Dum fråga kanske..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare mumlan81
  • Startdatum Startdatum
M

mumlan81

Jag har aldrig hållt på med trav eller travhästar men kom och tänka på en sak som jag inte riktigt kan släppa.
Alla duktiga bukelister kan kanske hjälpa mig.

Kör man någonsin travhästar med hackamore/bettlöst på träning eller tävling??

Kanske en helt urkorkad fråga men jag kan liksom inte släppa den..:angel::o

Sv: Dum fråga kanske..

puttar upp..
av alla som kollat ingen som kan svara på min fråga..:confused: Är den verkligen SÅ korkad:angel:

Jag tror inte det är tillåtet på tävling, men möjligen finns varianter man kan få dispens för om man kombinerar med lekkedja i munnen.

Något slags svar, iaf...:angel:

Tack! då kan jag äntligen släppa den dumma frågan.:)

nej tror inte heller att det är ok att tävla med bettlöst, och har inte heller varit med om körning på bettlöst. däremot kombinationsbett. något som kallas för vagga. används mest på starka hästar.
kombinationsbettet är som hackamore och bett tillsamans.

Ja kombinationsbett vet jag var det är, använde det på förra hoppehästen.

Men det är skönt att ha fått svar på den dumma frågan som inte ville släppa. Har som sagt INGEN aning ang trav och körning. Har endast provat på att köra på de utbildningar jag gått.

Inga frågor är för dumma för att ställas. Inte ens på buke...:smirk:

I travtävling måste hästen ha bett i munnen. Det finns en typ av körgrimma där den mesta inverkan sker över nosryggen men man har även ett bett i munnen samtidigt. Denna kan man söka dispens hos STC för att få använda.
I träning kan man dock köra bettlöst. Hackamore är inte att rekommendera då enda sättet du som kusk kan inverka på hästen (avseende "broms") är ju med töm och röst. En het häst kan få problem med bla lufttillförseln med ett hackamore. Ett side pull går bättre att köra med men har man en hårt pullande häst så kan det ju bli lite jobbigt....
Själv har jag provat båda delarna när jag haft hästar med munproblem men föredrar att rida bettlöst. Då är det ju lättare att inverka på hästen.

DEt var ett väldigt tydligt och uttömmande svar :bow: Tack så mycket!!!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
9 823
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka