Dum häst?????????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dum häst?????????

TS: du har fått många och väldigt bra råd fast det känns som att du inte riktigt tar till dig dom...

jo en häst kan tröttna på att vara ridskolehäst precis lika mycket som en hopphäst kan tröttna på att hoppa..det är faktiskt jättevanligt att en ridskolehäst tröttnar på att det klättrar ungar upp och ner på den..visst nu säger du att det bara är du och en annan tjej som kan/vågar rida honom men så har det ju tydligen inte alltids varit utan detta är ju sen bara några veckor..

har sett flera stycken fd ridskolehästar som kommit till en ryttare som först låtit hästen vara HÄST..gå hela dagarna och skrota i hagen ...lugna skogspromenader osv och helt plötsligt så är detta världens mest harmoniska häst som gör allt för sin ryttare..

denna kille har ju ändå gått i 8 år som ridskolehäst så jag tror visst att han har hunnit tröttna och tydligen med råge också...
det är ju bra att ridskoleläraren har bestämmt sig för att reagera och jag hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga och faktiskt försöker hitta ett bra hem till kille för även om du inte tror det så behöver faktiskt ridskolehästarna bytas ut mellan varven...
för att stå och hota hästen med pisk och kalla honom dum ..det kallar jag ren okunskap istället...


Det senaste 5 åren har han gått MAX 5 lektioner/vecka. vet ej hur det var innan. Och kommit ut i skogen stort sett varje helg. Dom senaste veckorna är det stort sett bara jag som ridit på han.
Som jag redan nämnt oxå så blir han extremt svårsåld då han har kronisk bronkit.

och, jag... min tränare går efter han med långpisk ibland. När han "tjurar" i hop helt och bara reser sig och backar. Då kommer vi ingenstans och jag känner att jag inte kan hantera honom i den situationen. Men då blir han helt plötsligt jättesnäll.

Och rubriken "Dum häst???" var helt enkelt för att få folk att lägga märke till den. Jag har inte trro nte jag har skrivit dum häst i nåt inl'ägg.
 
Sv: Dum häst?????????

Är det bara dej han kastar av så ofta? Öva från marken, ledarskap osv..vad gör han då? Menar du att hästen är dum? eller dum mot dig? Låter inge kul iaf..och kanske en paus är det han behöver? :) Eller kanske nya utmaningar? man får helt enkelt prova sig fram.

Lycka till och berätta hur det går för er.

Han kastade av mig iskogen, var snäll från början och sen bara explodera. Det är bara jag som har ridit han i skogen senaste tiden, och han har alltid varit snä'll där innan.

Annas så reser han sig bara... har flygit av baklänges 2 gånger, när jag inte varit tillräckligt snabb att kasta mig runt halsen. Det är riktigt högt han stegrar!!

Han har absolut inte gjort nåt dumt mot MIG (egentligen). Men han blir skitsur när man lägger press:(

Hoppade idag! Då ville han gärna galoppera, tom sakta :d . Men han hann ändå stegra 2-3 gånger.
 
Sv: Dum häst?????????

Vad gör du i skogen när du rider? Skritt på långa tyglar bland mossa och granar eller är det skogsväg i perfekt form och takt? Definitionen av skogsridningen är väldigt olika. För mig är det noll krav och ös som gäller, helst ska man vara täckt av lera när man kommer tillbaka =)

Angående galoppfattningar, eftersom han protesterar när de blir för svåra... gör dem inte svåra då! Det blir lättare för alla parter om du lägger ner ribban samtidigt som du ger hästen självförtroende att tycka det är KUL att arbeta. Det är mitt intryck av vad du skriver.
 
Sv: Dum häst?????????

Ingen frisk, välmående häst beter sig så där. Något är fel, jag kan omöjligen tänka mig att hästen bara är "dum". Snälla, du måste våga säga ifrån när din tränare går efter med långpisk. Att han blir "snäll" då beror ju såklart på att han är rädd för pisken...!! Detta ger ingen lycklig, snäll och respektfull häst, det ger en rädd, ilsken och frustrerad pålle.

Blir så ledsen :cry: kommer ihåg min förra ridskola jag red på när jag var yngre. Det var bara pisk och graman som gällde... Usch.. Så jag skäller inte på dig, jag skäller på ridskolan som använder sådana här oacceptabla metoder. Skäms på dom! :mad:
 
Sv: Dum häst?????????

Man får aldrig glömma att när något går fel i hanteringen med hästen så ska man ställa sig frågan: vad gör jag/vi för fel? Det är ju aldrig hästens fel utan något vi människor har utsatt den för som inte fungerar eller som inte hästen förstår. Vi måste vara tydliga i vårt språk, konsekventa och lära oss "hästens språk". Låter som om den här hästen blivit illa behandlad av någon ryttare och nu inte längre trivs. Hoppas du kan vinna hästens förtroende, det låter som om du verkligen bryr dig om honom! Köp hästen och ge honom ledigt på betet en hel sommar blandat med NH övningar från marken för en riktig instruktör. Ta sedan hjälp av instruktören när du ska börja rida honom. Be också veterinär gå igenom honom helt! Kramar o lycka till!!!!!!!!
 
Sv: Dum häst?????????

Det är inte så lätt att bara köpa hästen!!:D
1: inte råd, varken inköp eller underhåll (lever på studiebidrag och pappa!)
2: intresset är inte alltid på topp. Jag älskar hästar, och kommer alltid att göra det. Men är fullt nöjd med att rida 3 dagar/vecka.

Jo, jag gillar honom väldigt mycket!

efter betet i somras så var han helt underbar :love: . 1 månads vila gjorde att han tyckte det var kul att bli riden.
men några dagars vila ger tvärtemot = extra "tjurig".
 
Sv: Dum häst?????????

Vad gör du i skogen när du rider? Skritt på långa tyglar bland mossa och granar eller är det skogsväg i perfekt form och takt? Definitionen av skogsridningen är väldigt olika. För mig är det noll krav och ös som gäller, helst ska man vara täckt av lera när man kommer tillbaka =)

hihi!! skritt på långa tyglar och trav i fullfart och leka montétävling :D :D .och lite galopp såklart, (men det måste gå fort annars bryter han av till slängtrav.) vi brukar oftast hålla oss på stigar.

inget krav på form eller så. lite klappande tygel i bland. enda kravet är att han ska gå i den fart som jag tycker är lämpligt just då.
 
Senast ändrad:
Sv: Dum häst?????????

Jag tror att han helt enkelt är trött på att gå i manege/på bana. En häst är aldrig dum, beteenden utlöses av obehag, att det gör ont, rädsla, svaghet eller dyl.
Har en vän som hade en häst som betedde sig ungefär som du beskriver varenda gång hon red i manegen. Var dessutom tjurig i boxen och allmänt missnöjd, förutom när de red ut i skogen. Hon sålde hästen till en mamma och dotter på landet som i stort sett bara rider ute i skogen och har roligt och hästen stortrivs och är supernöjd!

Mitt råd är nog att bara "leka" en tid framöver. Inga krav, ha bara roligt med hästen. Rid ut i skogen och bara lattja. Sen kan du prova och gå tillbaka till banan för att se om hästen fått motivationen tillbaka.
Lycka till!
 
Sv: Dum häst?????????

Vad är det för ras?

Du har fått en massa förslag så jag ska inte lägga till så mycket. Jag fick plötsligt för mej att det är en sk ridtravare?

De får ju ofta problem förr eller senare i rygg/bakkärra om man ökar kraven.

Även de mest fina "dressyrexemplaren" som man ser på buke bla har ofta den där exteriören med bakbenen arbetande färlångt efter med stora påfrestningar på kors ländrygg bakknän som följd. Det syns ofta ganska tydligt även på de mest välridna.

För det här beteendet skulle kunna tyda på problem i just de regionerna. Nu kan den ju ha det ändå, utan att vara ridtravare, men just för dem är det typiskt med problem där.

Galoppfattningar innebär att sätta under ett av bakbenen och bära där. En bra galoppfattning innebär ju press på ytterbak.
 
Sv: Dum häst?????????

Dessutom har han allvarliga problem med att ha andra hästar runt omkring sig i ridhuset. (funkar bra själv):crazy:

Nu har jag bara läst halva tråden så kanske är mitt inlägg helt inaktuellt...

Men förrutom att det verkar ganska uppenbart att något inte stämmer så undrar jag vilken ridskola som har en sådan här häst på lektion????
En lektionshäst ska ju fungera bra i grupp, även om den mycket väl kan ha lite humör.
Det låter som att hästen borde bli privathäst och jobbas om helt från början.
Om inte annat så måste det vara trist för eleverna att ha en häst i gruppen som inte klarar av andra hästar och det måste bli en (missförstå inte mig nu) tråkig häst att rida när inget funkar.

En ridskola ska inte ha s.k. problemhästar på lektion, de hästarna ska komma till någon med tid och tålamod.
 
Sv: Dum häst?????????

svarar nu på alla + gör en liten fortsättning.

Han är ett halvblod e. Falleur - Hertigen.

Han har ju varit underbar i skogen hela tiden! tills för 2 veckor sedan då han Kastade av mig 3 gånger på 20 min. pluss att han sparkade den stackars hästen som gick framför (kastade sig runt) så vet. fick komma.
efter det så blev jag förbjuden att rida ut i skogen.

Han har aldrig varit specciellt bra ridskolehäst, snäll och så. men stor och springer fort med lååånga steg. och så sparkar han dom andra hästarna om dom kommer för nära.
Men sen han blev såhär "knäpp" (vet inte vad jag ska kalla det för, ursäkta ordvalet:( ) så har han inte gått några vanliga lektioner.


Han ska till veterinären och kollas upp den 7 dec, återkommer då!
Dessutom så.....
vi hopade i förrgår (onsdag) när jag skulle börja trava mot första hindret (40 cm) så reste han sig och "flög iväg" 2 ggr. jättepinsamt, men jag trillade faktist av!!
Så nu sitter jag här med bruten arm och kan inte rida på 2 månader!!
:smirk:
 
Sv: Dum häst?????????

svarar nu på alla + gör en liten fortsättning.



Han har ju varit underbar i skogen hela tiden! tills för 2 veckor sedan då han Kastade av mig 3 gånger på 20 min. pluss att han sparkade den stackars hästen som gick framför (kastade sig runt) så vet. fick komma.
efter det så blev jag förbjuden att rida ut i skogen.

Han har aldrig varit specciellt bra ridskolehäst, snäll och så. men stor och springer fort med lååånga steg. och så sparkar han dom andra hästarna om dom kommer för nära.
Men sen han blev såhär "knäpp" (vet inte vad jag ska kalla det för, ursäkta ordvalet:( ) så har han inte gått några vanliga lektioner.


Han ska till veterinären och kollas upp den 7 dec, återkommer då!
Dessutom så.....
vi hopade i förrgår (onsdag) när jag skulle börja trava mot första hindret (40 cm) så reste han sig och "flög iväg" 2 ggr. jättepinsamt, men jag trillade faktist av!!
Så nu sitter jag här med bruten arm och kan inte rida på 2 månader!!
:smirk:


ja jag är då INTE förvånad ..killen har ju gång på gång visat er att han inte trivs och mår bra vilket ni har ignorerat..av ren okunskap eller dumhet vet ju inte jag..du har fått så många bra råd av folk i denna tråden men som ni har struntat i..detta är INTE en lämplig ridskolehäst och visst pållen har kronisk bronkit för en kunnig person med rätt resurser så är det inget större problem...
jag hoppas verkligen att han får veterinärshjälp OCH ett nytt hem så stackarn slipper att fortsätta må dåligt
 
Sv: Dum häst?????????

Stackars dig! Du har i alla fall försökt, nu får du ta hand om dig och låta ridskolan ta hand om hästen. Hoppas att de hittar något fel när han kollas.
Vi hade en häst på ridskolan där jag red förut som betedde sig liknande, det gick dock inte riktigt så långt som för "din" häst. Den hästen hade kissing spines (mycket ont i ryggen) vilket gjorde att den inte kunde galoppera utan att det gjorde ont.
 
Sv: Dum häst?????????

ja jag är då INTE förvånad ..killen har ju gång på gång visat er att han inte trivs och mår bra vilket ni har ignorerat..av ren okunskap eller dumhet vet ju inte jag..du har fått så många bra råd av folk i denna tråden men som ni har struntat i..detta är INTE en lämplig ridskolehäst och visst pållen har kronisk bronkit för en kunnig person med rätt resurser så är det inget större problem...
jag hoppas verkligen att han får veterinärshjälp OCH ett nytt hem så stackarn slipper att fortsätta må dåligt

lite svårt för mig bara att förverkliga alla ideér, då det inte är min häst. Startade mest tråden för att höra om andra varit i liknande situationer, och hur dom löst det.

Det tog 7 veckor innan dom ens BESTÄLLDE tid, det är iaf inte mitt fel.

Men varför skulle han vara "snäll" när han blir tömkörd eller riden själv i ridhus & i skogen & hoppa men inte annars. Jag får det inte att gå ihop!!:confused:
 
Sv: Dum häst?????????

och, jag... min tränare går efter han med långpisk ibland. När han "tjurar" i hop helt och bara reser sig och backar. Då kommer vi ingenstans och jag känner att jag inte kan hantera honom i den situationen. Men då blir han helt plötsligt jättesnäll.

:eek: Longerpisk efter hästen?
vad rider du på för ridskola?
Inte undra på att hästen är surig om den behandlas så!

Att den sedan har bronkit ska vara en orsak till att sälja, och inte en orsak till att Inet sälja hästen.
Den låter itne att passa på ridskola, hur mycket du än tycker om den.
Det är inte er relation som ifrågasätts, utan faktumet att han får gå kvar på en ridskola om han inte trivs.

Era problem ska inte tränas bort från ryggen utan via er relation och genom att se över så hästen inte har ont.

Att hästen "tjurar och är dum" är inte för att den Vill det, utan för att den säger er något.
Oavsett om det är "Jag har ont" eller "Jag trivs inte" så är det er uppgift att se över problemet med hjärna och inte med pisk och hot.
 
Senast ändrad:
Sv: Dum häst?????????

Med sorg som jag drar upp denna gamla tråd igen.

Hästen var in och kollades av vet ca 3 gånger innan dom hittade en orsak till beteendet. Han har tumörer i halsen, i svalget. Och han kommer att avlivas snart. :cry: :cry:

Vi förstod att något MÅSTE vara fel, jag vet att en frisk häst inte beter sig sådär som han gjort. Men har ju under årens lopp oftast betett sig som en ponny. (=tjurig :p )

Jag gillar inte hur så många har antydd att jag skulle ha agerat fel mot hästen. Jag har bara funkat som "medryttare/fodervärd" med inte så mycket rätt att bestämma undersökning/betala. Men samtidigt så har han nästan varit som min egen under hösten. Han var ju ridskolehäst, men gick lektioner 2 gånger/vecka. resten var han min.

Såklart man tror att hästen är tjurig om den är snäll ena dagen, men dag 2 inte vill göra VISSA SAKER och dag 3 supersnäll att tömköra.

Gramanen var mest var att jag inte skulle bli allför nockad av hans nacke när han stegra, och lyckas böja huvudet åt sidan och försöka få ner hästen på marken.
Pisken som vi hade användes obslut inte att slå honom med. Utan viftades lite försiktigt med på håll, för att få honom på andra tankar = gå framåt (som vid longering)

Kommer att sakna denna häst väldigt mycket, vi hade ett roligt år tillsammans. hann tävla 1 m några gånger, han var överladdad och bockade av mig!:D han fick mig att sluta vara hopprädd, det var bara att hålla i sig.

Nu sista tiden han har kvar så går han bara och skrotar i hagen och leker med kompisar. Har fällt ett antal tårar om denna häst, och kommer att hinna med fler. Men jag vet ju att han får det bättre i Trappalanda...
 
Sv: Dum häst?????????

Han kanske inte trivs med "stojjet" som det oftast blir på ridskolor. Eller så e han uttråkad...hitta på nåt roligt med honom, rid gymkhana, hoppa terränghinder, testa nåt nytt.
 
Sv: Dum häst?????????

Med sorg som jag drar upp denna gamla tråd igen.

Hästen var in och kollades av vet ca 3 gånger innan dom hittade en orsak till beteendet. Han har tumörer i halsen, i svalget. Och han kommer att avlivas snart. :cry: :cry:

Vi förstod att något MÅSTE vara fel, jag vet att en frisk häst inte beter sig sådär som han gjort. Men har ju under årens lopp oftast betett sig som en ponny. (=tjurig :p )

Jag gillar inte hur så många har antydd att jag skulle ha agerat fel mot hästen. Jag har bara funkat som "medryttare/fodervärd" med inte så mycket rätt att bestämma undersökning/betala. Men samtidigt så har han nästan varit som min egen under hösten. Han var ju ridskolehäst, men gick lektioner 2 gånger/vecka. resten var han min.

Såklart man tror att hästen är tjurig om den är snäll ena dagen, men dag 2 inte vill göra VISSA SAKER och dag 3 supersnäll att tömköra.

Gramanen var mest var att jag inte skulle bli allför nockad av hans nacke när han stegra, och lyckas böja huvudet åt sidan och försöka få ner hästen på marken.
Pisken som vi hade användes obslut inte att slå honom med. Utan viftades lite försiktigt med på håll, för att få honom på andra tankar = gå framåt (som vid longering)

Kommer att sakna denna häst väldigt mycket, vi hade ett roligt år tillsammans. hann tävla 1 m några gånger, han var överladdad och bockade av mig!:D han fick mig att sluta vara hopprädd, det var bara att hålla i sig.

Nu sista tiden han har kvar så går han bara och skrotar i hagen och leker med kompisar. Har fällt ett antal tårar om denna häst, och kommer att hinna med fler. Men jag vet ju att han får det bättre i Trappalanda...

Herre gud va ont han måste ha haft när ni tryckte ihop halsen o svälget med en graman när han till på köpet hade en tumör där!

Jag mår illa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp