dum eller smart?

H

Honeypixie

Ni får ursäkta en nybörjare som just skaffat sin första häst (känner mig manad att skriva så eftersom tonen här på forumet tenderar att bli mindre trevlig ibland när folk tycker man gör fel)... Vill helt enkelt lära mig, och få feedback på hur jag går tillväga med foder just nu:

Jag har en lättfödd liten fjording som går med två större hästar på lösdrift. De har inte fri tillgång på sitt hösilage, utan utfodras just nu morgon och kväll. De har helt enorma sommarhagar, och jag avgränsade precis deras utrymme inför vintern. Det finns dock fortfarande lite bete, om inte mättande så åtminstone så de har lite att tugga på.
Hösilaget är av torrt slag, och de får cirka 4-5 kg vardera vid varje utfodringstillfälle (ej vägt, bara uppskattat, har skaffat våg och ska väga imorgon). De får även ca 1 kg krafft pellets varje dag, oftast mitt på dagen. Här är mina funderingar:

Jag hade ju kunnat låta dem gå på fri tillgång, så att de har mat att tugga på i lugn och ro dygnet runt. Men min lättfödda dam har misstänkta fånglinjer på hovarna (jag har bara haft henne ett par veckor och vet inte om hon verkligen haft fång, men det ser så ut), så jag vill ha lite koll på hur mycket hon äter. Jag tycker att det vore optimalt med minst dubbla antalet utfodringar, men vi är två som delar på utfodringarna, och våra dagar ser väldigt olika ut, så det vore svårt att få kontinuitet på rutiner med tätare utfodringar.

Ni tänker kanske att jag ju kunde ge dem hösilage när jag ger dem kraftfoder mitt på dan, men de får det bara lunchtid de dagar jag är hemma vid den tiden, annars vid morgonmålet. Dessutom börjar jag nog jobba dagtid framöver och har därmed ingen möjlighet att utfodra vid lunchtid längre.

En ny grej jag har infört nu när betet snart är helt slut är att jag hängt upp två hönät med hösilage vid ingången till deras ligghall. Jag tänker att det fyller flera funktioner: 1. De behöver mer grovfoder när betet sinat, 2. Det är en del pill med att tömma näten och därmed har de lite tuggande att ägna sig åt under längre tid av dygnet, 3. Det är förhoppningsvis mer intressant än frostgräs, och 4. De får se hur mysig ligghallen är att gå in i och vistas i annat än för att bajsa... :)

Det rör sig om hästar som endast är i lättare arbete. Jag vet inte om analys finns, måste kolla med ägaren till de andra hästarna.

Vad tror ni?

Sv: dum eller smart?

Jag hade nog förr dragit in på krafften och gett mer hösilage.

Varför inte skaffa ett hö med så låga värden som möjligt och ge i en större mängd?
Hästarna har något att tugga på hur länge de vill, inget överskott av någonting (förhoppningsvis) och ptja, det blir smidigare med fri tillgång.
Visst, du håller inte helt koll på hur mycket din häst äter men du kan ändå på ett ungefär hålla lite koll.
för att sedan komma upp i kvoterna där höet inte räcker till så väljer du ut ett kraftfoder.

På vintern när vi stallar in hästarna så har de som tenderar att lätt gå upp i vikt ett skithö om jag får säga så medans de som inte alls tillgodogör sig på samma sätt, får ett mycket bättre hö.
På dessa 'tjockisar' så behöver vi inte ge speciellt mycket kraftfoder heller då givan vi ger är stor och fyller upp det mesta iom de x antal kilona.

En annan grej är att kasta ut halm tillsammans med höet också. När höet tar slut så finns det halm att knapra på. Inte speciellt innehållsrikt men de slår ihjäl en del tid med att tugga på detta.. :)

Ylva86> De ska få mer hösilage framöver, när allt bete har sinat. Sen vet jag inte de exakta mängderna, ska väga snarast! Det är möjligt att krafften bara ligger på 0,75, snarare.

sky_fly> Fast så var det detta med risken för fång, och hindras de verkligen från viktuppgång bara för att höet innehållet mindre näring? Halm vore ju en bra lösning, det har jag tänkt ta upp med den andra hästägaren.

Det jag undrar främst över är lösningen med hönäten. De har knappt rört dem än så länge, fast jag visat dem att de finns. Jag tänker att om de vore utsvultna de passen under dygnet då de inte utfodras så borde de väl ta från dem? Sen var det ju detta med hönät ur säkerhetssynpunkt...?

... hindras de verkligen från viktuppgång bara för att höet innehållet mindre näring?

Ja, absolut. Det är ju näringen i fodret som ger hullet. Ett foder med mindre näring = mindre hull.

Eller missuppfattar jag dig, det kanske inte var det du undrade över?

Hej!

Jag säjer som Ylva- ta bort kraften.

En överviktig häst behöver inte extra tillskott av energi- det blir dom ännu fetare på. (som exempel tar jag min arab, mycket lättfödd, som just nu arbetas minst 1 timme 5 dagar/vecka i alla gångarter (ganska mycket galopp just nu- hon har "höstnipper") och äter endast hö och mineral. Vi har ett näringsrikt hö och hon går ute dygnet runt när det är fint väder.).

Sen var tipset om fri tillgång på hö med "dåligt näringsvärde" (jag skulle nog kalla det anpassat värde, om MJ/smb-kvoten stämmer gör det ju inget om det är mindre näring/kg) inte heller fel- jag önskar jag kunde ha det!

/ lavinia, arg och ledsen idag

Jag tror du kan plocka bort kraftfodret helt till din lättfödda häst. Det lär inte lösa alla problem, men det är förmodligen inget bra för en redan rund häst.
Kanske en deciliter eller två för att få i mineraler (om såna ges separat och ej äts i bare), annars är det rätt onödigt.

Att hitta ett "sämre" hö, med låga näringsvärden, är varje lättfödd-hästägares dröm! Annars är halm ett bra komplement för att få ner energiintaget men behålla ett bra fiberintag.

Jag tycker du har en väldigt bra grundinställning och verkar ha koll på vad du gör :) Klura vidare så ska ni nog hitta en bra lösning som passar alla i stallet!

Om dom får morgon och kväll så är det ju bra att du funderar ut en lösning som gör att det tar lite längre än normalt att äta grovfodret så att tiden helt utan mat minimeras.:laugh:

Sen skulle jag i alla fall dom gånger det går ge dom lite mitt på dagen. Även om det bara är två dagar i veckan är det bättre än inget.

Att dom inte äter ur hönäten borde betyda att dom har bete så dom klarar sig nu.

Jag hade också blandat upp alternativt gett halm på sidan åt dom att tugga av.

Ska bli intressant att se hur mycket deras fodergivor väger.

Som någon redan påpekat så är det näringen som ger hullet.
Det är en av de anledningar till varför vi ger det till herrarna här i stallet. OM de skulle få ett bra hö i den mängd de behöver (tuggbehovet) så skulle de rulla fram. ;)
Nu kan vi ge dem fri tillgång och det påverkar dem inte nämnvärt i hullet.
Gamlingarna som äter höet av det bra värdet (får detta inne i boxen under nätterna, ute i hagen äter de av det sämre) får en ganska stor giva de med och detta räcker hela natten. Men eftersom de är svårfödda och tappar hull direkt så kräver dem det.

Annars, om du inte vill skaffa ett sämre hö, eller om din stallkamrat inte vill det så behåll hömängden men kasta in halm som sagt.
Då har du värdena samt tuggbehovet.
Här går det åt halm som bara den under vinter. Mat, liggunderlag, kissplats och pja, vem vet allt. De bara älskar halmet. :)

Ok, tack alla för tipsen! Hon är inte överviktig, behöver inte bantas, men är en lättfödd fjording med en misstänkt historia av fång. Därför vill jag ha lite koll på vad hon äter. Hon ska helst inte bli rundare än vad hon är nu, men får gärna byta ut lite hull mot muskler :) Tänker att jag nog ändå vill ge någon skopa kraftfoder, har medvetet valt med tanke på att hon ska ha lågt energiintag. Men en liten dos protein och mineraler borde väl vara bra? Får jag veta att hösilaget har analyserats och är tipp topp kan jag ju slopa det. Eller tänker jag galet?

Halm it is! Sen tänker jag också att betet fortfarande är en faktor att räkna med. På så sätt är ju hönäten också bra; när de börjar tömmas vet jag att de behövs för att se ska bli mätta. Så sent som för några veckor sedan, då jag ännu inte spärrat av mot sommarhagen, så gav jag dem foder först vid tiotiden på morgonen. När jag kollade vid elva hade de ännu inte rört det... De har fortfarande ett stort område att röra sig på.

/Honeypixie, som på grund av att vågen krånglade i kylan när jag skulle väga fodergivan fortfarande inte vet hur många kilo de får per utfodring. Spänningen tätnar...

Ett bra sätt är att gå in på hippocampus foderstatsprogram och räkna fram vad hon behöver. När du tagit analys på ditt hö/hösilage så kan du se exakt vad du behöver ge i form av protein, energi, vad du behöver för mineraler (och om det täcker hennes selenbehov) etc.

Sedan är det bra om du får in så många givor det bara går och mest lättsamt är förstås om du kan få fri tillgång att fungera. Annars kan du göra "rutor" på lämpliga ställen i hagen och sätta en timergrind som öppnas till ex.vis lunch och em mål.
Det finns också foderautomater att köpa/bygga.

Halm kan vara bra att blanda ut med om du har väldigt mkt näring i höet men halm innehåller rätt mkt energi vilket lägger sig på hullet.

Lycka till med hästeriet! /Sar

Det man vill ha till lättfödda hästar är grovfoder med lågt energiinnehåll och högt proteininnehåll. Då kan man täcka proteinbehovet och ligga i underkant på energitillförseln med samma foder. Ju lägre energiinnehåll, desto mer kan man ge hästen att tugga på.

Tack för alla bra tips! Tror jag har rätt mycket kött på benen nu för att reda ut alltihop. Det enda som känns liiite småjobbigt är att jag som överpeppad nybörjare på att ha egen häst ska komma till den mycket mer erfarna ägaren till de andra hästarna med en massa önskemål om nya rutiner etc... Vill inte trampa på tår och ställa krav när det finns gamla rutiner som varit desamma i massor av år. Men jag tycker verkligen att det finns saker som kan bli bättre!

Men du som hästägare måste ju också få komma in och säga ditt.
Det system de tidigare haft kan ha passat dem men nu inte dig och då får man ju lov att ändra på det.

Jag hade skippat kraftfodret helt, förutsatt att ni inte upptäcker att det saknas något när ni gjort höanalys. Beroende på vad ni ger för kraftfoder så är det ju motsvarande 1-2 kg hö i näringsinnehåll, vilket ju gör skillnad för ättiden hos en lättfödd häst som man inte kan ge hur mycket mat som helst.

Hönäten låter bra, så länge de inte slåss om dem... Tänk dock på att det naturliga för hästar är att äta med sänkt huvud, så större delen av fodret bör ges på låg nivå/marken.

Självklart, och jag tror inte att det kommer att bli problem heller. Än så länge har mina initiativ bara mottagits positivt. Det är bara det är att de är så många, så jag portionerar liksom ut dem så det blir reformer och inte revolution av det hela ;)

Som andra har sagt - skippa kraften, analysera höet - nog det viktigaste!!, blanda halm+hö sen. Men tänkt på att inte vrääka i med halm eftersom det innehåller energi det också. Så att fjordisen inte äter allt hö+massa halm.

Bygg nån sorts höanordning som du kan sätta höet i sen med nät runt så att tiden förlängs och de inte kan äta fritt. Hönät går ju men är väl inte speciellt ergonomiskt från hästarnas sida att äta uppåt. Vi ska bygga en med lastpall som botten, En 2x2:a (heter de det i sverige också??) i varje hörn. Nät runt i passlig storlek, inte för stort så hästen får in hoven, sen lock på så att man enkelt kan fylla på.

Jag har problem med en fjording som fick fång då han ätit gräs+hö. Gav ganska mycket hö för att undvika att han åt frostgräs. Han åt ju såklart båda, sen visa det sig att höet innehöll 4x mer socker än det får. Fång kom som ett brev på posten...:(

Ska absolut ta reda på om analys finns snarast möjligt! Det borde det göra, tror vi får hösilaget från en ganska stor producent. Jag är ensam med hästarna i några veckor nu, får fråga ägaren till de andra när han är hemma igen. Det positiva är att det känns lättare att experimentera med ändringar i rutiner i stallet och vad gäller utfodringen när jag har fritt spelrum :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar