En skillnad som jag ser är att många som bor på landet har en förmåga att ta hand om sig själv om något skulle hända. Man har kaminer och vet hur man skulle kunna laga mat på och i dem. Man vet hur man kan göra upp eld i naturen och få mat på bordet även om en katastrof skulle hända. Nu gäller detta såklart inte alla men av alla jag känner som har egen gård mm vet alla hur de skulle kunna klara sig i händelse av en katastrof. De som bor i stan är mycket mer handfallna och vet knappt hur man gör en brasa eller vikten av att veta var man kan få tag på vatten.
Jag är alltså uppvuxen i Malmö men har sedan flyttat ut på den skånska landsbygden (vilket inte verkar räknas till landet om man ser på många inlägg här).
Jag skulle aldrig lita på en stadsbo om något hände utan litar mycket mer på de som bor på landet då de enligt min erfarenhet har mer överlevnadskunskaper.
Detta har alltså inget med generell utbildning att göra utan ett fenomen som jag ofta lägger märke till. Jag skulle tycka det var jobbigt att vara helt handfallen i händelse av kris.
Jag skulle definitivt ryka först i händelse av kris.