dum fråga kanske..

man mäter bomvidden. och sadelläget(med det så menar jag hur lång/kort sadeln kan vara beroende på hur lång/kort din hästs rygg är). kolla på gamla trådar om sadeltillpassning så finns de nog(har jag för mig) en hel del bra länkar till sidor som beskriver bättre. ;)

Var dock på det klara med att det finns inga mått eller vinklar som gör det möjligt att beställa en sadel och garanterat få en som passar. Det absolut bästa och billigaste i det långa loppet är att ta ut en auktoriserad sadelutprovare.

Håller med Tassetass. Då får du en sadel som passar hästen och dig.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
491
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vad jag läst mig till så ska wobbi vara riktigt bra stövlar. Men vilken modell kan ni rekommendera? Hur är de i storlek?
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: ii-ssa
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka