Dum häst?????????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dum häst?????????

Jag vet att han skriker. men jag vet bara inte vad han vill.

varför är han snäll och smarbetsvillig ibland och annars protesterar mot stort sett allt??

hur ska man tolka dessa beteender? :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Dum häst?????????

tänder är kollade för en månad sen.
sadel kollad för 2 månader sen.

(utbildat folk gå igenom samtliga hästar regelbundet och kollar sadel och mun)

han visar INGA tecken på att ha ont någonstans. Är supersnäll i stallet. vem som helst kan hantera honom där.

han går i skogen en gång i veckan, vilket är lite det vet jag, men det är svårt att rida ut med ridskolegrupperna på vintern. Dom protesterar! och dom betalar ju för att rida lektion.

men efter helgen så har jag blivit förbjuden att rida i skogen. Ridlärarna tycker han börjar bli farlig...
 
Sv: Dum häst?????????

Ha ha känner igen det där med tvärnit, han tycker det är jobbigt...Det är så unghästarna gör när de protesterar, jag vet han var ingen unghäst, men ändå samma beteende, då skulle jag göra ett breik och bara ut och latjsa i skogen (jobba från marken) som någon sa här, så att man får tillbaka det possetiva i hästen igen;)
 
Sv: Dum häst?????????

bara ett problem... har blivit förbjuden att rida i skogen eftersom han slänger av mig :D


ååååååhhhhh less på hästen!!! hur mycket ligger slaktpriset på??:angel: :angel: :angel: :idea: :devil:
 
Sv: Dum häst?????????

Jag lovar, det finns dem som skulle kunna få honom annorlunda, det finns hopp även för honom,det finns det för alla:D bara rätt person/köpare dyker upp;)
 
Sv: Dum häst?????????

han har stått där i 8 år. men absolut inte "utarbetad"

det är bara jag och en annan tjej (jobbar där) som rider på han nu. Han går inga vanliga ridlektioner, han kan ju inte uppföra sig! :(

Jag har ju haft han i nästan 1 år och det är meningen att jag ska fortsätta... vet bara inte vad hästen har för planer...
 
Sv: Dum häst?????????

:angel: han kanske har borelia/ elishias, hästen kan bli helt ombytt:(
 
Sv: Dum häst?????????

Ingen köper en häst med kronisk Bronkit :smirk:

är symtomfri, men får anfall ibland. en teori är just nu att börja medicinera han å se om det hjälper.

Dessutom har han allvarliga problem med att ha andra hästar runt omkring sig i ridhuset. (funkar bra själv):crazy:
 
Sv: Dum häst?????????

Jag tror att han har ont!!!!
Något är fel. Det kan vara att han är spänd eller liknande!
Få ut en massör tillexempel det ger jätte mycket eftersom du säger att det är under galoppen som han bråkar som mest.
Skicka ett privat mejl så ska jag förklara...
Hade typ samma problem förut att min häst höll på så!
 
Sv: Dum häst?????????

han gick omkull med förra ryttaren för ca 2 år sedan. Han blev ordentligt kollad då, inget fel. Men mycket kan hända under den tiden...
 
Sv: Dum häst?????????

:crazy: låter jobbigt, jag hoppas iallafall att ni hittar en lösning tillslut..

Lycka till;)
 
Sv: Dum häst?????????

För mig låter det som hästen "skriker" ett budskap till er , men ingen lyssnar.
:bow: :bow:

Nåt är ju fel med hästen.
Även om han inte går lektioner så kan han ju vara trött på allt spring i stallet.

Han kanske skulle behöva komma därifrån och ha bara en ägare, som bara hade honom? En och samma människa som skötte och red hela tiden.

Men att han krånglar i bara galloppen låter ju som att nåt är fel även fysikst
 
Sv: Dum häst?????????

Han upplever inte ens "spring i stallet", han står i ute-box, i lugn och ro.
Och jag tar hand om honom dom flesta dagar.

Han lever som vilken privathäst som helst, förutom att han några få lektioner/vecka. offta med samma personer.
 
Senast ändrad:
Sv: Dum häst?????????

vet en häst som gör så..fast stegrar gör han inte..däremot så stannar han upp o kastar väldigt med huvet osv. så de känns som om han e påväg upp, men de är han inte..

han gör så när man kortar och kräver mer samling, när han börjar tycka de är jobbigt så gör han så..men blir man arg på honom och bara är bestämd o bara rider på så lägger han av..men han testar alla nya så och tar över väldigt lätt.

sen när man visat att han inte kommer undan så går han underbart bra, kan korta och länga utan problem, gör lite protester ibland när de blir för jobbigt..men de är sällan.
 
Sv: Dum häst?????????

okey. Det finna alltså tjuriga hästar, alla har inte ont!!?? :D ;)

men vad gör man :confused:
lägger jag press så försöker han slänga av mig!!:crazy:
 
Sv: Dum häst?????????

Är det bara dej han kastar av så ofta? Öva från marken, ledarskap osv..vad gör han då? Menar du att hästen är dum? eller dum mot dig? Låter inge kul iaf..och kanske en paus är det han behöver? :) Eller kanske nya utmaningar? man får helt enkelt prova sig fram.

Lycka till och berätta hur det går för er.
 
Sv: Dum häst?????????

TS: du har fått många och väldigt bra råd fast det känns som att du inte riktigt tar till dig dom...

jo en häst kan tröttna på att vara ridskolehäst precis lika mycket som en hopphäst kan tröttna på att hoppa..det är faktiskt jättevanligt att en ridskolehäst tröttnar på att det klättrar ungar upp och ner på den..visst nu säger du att det bara är du och en annan tjej som kan/vågar rida honom men så har det ju tydligen inte alltids varit utan detta är ju sen bara några veckor..

har sett flera stycken fd ridskolehästar som kommit till en ryttare som först låtit hästen vara HÄST..gå hela dagarna och skrota i hagen ...lugna skogspromenader osv och helt plötsligt så är detta världens mest harmoniska häst som gör allt för sin ryttare..

denna kille har ju ändå gått i 8 år som ridskolehäst så jag tror visst att han har hunnit tröttna och tydligen med råge också...
det är ju bra att ridskoleläraren har bestämmt sig för att reagera och jag hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga och faktiskt försöker hitta ett bra hem till kille för även om du inte tror det så behöver faktiskt ridskolehästarna bytas ut mellan varven...
för att stå och hota hästen med pisk och kalla honom dum ..det kallar jag ren okunskap istället...
 
Sv: Dum häst?????????

TS: du har fått många och väldigt bra råd fast det känns som att du inte riktigt tar till dig dom...

jo en häst kan tröttna på att vara ridskolehäst precis lika mycket som en hopphäst kan tröttna på att hoppa..det är faktiskt jättevanligt att en ridskolehäst tröttnar på att det klättrar ungar upp och ner på den..visst nu säger du att det bara är du och en annan tjej som kan/vågar rida honom men så har det ju tydligen inte alltids varit utan detta är ju sen bara några veckor..

har sett flera stycken fd ridskolehästar som kommit till en ryttare som först låtit hästen vara HÄST..gå hela dagarna och skrota i hagen ...lugna skogspromenader osv och helt plötsligt så är detta världens mest harmoniska häst som gör allt för sin ryttare..

denna kille har ju ändå gått i 8 år som ridskolehäst så jag tror visst att han har hunnit tröttna och tydligen med råge också...
det är ju bra att ridskoleläraren har bestämmt sig för att reagera och jag hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga och faktiskt försöker hitta ett bra hem till kille för även om du inte tror det så behöver faktiskt ridskolehästarna bytas ut mellan varven...
för att stå och hota hästen med pisk och kalla honom dum ..det kallar jag ren okunskap istället...


Håller helt med dig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp