Dum häst!!

borderka

Trådstartare
Hej jag har en Tinker sto på snart 8 år som vill inte lysna på mig.Jag köpte henne för sa 2år sen och red oftast ut och hadde lite täräng träning,men nu blev hon helt plötsligt hel konstg.När vi red i ridhuset en gång var hon hel galen ville inte röra på sig hon backade hela tiden mot dörren ibland när hon började gå så hob försökte skäna iväg.Hon vägrar helt plötsigt att gå.Hem vill hon jätte gärna men inte ut i skogen.

Hon stannar efter 100 meter och vill vända hem eller stegra om jag tvingar henne att gå.Hon vill bara gå när någon går framför och ibland är min kompis rider med mig på min shettis så går hon men inte alltid.

Kan ni hjälpa mig snälla jag vet inte vad ska jag göra hjälp!?

pg_1511099071.jpg

Sv: Dum häst!!

1. kontrollera att hästen inte har ont
2. kontrollera utrustningen
3. ta ut tränare

Alla personer du kontaktar ska vara erkänt duktiga.

Hon har inte ont för att väterinären var hos oss 5januari och hon håller på med det i ca 1månad nu elle kanske längre.Utrustningen är rätt allt är som det ska vi har 4sadlar till henne och det spelar ingen roll vilken sadel eller träns är det jag brukar rida barabacka med grimman på men hon håller på ändå.

Som tidigare nämnt ovan. Ta hjäkp av duktig tränare/mycket hästvan person. Går inte att säga över internet var problemet ligger !! Och det går antagligen inte att lösa över en natt. Problemet kanske sitter hos dig. Tänk igenom vad DU ger för signaler, hur du sitter, hur du hanterar situationen osv .

En häst som inte anser att du är ledaren, som inte litar på dig kan göra sådär. Det är inte för att hästen är dum den gör som den gör, en häst vill känna sig trygg och säker naturligtvis och gör den inte det så försöker den fixa det själv, till exempel kan den vilja gå hem för att stallet är oftast en trygg plats.

Att vara lugn och bestämd gör underverk, men givetvist måste du också ge hästen rätt signaler så att den förstår dig. Tycker du ska ta hjälp av någon hästkunnig i din närhet. :)

En ordenlig genomgång kan inte göras hemma av en vetrinär. De ser i princip om hästen är halt eller inte och om den har några ytliga skador. Jag skulle göra en koll på klinik samt ta ut en equiterapeuth för att verkligen vara säker på att hon inte har ont. Sen när detta är kollat så skulle jag ta ut en tränare som sagt.

Jag vet att hon litar på mig eftersom vi tränar Nh och tickträning allt går bra hon tycker det är kul och vill gärna samarbeta med mig.Hon följer efter såm en hund och stannar på komandon.Men när man hoppar upp så blir hon lat vill inte gå och det går inte att rida på henne i ridhuset eller på banan bara ute en bit bort från stallet så det är oftast så att jag måste leda henne till en ställe där hon inte ser stallet.

Tycker ändå inte att det verkar som om hon litar på dig när hon håller på sådär i ridningen (utgår från att hon är ordentligt genomkollad och inte har ont).
Säger som andra i denna tråd att en erkänt duktig tränare kan göra underverk, svårt att bakom en datorskärm hjälpa dig. Det behövs nog någon på plats som kan visa dig vad du ska göra just då det händer.

Hoppas det går bra för er!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 869
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama