dum fråga men...

tezzie82

Trådstartare
om man täcker hästen med ett ofodrat regntäcke nu fäller de vinterpälsen fortare då? fodrat funkar ju inte för så svettas han. om man inte frågar får man inte veta :angel: detta var något jag funderade på idag. min häst har väldigt mkt päls och det börjar bli jobbigt nu. han har börjat fälla lite smått. nästa år blir det klippning :devil:

Sv: dum fråga men...

Njaaa:crazy:...Men ett tips är att använda just fodrat Täcke då de som lossar i pälsen fastnar i täckesfodret...hihi;)

Den största orsaken till pälsfällning är ljuset, men kanske bidrar täcket till minimalt att den fäller fortare om den hålls varm, det får de lärda tala om.

Mja.. ha inte täcke om det blir svettig av det. Ut med den i solen på dagarna och borsta ordentligt istället!

Som någon sa är det ljuset som bestämmer när dom fäller, vad jag har hört. Inte fäller min ponny mer av att ha en tjockare täcke i allafall. ;)

du får väl ta och borsta bort pälsen, min fäller också helt hysteriskt mycket nu och jag står i nästan 1 timma per dag och tar bort päls och de tror jag har hjälpt lite.
sen tror jag de hjälper mycket att ha dom ute utan täcke så dom får rulla sej och på de sättet kanske få bort lite mer päls lite fortare.

om inte annat så tycker hästen de är väldigt skönt.

jag borstar honom ordentligt varje dag och han går på lösdrift och har inte haft täcke på hela vintern. då får man väl hoppas att det blir soligt ett tag fram över:) heidi maria: skulle aldrig lägga på ett fodrat täcke på honom med sån här päls. tack för svaren!

okej! Det gåår ju att klippa nu också om det är absolut nödvändigt. Det bästa tycker jag är att klippa en gång i oktober och en gång runt jul, det tycker jag funkar fint, så det kan du ju prova med nästa år så slipper du all varm päls.

Jag tror att pälsen lossnar fortare om hästen går otäckad och rullar av sig den på egen hand.

På köpet får man ju visserligen en hel del lera, men även den hjälper ju till på sitt sätt, dels genom att pälsen fastnar i lerkokorna, dels genom att du faktiskt måste borsta mera...:angel:;)

I pälsfällningstider får man liksom välja mellan pest eller kolera.:p

Fast man ska helst inte klippa en häst efter nyår brukar man säga, eller man ska klippa hästen en gång innan nyår och sen en gång efter, men inte första gången efter. Om man vill ha en normal pälsfällning eller vad man ska säga så är det det dom flesta rekommenderar. Och vem vill inte se den fina sommarpälsen :love:

Till TS: Jag tror du får lida tills hästen din börjar fälla, borsta och passa på att ta av täcket soliga dagar och använd en gummiskrapa (heter det så?) och massera hästen med så fäller dom lättare, eller iallafall min.

nä klippa nu gör jag inte. jag har ju väntat flera månader nu så några veckor till klarar man väl. han har inget täcke alls på sig och har inte haft det under hela vintern. detta var bara en undran jag hade. men om jag fattar rätt så är det solljuset och inte värmen som gör att dom fäller?
pinky: att borsta bort lera har jag nog blivit en expert på nu efter denna underbara vinter :rofl:

Min shettis har enorm vinterpäls som hon helst inte vill släppa helt förrän i juni-månad.
Vi klippte henne förra våren. Hennes sommarpäls kom jättefint. Så jag ska klippa henne nästa månad i år också.

Kan berätta hur läget är med våra hästar!

Förra året gick alla tre utan täcke (lösdrift), min började fälla före mammas två o var helt färdig till valborg. Mammas var helt färdiga runt midsommar. I år har de fortfarande gått ute men mamma börjde täcka sina med ofodrat regntäcke i nov/dec pga av att hon var så trött på leran o dammet. Min började fälla för 1 månad sen o har sen två veckor varit i "full gång" :crazy:. Mammas hästar har precis börjat släppa lite på baken. Fällningsperioden för i år påminner om förra årets med våra hästar trots täckningen av mammas båda kottar.

Solen påvekar men sen tror jag att det är mycket individuellt med när de fäller. Även hälsostatus på hästen påverkar. Mammas ena var klart undernärd när han köptes o kompenserade med mycket päls som han aldrig riktigt blev av med på hela första sommaren.

Jag brukar ta vattenskrapan (eller heter den duschskrapa?)och ta bort päls med (hon älskar när den river över henne då det kliar vid pälsfällning) tar den taggiga sidan och det tar bort massor med päls :bow:

Jag brukar ta vattenskrapan (eller heter den duschskrapa?)och ta bort päls med (hon älskar när den river över henne då det kliar vid pälsfällning) tar den taggiga sidan och det tar bort massor med päls :bow:

Bästa redskapet! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka