Du vet att du bor i ett ruckel,,,,

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
A

avslutat medlemskap

Du vet att du bor i ett ruckel när det är 22+ inomhus när du lägger dig men 11+ när du stiger upp trots att det inte är speciellt kallt ute.
När skorna fryser fast om dom står innanför ytterdörren.
När källardörrarna tätas med silvertejp inför vintern.
När råttfällorna inomhus vissa år tar mer råttor än grannens katt.
När dom notoriska inbrottstjuvarna åker förbi och vinkar till dig.Visa bifogad fil 21978

Fast det är väl ett övergående fenomen? :)

Hur går det med bygget?
Ja det är verkligen ett övergående fenomen, diskbråcket sprack som vanligt upp utan nån som helst anledning, det gör så ibland och då blir jag helt handikappad iom. att det trycker på nervrötter, men med lite Butta, kamferliniment till kossor och värme + ett snabbt tryck på rätt ställe så repar jag mig på 3-4 dar så nu är jag igång igen. Nya bilder kommer snart. :)

Jag startade tråden mest med tanke på vad andra förträngt till vintern kom, eller nåt annat kom som påminde om vad man lyckats förtränga. :D

Vilken lyx med 22 grader, jag är glad om det är över 17 här. Får jag upp tempen till 19 grader är det nästan dags att fira. Så charmigt att bo i gamla hus :mad:
Visst är det, på frågan "har du golvvärme" svarar jag "nej, permafrost och kåken saknar trossbotten". Här är nästan raggsocksläge året runt. :cool:

Tja, jag gillar ju att ha det kallt i sovrummet så där brukar tempen få sjunka under 10 grader på vintrarna, lagom temp är när jag fryser om fingrarna om jag ligger och läser. :D

Än så länge har jag på ett element i hallen, badrummet, matrummet och vardagsrummet, resten är nog runt 14 grader eller lägre. :angel:

Du vet att du bor i ett ruckel när det är 22+ inomhus när du lägger dig men 11+ när du stiger upp trots att det inte är speciellt kallt ute.
När skorna fryser fast om dom står innanför ytterdörren.
När källardörrarna tätas med silvertejp inför vintern.
När råttfällorna inomhus vissa år tar mer råttor än grannens katt.
När dom notoriska inbrottstjuvarna åker förbi och vinkar till dig.Visa bifogad fil 21978
Kan inte vara så illa när det inte blir värre - om det inte är det som är utetemperaturen!

Här är det tofflor med ordentlig gummisula som gäller året runt. Dels för kylan men också för att undvika att få stickor i fötterna av trägolven.
:rofl:

Samtal till 112: "Ni måste komma och hjälpa mig." "Behöver du en ambulans?" "Nej nån som hjälper mig loss bara, jag halkade och drattade på ändan och nu sitter jag fast på trägolvet." :o :laugh:

Men attbropå det - hur gick det med boandet i frysskåpet - har inte sett nåt om det på länge?

- när vattenledningarna fryser......
Nu har vi flyttat ifrån vårt gamla torp, tack och lov. Sommaren var underbar men vintern, herregud :angel:
Jag frågade en VVS firma hur många gånger kopparledningar klarar sv att frysa, ”två gånger oftast, sen sväller de”.
Living on the egde, våra frös nog fem gånger på två vintrar. :o

Men attbropå det - hur gick det med boandet i frysskåpet - har inte sett nåt om det på länge?
Det kommer snart en uppdatering om det bygget. Jag ska ta lite fler foton bara. Det går framåt men långsamt pga. kass rygg just nu och kylan men jag kämpar på.

• Gilla
Reactions: ptr
När du nästan bajsat färdigt när baken landar på toasitsen och bara vänder där annars fryser den fast. :o

När chaufförerna från DHL, Schenker, UPS m.fl. vet var extranyckeln hänger och levererar paketen i hallen om du inte är hemma och du inte är ett dugg orolig över att extranyckeln hänger fullt synlig då källardörrarna saknar lås eftersom det ändå inte finns nåt av värde i kåken.

När du pallar upp bokhyllan med en 4-tumsregel i framkant för att den inte ska falla framstupa ut på golvet.

Du vet att du bor i ett ruckel anno 1985 när...
- Fungerande värmepanna på vintern är en utopi, med resultatet att du får vara glad om det är +15.C inomhus när du vaknar på morgonen.
- Skåpluckorna gav vika för en sisådär 20 år sedan, och ingen brytt sig om att köpa nya.
- (Inner)taken har hängt ner sig.
- Golven knakar när man går på de.
- Tapeterna, som är original sedan -85, har börjat krulla ihop sig i hörn och kanter.
- Vitvarorna a la 1997 fungerar när de själva vill.
- Det är regelbundna strömavbrott (hos bara oss) och det på proppskåpet finns en lapp (från förra/första ägaren) som lyder "friskt kopplat hälften brunnet".
- Fasaden är ommålad 1 gång; sommaren 1997, och ser ut därefter nu. Förbipasserande bygg- och målerientreprenader har flertalet gånger antingen lämnat lappar i brevlådan alt. knackat på och undrat om vi velat ha en gratis konsultation - erbjudanden grannarna inte har fått. :grin:
- Kvarterets ungar inte vågar gå "bus eller godis" hos oss då huset är allt för likt ett kråkslott och tydligen skrämmande.

- när vattenledningarna fryser......
Nu har vi flyttat ifrån vårt gamla torp, tack och lov. Sommaren var underbar men vintern, herregud :angel:
Jag frågade en VVS firma hur många gånger kopparledningar klarar sv att frysa, ”två gånger oftast, sen sväller de”.
Living on the egde, våra frös nog fem gånger på två vintrar. :o

Här måste ena skåpsluckan stå öppen på vintern för annars fryser rören under diskbänken. Oisolerat kök anno 1924.

Du vet att du bor i ett ruckel anno 1985 när...
- Fungerande värmepanna på vintern är en utopi, med resultatet att du får vara glad om det är +15.C inomhus när du vaknar på morgonen.
- Skåpluckorna gav vika för en sisådär 20 år sedan, och ingen brytt sig om att köpa nya.
- (Inner)taken har hängt ner sig.
- Golven knakar när man går på de.
- Tapeterna, som är original sedan -85, har börjat krulla ihop sig i hörn och kanter.
- Vitvarorna a la 1997 fungerar när de själva vill.
- Det är regelbundna strömavbrott (hos bara oss) och det på proppskåpet finns en lapp (från förra/första ägaren) som lyder "friskt kopplat hälften brunnet".
- Fasaden är ommålad 1 gång; sommaren 1997, och ser ut därefter nu. Förbipasserande bygg- och målerientreprenader har flertalet gånger antingen lämnat lappar i brevlådan alt. knackat på och undrat om vi velat ha en gratis konsultation - erbjudanden grannarna inte har fått. :grin:
- Kvarterets ungar inte vågar gå "bus eller godis" hos oss då huset är allt för likt ett kråkslott och tydligen skrämmande.

Alltså jag tror att du ska ta en road tripp till @MacGyver så du får se vad ert ruckel är.

För han har ett tvätt äkta ruckel!

Hade jag haft pengar hade jag donerat ett hus åt honom!

Här kan vi snacka om dom där klyftorna i samhället som enligt dig minskat.

Vakna upp och tvätta bort den där rosa färgen på dina solglasögon

Ja mitt hus är, ähum, sevärt om man så säger. :angel: @Dressyrtjejen_97 , du får komma och fika och se förödelsen live om du vill, jag finns inte långt från Katrineholm. :)

Du vet att du bor i ett ruckel när golvet börjar ge vika,,,, :o
(Det här är på gamla kontoret alldeles nyss.)
Visa bifogad fil 21998

Ja mitt hus är, ähum, sevärt om man så säger. :angel: @Dressyrtjejen_97 , du får komma och fika och se förödelsen live om du vill, jag finns inte långt från Katrineholm. :)

Du vet att du bor i ett ruckel när golvet börjar ge vika,,,, :o
(Det här är på gamla kontoret alldeles nyss.)
Visa bifogad fil 21998

Haha tack för inbjudan, men det är nog närmare 2 h till dig tyvärr. :(

Förövrigt ser jag att du har samma golv i "gamla kontoret" som vi har i stort sett hela övervåningen på Kråkslottet! Vilket sammanträffande! (Fast vårt fortfarande är relativt helt...) :eek: :laugh:

Hade jag haft pengar hade jag donerat ett hus åt honom!
Lugn och fin nu, det är verkligen på G med containerbygget och jag tror det kommer att bli skitbra fast lite compact living men det blir dock 35 superisolerade kvadrat med golvvärme och stomme i tryckimpregnerat virke (ja vaf. jag drunknar ju i tryckimpregnerat så varför inte)? :D

Liknande trådar

A
Tjatter När du glatt hejar på alla du möter. När du hör en bil långt innan du ser dem. När du känner igen postbilen på ljudet. När du kommer...
14 15 16
Svar
303
· Visningar
22 663
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar