen inte om att harn är ridskolehäst.
han har väl stått där i 8 år, men går inte så mycket lektioner.

senaste året så har han stått 1-3 ggr/vecka, därför att han inte är nogån pupolär ridskolehäst (me nvanligtvis snäll!)

Så tror verkligen inte att det är just RIDSKOLAN han protesterar mot.
 
Sv: Dum häst?????????

det började med att vi skulle hoppa på volt. 40 cm hinder, runt runt, med kort galopp. Han sa tvär NEJ, och stannade och reste sig och slog vilt med frambenen.
sen kunde han gå lektioner med andra ryttare och vara hur snäll som helst.

Men efter en vecka så började han "dumma sig" även med andra.

Då tyckte min tränare att jag skulle börja använda graman för lyckas få lite kontroll över han. han kan inte resa sig lika högt då.
 
Sv: Dum häst?????????

Så tror verkligen inte att det är just RIDSKOLAN han protesterar mot.

NU menar jag inget elakt, men varför tro du han gör så, han visar ju ganska tydligt att han inte trivs med situationen.... och väldigt tydligt att han protestera mot er ryttare, så långt kan man ju tyvärr konstatera..:smirk:
 
Sv: Dum häst?????????

Jag tror att det är så enkelt så att han inte orkar använda galopp-rump-musklerna och jobba lite. Han är jävligt tjurig och envis. Därför är det oxå så vårt och veta vad som egentligen är fel :( .

Men ridskolechefen har sagt att han ska kollas upp nu. (NU, och inte för 8 veckor sen när det började:mad: )

Lördag: red i skogen, kasta av mig 3 ggr

Söndag: red i ridhus, ensam. Var supersnäll galoppöpna utan problem. :love: :love: :love:

Måndag: dressyr för tränare i grupp med 7. Protesterade mot allt. kunde knappt skritta på kort tygel.

han har inte gått normal ridskolegrupp på ca 3 veckor
 
Senast ändrad:
Sv: Dum häst?????????

han vilkor på att vara ridskolehäst är att gå lektioner max 3 dagar/vecka. Då max 2 pass.

vila 1-3 dagar i veckan. beroende på om dom VILL HA honom eller inte.
 
Sv: Dum häst?????????

Har ingen möjlighet att jobba han från marken, då det är en ridskolehäst och jag får endast RIDA på han.

Hade han varit min hade jag definitivt gjort detta ifrån början!! Men denna ridskola är väldigt skeptist till såna metoder som inte ingår i "vad man alltid ha gjort".
om du nu får rida honom i skogen...passa på att gör ledarskap där när ingen ser?! fast jag tror att han är deprimerad:/ att han inte trivs som ridskolehäst o då hjälper ingen graman i världen... hoppas det löser sig för honom...
 
Sv: Dum häst?????????

Han är jävligt tjurig och envis

Men det bero ju på ngt, en glad och possetiv häst som känner sig trygg och trivs, bete sig inte på detta sätt, Det kan ju vara så att ni går för fort fram kanske behöver baka ngt steg, önska jag kunde hjälpa dig:smirk: men att använda graman hjälper kanske för stunden men ta inte tag i själva problemet....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dum häst?????????

De gånger jag sett problem med galoppfattning som du beskriver har det varit på grund av att ryttaren inte släppt fram hästen så mycket som den behöver. Vad händer om du gör en galoppfattning utan kontakt med munnen och låter honom gå lite friare ett par språng?
 
Sv: Dum häst?????????

Det är inget avancerat vi h¨åller på med.

Rider runt lite och försöker få hästen att lyssna och gå i en hyffsat stadig form.

öppna och sluta i trav är aldrig problem, då jobbar han jättesnällt.
Men tvärnitar när vi ska galoppera.
 
Sv: Dum häst?????????

om jag inte RIDER utan bara åker runt, så kan han ibland galoppera utan protest. Men jag vill ju kunna få honom att JOBBA! han har väldigt stor och flack galopp och vill gärna springa för fort.

om jag tar i han sen så tvärnitar han.
 
Sv: Dum häst?????????

Hur menar du med ledarskap i skogen?

tro inte han är less på ridskolan. Han har varit som min egen häst i en månad!! Vi är bara 2 st som rider på han nuför tiden.
han har aldrig gått mycket lektioner. max 5 i veckan när han är "normal". och han går i hagen varje dag med kompisar.
 
Sv: Dum häst?????????

Han VET egentligen inte om att harn är ridskolehäst.
han har väl stått där i 8 år, men går inte så mycket lektioner.

senaste året så har han stått 1-3 ggr/vecka, därför att han inte är nogån pupolär ridskolehäst (me nvanligtvis snäll!)

Så tror verkligen inte att det är just RIDSKOLAN han protesterar mot.

För mig låter det som hästen "skriker" ett budskap till er , men ingen lyssnar.
 
Sv: Dum häst?????????

För mig låter det som hästen "skriker" ett budskap till er , men ingen lyssnar.

Tänkte precis säga det. Bara för att han inte går med på lektionerna betyder det inte att han trivs eller mår bra. Han kanske skulle vilja gå ut i skogen mer? Kollas upp grundligt (inte bara att sadeln passar utan tänder, rygg m.m.)? ja, allt man kan komma på (både fysiskt o psykiskt).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp