Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En helt meningslös tråd, men jag och en kompis kom att diskutera det
Finns det hästar med dubbla skimmelanlag, precis som dubbla gulanlag, och därmed endast kan ge skimmelavkommor?
Det kanske är en jättedum fråga?
Finaste Jag väntar fortfarande på att han ska bli godkänd... Eller att du ska resa bort så jag kan putta in mitt sto i hans hage
Finns det några "kända" homozygota skimmelhingstar tro? Kul att veta
Har du sett någon färgad efter Capitol ? Kan inte komma på en enda.
För övrigt var även Carano heterozygot.
Även Casir är heterozygot (han har ju skimmelfärgen från samma stam dock från Capitols helsyster)
Hur var det egentligen med gamla Ramzes som väl är den som gett majoriteten av skimmlarna som finns i halvbloden fick han några färgade avkommor ?
Ett annat sätt jag fått lära mig man kan se om de är homozygota eller inte är på flugorna en skimmel med bara ett fåtal utspridda flugor på kroppen är nästan alltid homozygot. Är de heterozygota får de betydligt fler. Dock kan det vara rejält lurigt att se på håll på många blev paff när jag såg en närbild på en skimmel jag bara sett på håll innan som såg kritvit ut på håll men kom man nära var den full med flugor.
Det är just flugorna i kombination med att han bara fått skimmelföl som ger mig misstanken om att Joy är homozygot han har just det typiska några enstaka utspridda ser man sen till hur svarta hans avkommer är som fått sitt skimmelanlag från honom så är det ju något som gjort att han skimlat sig betydligt ljusare tidigare än dem trots att det ju är samma anlag. Hans helbror är heterozygot så det är ju typiskt att Joy skall bli homozygot som dessutom verkar vara något så ovanligt som konstantskimmel under den vita kostymen. Skall bli väldigt spännande den dagen döttrarna skall in i avelsboxen och se om man kan lyckas få fram en konstanskimmel utan skimmelanlag för på dem finns ju chansen iom att båda är heterozygota iom bruna mammor.
Nästan så man skulle buskavla färg på sonen som även han är heterozygot konstantskimmel skimmel (hur fasiken skriver man ut den färgen egentligen) får skynda mig bara för om en vecka ryker juvelerna på honom
Det ser uppenbarligen ut som att han är konstantskimmel då alla tre avkommerna färgväxlar vid fällning vilket bara konstantskimlar gör, har visat en del kort på dem genom åren och det ser definitivt ut som att de är konstantskimlar och iom vanligt bruna mammor så kan det inte komma någon annanstans ifrån än från Joy. Skall kila in i mitt internet fotoalbum och se om jag hittar de gamla bilderna på avkommerna.
Dessutom skimlade han i "fel" ordning huvudet sist vilket ju var lite udda och ju antagligen fick sin förklaring när ungarna såg ut som typiska konstantskimlar
Jag tror inte att det är ett konstantskimmel anlag, däremot så tror jag att det kommer av Casirs mamma, som också är mamma till Quite Easy jag har sett många QE avkommor som är enormt stickelhåringa i perioder särskilt vid fällning.
Enda sättet att få reda på borde ju vara att ta ett DNA prov.
Ovanligt och lite kul med konstantskimmelanlag bland halvblod! Har du nån aning om vart anlaget kan ha kommit ifrån?
Men exakt så fäller många QE hästar.
Och som du själv säger - det borde finnas hästar efter Casir som inte är avblekta + konstantskimlar.